هاشمی: در انتخابات ۸۴ تقلب شد

به گزارش فرهنگ نیوز ، آقای هاشمی رفسنجانی دست‌بردار نیست. او حتی اکنون که همگان دولت یازدهم را دولت نیابتی او می‌دانند، باز هم نشان داد به آرامش سیاسی در کشور اعتقاد چندانی ندارد. هاشمی‌رفسنجانی بازهم از تقلب در انتخابات می‌گوید. این‌بار اما نه انتخابات ۸۸ بلکه او انتخابات ۸۴ را زیر سوال برده است. آقای هاشمی به «باخت» اعتقاد ندارد. او معتقد است بازنده انتخابات ۸۴ نبوده است و دولت محمد خاتمی در آنچه او تقلب می‌داند، سهیم بوده است. حجت‌الاسلام اکبر هاشمی‌رفسنجانی در دیدار با حزب اراده ملت باز هم ادعای تقلب در انتخابات ۸۴ را تکرار کرد و در این دیدار گفت حتی مرحله دوم، استاندارها- که همه اصلاح‌طلب بودند- کار را به کلی رها کردند، اصلا کاری نداشتند که چه چیزی در صندوق‌های رای اتفاق بیفتد؛ او گفته است: «هرچه خواستند در صندوق ریختند و هر چه خواستند خواندند»! به گزارش «وطن امروز» او در این دیدار که متن کامل آن را پایگاه اطلاع‌رسانی وی منتشر و بعدا حذف کرد و تنها فیلم آن را قرار داد، گفت: «جریانی که خودش را اصلاح‌طلب اعلام کرد بعد از دولت من به آسانی روی کار آمد، انتخابات ۷۶ بسیار سالم و عادی مثل همین انتخابات آخر- انتخابات ۹۲- برگزار شد. هیچ‌کس نمی‌توانست به نتایج آن انتخابات اعتراض بکند. چون من جلوی عموم مردم در نمازجمعه تعهد کردم که جلوی تقلب را می‌گیرم. به وزارت کشور هم گفتم هرکس در انتخابات از قانون تجاوز بکند من عزلش می‌کنم. بدون معطلی آنجا در جمع‌شان گفتم، در نماز جمعه هم گفتم. با همین کار انتخابات خوبی شد و آنها روی کار آمدند. وی افزود: اما در انتخابات ۸۴ چه اتفاقی افتاد؟ برگزارکننده انتخابات دولت اصلاحات بود، استاندارها هم همه اصلاح‌طلب بودند، عده‌ای آمدند و خواهش می‌کردند از من که بیا، نیایید بعد از ما  اوضاع یک جور دیگری می‌شود ولی من واقعا نمی‌خواستم بیایم. تا فهمیدند من ممکن است بیایم آنها لشکرکشی کردند، چه کار کردند؟ من که نمی‌خواستم بیایم اما آخرش دیدم از جمع آنهایی که آمده بودند – من چهره‌ها را می‌شناسم – دیدم کار دارد به دست چند نفر تندرو می‌افتد. دو، سه نفر تندرو بودند بین داوطلب‌های به‌اصطلاح اصولگرا که خطرناک بودند. آدم‌های بدی نیستند و نبودند ولی برای حکومت، برای اداره کشور کافی نبودند. هاشمی اضافه کرد: اتفاقی که در انتخابات ۸۴ افتاد همان اشتباه اصلاح‌طلب‌ها بود. نفهمیدند که چه اتفاقی دارد می‌افتد؟ نفهمیدند که این افرادی که رد صلاحیت شدند را چطور بازگرداندند؟ برای چی بازگرداندند؟ این درست موقعی بود که فهمیدند من می‌آیم. می‌دانستند رأی من بالاست، گفتند در رای هاشمی تفرقه بیندازیم. اصلاح‌طلبان نفهمیدند و اشتباه کردند، طرف مقابل هم که از خدا خواسته دید یک راهی برای‌شان در ناامیدی پیدا شد و آنطور شد که همه می‌دانید. حتی مرحله دوم، استاندارها- که همه اصلاح‌طلب بودند- کار را به کلی رها کردند، اصلا کاری نداشتند که چه چیزی در صندوق‌های رای اتفاق بیفتد! او گفت: اینها عیب است، عیب تعصب گروهی است. عیب این است که آدم راه نجاتی را که پیدا می‌شود بگوید نه چون گروه ما نیست، به درد نمی‌خورد. این عیب اصلاح‌طلبان بود که نفهمیدند اگر مشکلی پیش آمد برای جامعه و انحرافی رفت، باید همه با هم باشیم تا انحراف را برگردانیم. این فهم است. من حرفم همین است».  
 
هاشمی با این ادعا بازهم دولت خاتمی را به بی‌صداقتی و دخالت در آرای مردم متهم کرده است. اگر در انتخابات ۸۸ او و اصلاح‌طلبان دولت احمدی‌نژاد را متهم به تقلب کردند اما اینک او دولت اصلاحات را متهم به تقلب کرده است.
 
هاشمی از اصلاحات گله دارد
البته هاشمی پیش از این نیز به این موضوع یعنی ادعای تقلب در انتخابات ۸۴ به صورت تلویحی اشاره کرده بود. او در اولین  بیانیه خود پس از انتخابات سال ۸۴  آورد که در متن برگزاری انتخابات برخی دخالت‌های سازمان‌یافته‌ای در هدایت آرا منجر شد که معلوم نیست این رویه ناصواب اگر نهادینه شود رو به کجا خواهد رفت. در خط بعدی بیانیه آمده است که در اسرع وقت نسبت به احقاق حق و بررسی اعتراضات و شکایاتی که نسبت به نتیجه انتخابات وجود دارد اقدام قاطع و عادلانه انجام شود. زخم‌های انتخاباتی هاشمی با کمی دقت بیشتر به سال‌‌های قبل نیز بازمی‌گردد. زمانی که اصلاح‌طلبان به دنبال «عالیجناب سرخ‌پوش» بودند و البته سرمقاله‌های روزنامه‌ اصلی اصلاح‌طلب مملو از نیش و کنایه‌هایی بود که به آشکار و نهان به شخص هاشمی بازمی‌گشت. در این میان بودند قلم به‌دستانی که از همین نیش و کنایه‌ها به رفسنجانی بساطی در حوزه مطبوعات به هم زده‌اند و روزنامه‌نگاری حرفه‌ای را تنها از سوی خود به رسمیت می‌شناسند. هاشمی در انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال ۷۸ نیز از اصلاح‌طلبان زخم خورده بود و بارها نیز در مناسبت‌های مختلف به آن اشاره کرد.
 
پاسخ دفتر هاشمی به «وطن امروز»
در خرداد سال ۱۳۸۹ دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به یکی از مقالات «وطن امروز» یادداشتی را منتشر کرد که در آن به ماجراهای سال ۷۸ نیز اشاره شده است. در این یادداشت خطاب به نویسنده «وطن امروز» آمده است: «مگر نمی‌دانید با شمارش تنها ۲۰ درصد صندوق‌های حوزه انتخابیه تهران که توسط شورای نگهبان انجام ‌گرفت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از رتبه سی‌‌ام به نوزدهم  رسید. مگر نمی‌دانید وقتی آن آبروریزی داشت اساس انتخابات را زیر سوال می‌برد، رهبر معظم انقلاب دستور توقف بازشماری را صادر کردند».
 
 خاتمی: انتخابات سالم است
اظهارات هاشمی‌رفسنجانی واکنش محمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات را در پی داشت. موضوعی که البته بعدا نیز درباره انتخابات سال ۸۸، انتشار یک فایل صوتی از محمد خاتمی مبنی بر سلامت انتخابات به‌خوبی چهره نفاق مدعیان دروغ بزرگ را فاش کرد. در همان زمان و در روز ۲۷ خرداد ماه و در پایان مرحله اول انتخابات که هاشمی‌رفسنجانی معتقد به دخالت برخی نهادهای حامی یکی از کاندیداها در جریان رای‌گیری بود، محمد خاتمی رئیس‌جمهور وقت به صورت سرزده از وزارت کشور بازدید می‌کند و بر سلامت انتخابات تاکید می‌کند. خاتمی در بازدید سرزده خود و در جمع خبرنگاران درباره بحث سلامت انتخابات می‌گوید: «درباره انتخابات هم باید بگویم آنچه به ما مربوط می‌شود سالم بوده و الان هم در نهایت دقت خواندن آرا انجام می‌شود اما اینکه کسی اظهارنظر بیجا یا بجایی کرده، حرف دیگری است». رئیس دولت اصلاحات در ادامه به این نکته اشاره می‌کند که گزارشات دریافتی از ستاد انتخابات حاکی از آن است که شمارش آرا در فضای سالم در حال انجام است. خاتمی بارها در ایام مختلف و در سخنرانی‌های گوناگون سخنان خود را در همان روز تکرار می‌کند و سلامت انتخابات سال ۸۴ را محرز می‌داند.
 
علی یونسی: وظیفه خود را درست انجام دادیم
علی یونسی، وزیر اطلاعات زمان ریاست‌جمهوری محمد خاتمی و دستیار فعلی رئیس‌جمهور در امور اقوام در همان زمان بر سلامت انتخابات تاکید کرد. یونسی در چهارم تیرماه سال ۸۴ بر این باور بود که تاکید می‌کند و می‌گوید این انتخابات از تمام انتخابات‌های قبلی آرام‌تر، امن‌تر و سالم‌تر بود و هیچ مشکلی در سراسر کشور وجود نداشت.  وزیر اسبق اطلاعات بار دیگر در مصاحبه‌ای دیگر با روزنامه اعتماد در سال ۹۰ به این نکته اشاره می‌کند و می‌گوید انتخابات سال ۸۴ سالم برگزار شده و در مجموع انتخابات سالم بوده است. در دوره اول آقای احمدی‌نژاد، برنده انتخابات بود و وزارت کشور هم وظیفه خود را انجام داد و ما هم وظیفه خود را انجام دادیم و حالا اگر کسی انتخاب شد و ما نمی‌پسندیم دلیل نمی‌شود بگوییم انتخابات اشکال داشته است و انتخابات درست انجام شد و آقای احمدی‌نژاد رای آورد. با این سخنان به نظر می‌رسد نظر هاشمی و وزیر اطلاعات دولت خاتمی در دو جهت است.
 
موسوی‌لاری: رای همان بود که اعلام شد
وزیر کشور دوران خاتمی نیز درباره انتخابات سال ۸۴ نظری مخالف هاشمی‌رفسنجانی دارد. موسوی‌لاری در مصاحبه‌ای که در سال ۱۳۸۷ انجام داده است انتخابات سال ۸۴ را از سالم‌ترین انتخابات‌های پس از انقلاب عنوان می‌کند و می‌گوید به اعتقاد من در سال ۸۴ و روز اخذ رای یعنی گرفتن رای از مردم، شمارش و اعلام نتایج از سلامت‌ترین انتخابات در طول دوران پس از انقلاب بود. وزیر کشور دوران اصلاحات با قاطعیت می‌گوید: رای همان بود و آنچه اعلام شد رای مردم بود. موسوی‌لاری در مصاحبه‌ای با فارس در سال ۱۳۹۱ بر این نکته تاکید می‌کند که با سیستم موجود در داخل کشور تقلب بی‌معناست و امکان تقلب وجود ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا