صادرات نفت ایران به آسیا از ۱ میلیون بشکه در روز گذشت

به گزارش بصیر به نقل از  خبرگزاری تسنیم، آمارهای بارگیری نفتکش ها نشان می دهد که میزان صادرات نفت ایران در ماه فوریه، برای چهارمین ماه متوالی بیشتر از میزان مجاز بر اساس تحریم های غرب بوده است. این بدان معناست که مشتریان اصلی نفت ایران بار دیگر روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفت از این کشور خریداری کرده اند.
افزایش فروش نفت به مشتریان اصلی نفت ایران که ترکیه را نیز شامل می شود، پس از توافق هسته ای ژنو و کاهش بخشی از تحریم ها علیه تهران صورت گرفته است.
بر اساس این توافق که بین ایران و گروه ۱+۵ در ماه نوامبر سال گذشته به دست آمد و از ۲۰ ژانویه امسال اجرایی شد، ۴٫۲ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی تهران آزاد شد و در مقابل بخش هایی از فعالیت های هسته ای این کشور محدود گردید.
همچنین بر اساس توافق ژنو، میزان صادرات نفت ایران در دوره شش ماهه اجرای این توافق، به طور متوسط حدود یک میلیون بشکه در روز باقی خواهد ماند.
بر اساس این گزارش، در مجموع، میزان صادرات نفت ایران به چهار مشتری آسیایی یعنی چین، هند، ژاپن و کره جنوبی، در ماه فوریه به ۱٫۱۶ میلیون بشکه در روز رسید، در حالی که این رقم در ماه ژانویه ۹۹۴ هزار و ۶۶۹ بشکه در روز بود.
با افزودن میزان خرید نفت ترکیه از ایران که حجم آن در ماه ژانویه به ۱۰۵ هزار و ۸۲۴ و در ماه فوریه به ۱۱۷ هزار و ۸۵۷ بشکه در روز رسید، صادرات نفت ایران حداقل از ماه نوامبر تاکنون، از سقف مجاز تعیین شده توسط رژیم تحریم ها بالاتر رفته است.
این میزان نفت خام بارگیری شده، بدون احتساب میعانات (نوعی نفت سبک) صادراتی ایران محاسبه شده است.
از زمان وضع تحریم ها علیه ایران در سال ۲۰۱۲ تاکنون، ۵ کشور چین، هند، کره جنوبی، ژاپن و ترکیه، تقریبا کل نفت صادراتی ایران را خریداری کرده اند.
سناتورهای آمریکایی در نامه ای به اوباما اعلام کرده اند که به اعتقاد آنها در شرایطی که جهان در حال کار بر روی یک توافق نهایی در زمینه برنامه هسته ای است،  ایران نباید اجازه یابد تحریم ها را دور بزند.
۸۳ سناتور آمریکایی در نامه خود خطاب به اوباما نوشته اند: «ایران نباید اجازه داشته باشد درهای خود را به روی تجارت باز کند…ما این دوره را دوره ای مملو از خطر شرکت ها و کشورهایی می بینیم که به دنبال بهبود موقعیت تجاری خود در تهران هستند.»
دولت اوباما معتقد است صادرات نفت ایران در ماه های آینده کاهش خواهد یافت و میزان متوسط صادرات نفت این کشور تا اواخر ماه جولای یک میلیون بشکه در روز خواهد بود. برای تحقق این هدف، واشنگتن می تواند فشار بر مشتریان نفت ایران را افزایش دهد تا آنها میزان خرید خود را کاهش دهند.
بر اساس آمارهای دولتی و صنعتی، واردات نفت چهار مشتری آسیایی از ایران از ماه نوامبر تاکنون بیش از ۹۶۰ هزار بشکه در روز بوده است. همچنین ترکیه نیز به طور متوسط روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرده است. بدین ترتیب میزان کل صادرات نفت ایران از ماه نوامبر تاکنون به بیش از یک میلیون بشکه در روز رسیده است.
با توجه به اینکه بر اساس مستندات، میزان بارگیری های ماه های ژانویه و فوریه که در ماه های فوریه و مارس به کشورهای خریدار تحویل خواهد شد، همچنان بالای یک میلیون بشکه در روز است، ظاهرا میزان صادرات نفت ایران در سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۴ بیش از یک میلیون بشکه در روز خواهد بود.
چین در ماه فوریه، ۵۰۲ هزار و ۵۰۰ بشکه در روز از ایران نفت وارد کرد و میزان خرید نفت خود از تهران را به سطح قبل از تحریم ها افزایش داد. پالایشگاه های چینی در ماه ژانویه، ۵۶۴ هزار و ۵۳۶ بشکه در روز از ایران نفت خریداری کرده بودند.
در مقابل، بر اساس آمارهای رسمی، چین در سال ۲۰۱۳، به طور متوسط روزانه ۴۲۸ هزار و ۸۴۰ بشکه نفت از ایران خریداری کرد. آمارهای رسمی واردات نفت چین در ماه فوریه، اواخر این هفته منتشر خواهد شد.
بر اساس اطلاعات مربوط به بارگیری نفتکش ها، هند در ماه فوریه ۳۰۴ هزار و ۲۸۶ بشکه نفت از ایران خریداری کرد. میزان خرید نفت هند از ایران در سال ۲۰۱۳، به طور متوسط روزانه ۱۹۵ هزار و ۶۰۰ بشکه بود.
این گزارش حاکی است، کره جنوبی، دیگر مشتری آسیایی نفت ایران، در ماه فوریه ۱۴۰ هزار بشکه در روز از این کشور نفت وارد کرد. میزان خرید نفت کره جنوبی از ایران در سال۲۰۱۳ به طور متوسط ۱۷۷ هزار و ۴۱۴  بشکه در روز بود.
انتهای پیام// ۸۱

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا