استاندار سابق مازندران درباره استاندار جدید نظر داد:

ربیع فلاح بنیه‌های سازندگی و فرهنگی را باهم دارد

به گزارش بصیر به نقل از بلاغ،شاید اگر بخواهیم از مدیری نام ببریم که مدیریت در دولت‌های مختلف را تجربه کرده باشد، یکی از آن اشخاص «سید علی اکبر طاهایی» می‌باشد. فرماندار سال‌های ۵۹ تا ۶۱ تنکابن که از فرمانداری تنکابن به معاون سیاسی و اداری استانداری مازندران ارتقاء یافت آنگاه از سال ۶۳ تا سال ۶۵ نیز سرپرست استانداری مازندران شد تا اولین دوره مدیریت اجرایی خود در بالاترین مقام اجرایی استان را تجربه کند. او اما میان دوره‌ای و نمایندگی دوره دوم و سوم مجلس شورای اسلامی را نیز از حوزه انتخابیه تنکابن، رامسر و عباس آباد، تجربه نمود تا پس از پایان وکالت خود در مجلس شورای اسلامی از سال‌های ۷۱ تا ۷۶ در دولت سازندگی استاندار گیلان گردد. سپس با آغاز به کار دولت اصلاحات ورود وی به وزارت کار و امور اجتماعی نیز آغاز گردید. طاهایی در تمام مدت دولت‌های هفتم و هشتم معاون اداری و مالی وزارت کار و امور اجتماعی بود تا اینکه با شروع به کار دولت احمدی نژاد در سال‌های ۸۴ تا ۸۷ از معاونت اداری و مالی به به معاونت امور فرهنگی این وزارتخانه نقل مکان کرد. مدیریت یکساله وی بر استان قزوین طی سال‌های ۸۷ و ۸۸ بازگشت دوباره او به استانداری بود. تا اینکه از سال‌های ۸۸ تا ۹۲ نیز با بازگشت به استان خود سکاندار استانداری مازندران گشت. اما با آغاز به کار دولت تدبیر و امید و تغییر مدیریت اجرایی استان او نیز به وزارت کار بازگشت و مسئولیت معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را پذیرفت.

طاهایی که به گفته خود پس از پایان ماموریتش در استان مازندران و با گذشت بیش از ۶ ماه، تاکنون به مازندران بازنگشه و حتی فرصت بازدید از زادگاه خود را نیز ندارد اما برای بررسی مسائل مختلف استان، بازگو نمودن تجربیات دوران مدیریت خویش در مازندران و… فرصتی نسبتا طولانی را برای گفتگوی با ما اختصاص داده است که چکیده‌ای از آن را می‌خوانیم:

بازسازی عتبات عالیات تقویت نشانه‌های دین خداست

نائب رئیس سابق هیات امنا ستاد بازسازی عتبات عالیات در مازندران پیرامون اهمیت بازسازی عتبات عالیات اظهار داشت: پیوند زدن آینده سیاسی عراق با مرجعیت شیعه و زمینه سازی برای افتتاح دفتر مقام معظم رهبری در این کشور برای صیانت از اهداف و آرمان‌های تعریف شده ستاد بازسازی عتبات عالیات امری ضروری است.

وی ادامه داد: آنچه از بیانات نورانی پیامبر (ص) و حدیث معروف ثقلین دریافت می‌شود ضرورت حفظ و بازسازی عتبات عالیات را روشن می‌سازد. چراکه ائمه معصومین (ع) در طول سالیان متحمل ظلم‌های متعدد ‌شدند از آن زمان که بعد از واقعه غدیر جایگاه خلاف الهی غصب گردید تا مخصوصا در زمان متوکل عباسی که اقدام به تخریب بقاع متبرکه از جمله حرم مطهر امام حسین (ع) نمودند. لذا حکمت بازسازی عتبات عالیات ایستادگی در مقابل ظلم‌هایی است که به اهل بیت (ع) روا داشتند.

از این منظر بازسازی عتبات عالیات تقویت نشانه‌های دین خداست. نشانه‌هایی که معاویه صفتان و امروز وهابیت قصد محو نمودن آن را دارند.

عتبات عالیات مستحکم‌ترین خیمه‌گاه در مقابل فراماسونری و وهابیت

طاهایی افزود: استان مازندران از سوی مقام معظم رهبری به عنوان پناهگاه فرزندان پیامبر (ص) یاد شده است. چراکه این استان بعد از استان فارس دومین استانی است که بیشترین امام زادگان را در خود جای داده است. مازندران حدود ۱۳۰۰ بقعه منتصب به فرزندان پیامبر (ص) را در خود جای داده است که اگر به آمارهای قبل از جدا شدن استان گلستان از مازندران بنگریم در میابیم از این حیث این استان در جایگاه نخست قرار داشته است.

وی پیرامون جایگاه فرهنگی عتبات عالیات بیان داشت: عتبات عالیات مستحکم‌ترین خیمه گاه در مقابل فراماسونری و وهابیت است. لذا ستاد بازسازی عتبات عالیات یعنی ستاد تقابل با اندیشه‌های صهیونیستی و فراماسونری.

لذا جا دارد از آیت الله طبرسی، آیت الله نظری و دیگر علمای مازندران که در ترویج مکتب اهل بیت (ع) تلاش نموده‌اند تشکر نمایم.

ستاد بازسازی عتبات، معادل ریالی کمک‌های رسانه‌ای را محاسبه و ثبت نماید

عضو سابق ستاد بازسازی عتبات عالیات مازندران پیرامون نقش رسانه‌ها در کمک به ستاد بازسازی عتبات عالیات اظهار داشت: رسانه‌های استان و مطبوعات ضروری است ستاد بازسازی عتبات عالیات را یاری دهند و این ستاد نیز معادل ریالی کمک‌های رسانه‌ای آنان را محاسبه و به نام آنان ثبت نماید. همچنین شورای فرهنگ عمومی استان که در زمان استانداری بنده در مازندران هر دو ماه یک بار تشکیل جلسه می‌داد ضروری است به مسئله بازسازی عتبات عالیات بیش از این بپردازد.

گزارش صد روزه ابتکار بسیار خوب رئیس جمهور

معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیرامون گزارش صد روزه دولت و چشم انداز آینده آن اظهار داشت: آقای روحانی متعهد شده بود که گزارش صد روزه می‌دهد اما در رسانه‌ها و به مردم این طور القا شد که او فقط می‌خواهد گزارش عملکرد صد روز دولت خود را بدهد در حالی که در طی صد روز آن هم در ابتدای شروع دولت که چندان عملکرد قابل ذکری نمی‌توان داشت. اگرچه این دولت داشت. گزارش صد روزه ابتکار بسیار خوبی بود که بهتر است ادامه یابد و در هر فصل سال یا هر نیم سال گزارشی از عملکرد دولت به مردم ارائه گردد.

ربیع فلاح بنیه‌های سازندگی و فرهنگی را باهم دارد

استاندار سابق مازندران پیرامون مدیریت اجرایی دولت تدبیر امید در استان مازندران نیز اظهار داشت: در مازندران نیز به تبع دولت در این مدت زمان کوتاه نباید انتظار عملکردهای زیادی داشت. لذا باید به مسئولین اجرایی استان فرصت داد. اما پیرامون نماینده دولت در مازندران معتقدم کسانی که در جهاد سازندگی خدمت کرده‌اند و مخصوصا جناب آقای ربیع فلاح بنیه‌های سازندگی و فرهنگی را باهم دارند.

آمایش دقیق از ظرفیت‌ها و کاستی‌های استان

علی اکبر طاهایی پیرامون مهمترین نیازهای توسعه‌ای مازندران بیان داشت: آمایشی در استان در دوره مدیریت بنده در مازندران آغاز شده بود که دانشگاه مازندران مشاوره و کارهای علمی آن را انجام می‌داد که گویا همچنان در حال انجام است. لذا ابتدا باید آمایش دقیق از ظرفیت‌ها و کاستی‌های استان صورت گیرد.

توسعه راه‌ها نیاز محوری مازندران

استان دار سابق مازندران ادامه داد: توسعه راه‌ها نیاز محوری مازندران است. آزاد راه تهران شمال، راه‌های داخل استان، محور کیاسر – سمنان، کنار گذرهای غرب استان، کمربندی‌های ساری و بابل و توسعه جاده فیروزکوه از جمله مهمترین اقدامات برای توسعه مازندران است. اگرچه در دولت‌های گذشته مورد توجه بوده است اما ضروری است در این دولت مورد توجه بیشتری قرار گیرد. همچنین فرودگاه‌های مجهز نیز یکی دیگر از نیازهای توسعه‌ای مازندران در بخش حمل و نقل است.

نیاز به یک و نیم میلیارد تومان بودجه برای ساماندهی هر یک کیلومتر از سواحل

علی اکبر طاهایی افزود: توسعه صنعت گردشگری و مخصوصا بهره‌مندی بیشتر از سواحل مازندران از دیگر موارد نیازهای توسعه‌ای استان می‌باشد. فراهم ساختن زیرساخت هر یک کیلومتر از سواحل مازندران یک و نیم میلیارد تومان پول می‌خواهد. اما اگر سواحل مازندران ساماندهی گردد ضمن توسعه گردشگری میزان غرق شدگی نیز کاهش یافته و زمینه توسعه پایدار فراهم می‌گردد. که البته همین مسئله توسعه و تجهیز سواحل و آزاد سازی آن برای رونق اقتصادی بیشتر خود نیازمند توسعه راه‌های دستری می‌باشد.

۱۷ هزار هکتار توسعه کشت با تکمیل سد گلورد

طاهایی از دیگر نیازهای ضروری مازندران را توسعه منابع آبی خواند و افزود: سد شهید رجایی یادگار انقلاب اسلامی است. تکمیل این سد به منظور بهره‌مندی بیشتر برای آب شرب، تکمیل سد گلورد در شرق استان که به تنهایی می‌تواند ۱۷ هزار هکتار توسعه کشت را ایجاد کند. بهره‌مندی از آب‌های خروشان رودخانه‌های دو هزار و سه هزار که به دریا می‌ریزند، ساماندهی و مهندسی جامع رودخانه‌های استان و اصلاح روش‌های آبیاری امری ضروری می‌نماید.

رفع معضل زباله با بهره‌مندی از تجربه کشورهایی با اقلیم مشابه مازندران

استاندار سابق مازندران رفع معضل زباله را از دیگر نیازهای توسعه‌ای مازندران خواند و اظهار داشت: درحالی که در برخی از شهرهای دنیا همچون وین اتریش کارخانه‌های تولید برق از زباله‌های خانگی  در مراکز شهرها به شکل پارک‌های عمومی و بسیار زیبا طراحی شده‌اند اما این منابع عظیم درآمدی در استان مازندران به یک معضلی تبدیل شده است که منابع درآمدی استان و طبیعت و محیط زیست آن را می‌بلعد. لذا باید در این زمینه از تجربه کشورهایی با اقلیم مشابه مازندران استفاده نمود اگرچه اقداماتی در این زمینه انجام شده است و کارخانه‌های زباله سوز و کمپوست در مازندران به زودی به بهره‌بردای خواهد رسید و معضل زباله مازندران به فرصت تبدیل خواهد شد.

مازندران نیازمند کارآفرینی و نهادینه شدن فرهنگ کار

معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیرامون معضل بیکاری در مازندران نیز اظهار داشت: یکی از وظایف وزارت کار، ترویج و نهادینه ساختن فرهنگ کار است. به عنوان مثال کاشت درختچه‌های انجیر در جاده گلوگاه به نیالا که امروز به درختانی بارور تبدیل شده‌اند و منشاء اشتغال فصلی در شهر گلوگاه شده است نوعی فرهنگ کار است. مازندران نیازمند نهادینه شدن فرهنگ کار در میان خانواده می‌باشد. توجه به کارآفرینی و اقداماتی بدیع و خلاقانه می‌تواند مازندران را از معضل بیکاری رهایی بخشد. چراکه تنها وزارت کار متولی رفع معضل بیکاری نمی‌باشد. ظرفیت‌های طبیعی و فراوان مازندران می‌طلبد نیروی جویای کار استان به سمت کارآفرینی حرکت کند.

همیشه که نمی توان همچون گوشت قربانی اعتبارات را تقسیم نمود

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تنکابن، رامسر، عباس آباد پیرامون گزارش تحقیق و تفحص و اظهار نظر رئیس هیئت تحقیق و تفحص مجلس از استانداری مازندران افزود: بنده به دلیل مخالفت با تجزیه استان و جلوگیری از ایجاد استان غربی از سوی بسیاری در غرب استان مورد نکوهش قرار گرفتم. و از سویی دیگر برخی از نمایندگان محترم مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی بنده را متهم به توجه ویژه به غرب استان می‌نمایند.

استاندار سابق مازندران در حالی که یوسفیان ملا رئیس هیئت تحقیق و تفحص مجلس از استانداری مازندران بی‌عدالتی در توزیع اعتبارات، اعمال نظر در توزیع اعتبارات، هزینه کردن اعتبارات به شکل دل‌خواه و خارج از چارچوب‌های قانونی اعتبارات از مهم‌ترین دلایل کلید خوردن این تحقیق و تفحص در مجلس خواند اظهار داشت: ارسال پرونده به دیوان محاسبات کشور درحالی صورت گرفت که این سازمان چندی پیش معاون سابق برنامه‌ریزی استان را تبرئه نموده است. لذا همیشه که نمی‌توان همچون گوشت قربانی اعتبارات را تقسیم نمود. تخصیص اعتبار با توجه به نیازهای غرب استان بسیار ناچیز بوده است شاید پافشاری بنده در حفظ و ابقاء نمودن برخی از فرمانداران که اتفاقا سوابق انقلابی و ایثارگری نیز داشته‌اند در این مسئله بی‌تاثیر نبوده نباشد.

آیت الله جوادی آملی چتر واحد نخبگان مازندران در خارج از استان

طاهایی پیرامون بهره‌مندی از ظرفیت نخبگان مازندران که مسئولیت‌های مختلف اجرایی و غیره نیز دارند اظهار داشت: نخبگان مازندران که امروز در مجلس شورای اسلامی صاحب کرسی‌هایی شده‌اند و یا به دولت راه یافته و برخی نیز در سایر قوا خدمت می‌کنند همچنین بسیاری از علمای استان که در تهران مساجدی را اداره و مدیرت می‌نمایند، از خلاء یک چتر واحد رنج می‌برند. لذا مجتمع فرهنگی هدایت که توسط آیت الله جوادی آملی در تهران راه‌اندازی شده است و نخبگانی از شرق تا غرب استان را در خود جای داده است. فارغ از گرایشات سیاسی آنان در این مجتمع فرهنگی زیر چتر واحد حضرت آیت الله جوادی آملی گرد هم آیند و ایشان می‌تواند محور نخبگان مازندران در خارج از استان باشد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا