هشدارهای سایبری پلیس فتا، ویژه مسافران نوروزی

به گزارش بصیر:

سرهنگ «محمدخانی» رئیس پلیس «فتا»ی فرماندهی انتظامی استان گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه‌ی گیلان، با عرض تبریک و شادباش سال نو به هم‌وطنان و خیرمقدم به مهمانان نوروزی، از آنها خواست با رعایت نکات ایمنی و توجه به هشدارهای سایبری، پلیس را در پیشگیری از وقوع جرائم نوظهور سایبری به‌ویژه در ایام نوروز یاری کنند.

 

وی با اشاره به اینکه به هیچ عنوان کارت عابر بانک و رمز خود را در اختیار دیگران نگذارید، افزود: در صورت عدم آشنایی به دستگاه خودپرداز، از افراد موثق و مورد اعتماد اعضای خانواده برای پرداخت قبوض یا دریافت وجه استفاده کنید.

 

پلیس «فتا»ی فرماندهی انتظامی استان گیلان ادامه داد: به افرادی که نمی‌شناسید، برای پرداخت قبوض یا دریافت وجه اعتماد نکنید. اگر مجبور شدید رمز خود را برای دریافت وجه به صندوقدار بانک یا فروشگاه‌های مجهز به دستگاه پرداخت الکترونیکی POS اعلام کنید، بلافاصله پس از بازگشت نسبت به تغییر رمز اول و دوم کارت عابر بانک خود اقدام کنید.

 

محمدخانی با بیان اینکه از رمزهای عبور پیش گزیده و تکراری استفاده نکنید، گفت: تا آنجایی که امکان دارد از دستگاه‌هایی استفاده کنید که در جای مناسب نصب شده و دارای نور کافی هستند.

 

وی افزود: از تلفن ثابت منزل، همراه شخصی و محل‌های مطمئن برای پرداخت هزینه‌ی تلفن ثابت و همراه استفاده کنید، سپس از پرداخت هزینه‌ی تلفن ثابت و همراه، اطلاعات کارت عابربانک خود را از جمله شماره کارت، شماره حساب، رمز اول و دوم را از روی حافظه تلفن ثابت و همراه پاک کنید.

 

پلیس «فتا»ی فرماندهی انتظامی استان گیلان گفت: در صورت نداشتن اطلاعات کافی برای استفاده‌ی ایمن از سامانه‌ی ۱۸۱۸ و ۰۹۹۹۰ با مراجعه حضوری به شرکت‌های خدمات ارتباطی و دریافت پرینت قبوض تلفن ثابت و همراه، نسبت به پرداخت نقدی هزینه‌ی آنها اقدام کنید.

 

محمدخانی با اشاره به اینکه در صورت پرداخت اینترنتی هزینه‌ی تلفن ثابت و همراه، از محل‌های مطمئن و دارای مجوز استفاده کرده و همه‌ی عملیات پرداخت را شخصاً انجام دهید، افزود: از صفحه کلید مجازی تعبیه شده بر روی سایت بانک مورد نظر برای وارد کردن رمز اول و دوم حساب اینترنتی خود استفاده کنید.

 

وی ادامه داد: برای وارد کردن اطلاعات حساس مانند رمز عبور و نام کاربری همیشه از وب سایت‌های ایمن که با https:// شروع می‌شوند و دارای یک نماد قفل است، استفاده کرده و به وب سایت‌هایی که آدرس اینترنتی آنها http:// شروع می شود، برای وارد نمودن اطلاعات حساس اطمینان نکنید.

 

پلیس «فتا»ی فرماندهی انتظامی استان گیلان گفت: پیش از نزدیک شدن به خودپرداز محلی را که دستگاه در آن قرار دارد بررسی کنید. اگر فرد مشکوکی را در اطراف دستگاه مشاهده کردید یا اگر دستگاه به نظر در محلی دور، خلوت و نامطمئن قرار داشت، از آن استفاده نکنید.

 

محمدخانی افزود: هنگامی که در صف استفاده از خودپرداز ایستاده‌اید کیف دستی یا کیف پول خود را باز نکنید و پیش از نزدیک شدن به دستگاه، کارت خود را آماده در دست نگه دارید.

 

وی تصریح کرد: دقت کنید اگر چیز غیرعادی و مشکوک در خصوص خودپرداز بنظر می‌رسد می‌تواند نشان‌دهنده‌ی این باشد که خودپرداز دستکاری شده است. اگر بنظر می‌رسد چیزی به محل قرار دادن کارت یا صفحه کلید اضافه شده است و یا در صورت مشاهده‌ی دستورالعمل‌های غیر معمول در صفحه نمایش، از آن دستگاه استفاده نکرده و بانک مربوطه را از موضوع مطلع کنید.

 

پلیس «فتا»ی فرماندهی انتظامی استان گیلان ادامه داد: از دستگاه‌هایی که شامل علائم و پیام‌هایی حاکی از تغییر کردن دستورالعمل‌های صفحه نمایش هستند استفاده نکنید. خصوصاً اگر این پیغام در محل قرار دادن کارت نصب شده باشد. ضمناً بانک‌ها هرگز پیامی مبنی بر هدایت شما به خودپرداز خاصی یا دستگاهی که دستکاری شده است، نمی‌فرستند.

 

محمدخانی گفت: در صورتی که هنگام استفاده از دستگاه خودپرداز به مشکلی از قبیل گیر کردن کارت یا عدم انتقال وجه برخورد کردید هرگز پیشنهاد کمک از افراد غریبه را قبول نکنید. ضمناً نباید به کسی اجازه دهید تا هنگام استفاده از خودپرداز حواس شما را پرت کند.

 

وی با بیان اینکه مطمئن شوید دیگر افرادی که در صف ایستاده‌اند فاصله‌ی کافی از شما را حفظ کرده‌اند و مراقب باشید هنگام وارد کردن رمز، کسی آن را مشاهده نکند، افزود: کاملاً نزدیک به دستگاه بایستید و به هنگام وارد کردن رمز، صفحه کلید را کاملاً با دست خود بپوشانید.

 

پلیس «فتا»ی فرماندهی انتظامی استان گیلان تصریح کرد: دستورالعمل‌های روی صفحه نمایش را به دقت اجرا کنید. برای مثال تا زمانی که از شما درخواست نشده است رمز خود را وارد نکنید. هیچگاه کارت خود را با فشار در کارت خوان وارد نکنید.

 

محمدخانی با بیان اینکه رسید چاپی خودپرداز را نگه دارید تا آن را با صورتحساب‌های ماهیانه خود مقایسه کنید، گفت: اگر کارت شما مفقود شد، در دستگاه گیر کرد یا دستگاه آن را پس نداد، موضوع را سریعاً به بانک و یا پلیس گزارش دهید.

 

وی اظهار کرد: هنگام استفاده از دستگاه شتاب‌زده عمل نکنید و پیش از ترک دستگاه با دقت کارت و پول نقد خود را در کیف پول، کیف‌دستی و یا پاکت قرار دهید.

 

پلیس «فتا»ی فرماندهی انتظامی استان گیلان با بیان اینکه اگر خودپرداز مورد نظر در محلی نصب شده است که برای باز شدن درب ورودی نیازمند کارت است، به فرد دیگر اجازه ندهید که همراه شما وارد شود، خاطرنشان کرد: شماره‌ی رمز خود را حفظ کنید. اگر لازم است که رمز خود را یادداشت کنید، این کار را طوری انجام دهید که فقط خودتان بتوانید آن را بخوانید و هرگز این نوشته را همراه با کارت خود حمل نکنید. شماره‌ی رمز خود را به کسی حتی افراد خانواده، کارمند بانک یا پلیس نگویید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا