یوسفی: رفع موانع صادرات کشاورزی گام مهم در تحقق اقتصاد مقاومتی است

به گزارش بصیر:

محمد یوسفی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: درحال حاضر شرایط تولید مرغ در کشور به گونه ای است که علاوه بر تامین نیاز داخل امکان صادرات آن نیز وجود دارد.

وی اضافه کرد: اما برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی باید بحث صادرات را با توجه به مزیت های داخلی موجود در زمینه تولید، آسان ترساخت  تا بتوان تولید بیشتری را صادر کرد .
یوسفی با بیان اینکه در صورتی که نتوانیم چنین کاری را انجام دهیم ممکن است تولیدمان آسبیب ببیند و دچار عقب ماندگی شویم، افزود:  مهم ترین بحث در صنعت مرغ داری برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی این است که ما همه تلاش خود را در جهت گسترش صادرات انجام دهیم.
وی با اشاره به اینکه بیشتر کشورهای همسایه ایران واردکننده مرغ هستند، ادامه داد: کشورهای آمریکای جنوبی و ترکیه مرغ این کشورها را تامین می کنند.
یوسفی افزود:  ما می توانیم با استفاده از این فضا و جذب کشورهای همسایه خود علاوه بر مسئله اشتغال زایی برای کشور ارزآوری کنیم.
وی با بیان اینکه قیمت های صادراتی کشورهای رقیب پایین است و ما توان رقابت با آن ها را نداریم،گفت: مسئولان باید به این موضوع توجه کنند چرا قیمت تمام شده تولید در کشور ما بالاتر از کشورهایی مانند برزیل و یا ترکیه است؟
یوسفی افزود: از دلایل این امر می توان به این نکته اشاره کرد که کارمزدی که این کشورها برای سرمایه ثابت یا سرمایه  در گردش خود به بانک ها یا سیستمهای حمایتی می پردازند حدود ۲ تا ۵ درصد در سال و در کشور ما بالای ۳۰ درصد است.
وی با اشاره به اینکه قیمت مرغ در این کشورها برای مصرف کنندگان داخلی بالای ۳ دلار است، اضافه کرد: ما انتظار را داریم که در داخل کشور نیزقیمت  مرغ نزدیک به همان ۲ دلار باشد.
یوسفی با بیان اینکه  ذائقه کشورهای همسایه مرغ ایرانی را بیشتر از دیگر نقاط دنیا می پسندد، تصریح کرد: اگر این موارد اصلاح شود ما می توانیم صادرکننده خوبی باشیم و تمام بازارهای اطراف خودمان را جذب کنیم .

لزوم افزایش مصرف سرانه مرغ در کشور

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور با اشاره به اینکه مصرف سرانه مرغ در کشور ما تقریبا دو برابرمتوسط جهانی آن است،گفت: مصرف سرانه در ایران حداکثر ۲۵ کیلو و متوسط جهانی ان  بین ۱۲ تا۱۳ کیلو است .
یوسفی ادامه داد: کشورهایی مانند آمریکا و عربستان سعودی مصرف سرانه بسیاربالایی دارند و این میزان در برخی کشورها تا ۵۰کیلوگرم هم می رسد.

وی با بیان اینکه ممکن است مرفهین جامعه ما نیز مصرف سرانه ۵۰ کیلویی داشته باشند، افزود: بطور کلی ما اسرافی در این زمینه نداریم وحتی باید مصرف سرانه مان افزایش یابد.

صادرات ۶ هزارتن مرغ در ماه

یوسفی با اشاره به اینکه ما در تولید جای پیشرفت زیادی داریم وبا موفقیت در این زمینه می توانیم میزان صادراتمان را نیز افزایش دهیم، ادامه داد:  در حال حاضر نیز تولید مازاد داریم و آن را صادرمی کنیم.
وی افزود: ماهیانه نزدیک به  ۶هزارتن مرغ به کشورهای همسایه از جمله  عراق و افغانستان صادر می شود.
یوسفی اضافه کرد: با ظرفیت سازی که طی چند سال اخیر انجام گرفته حدود ۳۰۰ میلیون پروانه بهره ورداری برای هر دوره جوجه ریزی جهت تولید مرغ گوشتی داده شده و برای تعداد زیادی نیز موافقت اصولی و پروانه  تاسیس صادر شده است .
وی تصریح کرد:  با توجه به این امکانات می توانیم تولید بیشتری داشته باشیم اما  برای تولید بیشتر ابتدا باید راه صادرات را هموار کرد چراکه  درحال حاضرتولیدکنندگان ضرر می کنند.
انتهای پیام/

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا