“قلدری” آمریکا برای جلوگیری از مبادلات بانک‌های بریتانیایی و ایران

به گزارش بصیر به نقل از  گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم؛  واشنگتن بانک‌های بریتانیایی را تحت فشارهای “قلدرمآبانه‌ای” قرار داده تا حمایت مالی از صادرات قانونی به ایران را متوقف کنند، امری که منجر به ضرر صدها میلیون پوندی شرکت‌های بریتانیایی شده است. 

در حالیکه صادرات آمریکا به ایران افزایش یافته است، نمایندگان پارلمان انگلستان معتقد هستند واشنگتن از فشارهای فرامرزی برای مانع‌تراشی در برابر شرکت‌های بریتانیایی خواهان صادرات قانونی غذا، مواد دارویی و تجهیزات پزشکی به ایران استفاده می‌کند. 

جک استراو، وزیر خارجه سابق انگلستان، و نورمن لامونت، معاون سابق حزب محافظه‌کار، معتقد هستند که رفتار واشنگتن چالشی مستقیم علیه حاکمیت ملی بریتانیا است. 

جک استراو، می‌گوید: “کنگره و دولت آمریکا عکس این وضعیت را حتی برای یک لحظه هم تحمل نخواهد کرد.” لامون نیز گفت که بریتانیا “نباید در معرض قلدری مقامات آمریکا قرار گیرد.”

استراو می‌گوید بانک‌های بریتانیایی از ارائه خدمات مالی و بانکی برای صادرات قانونی به ایران اجتناب می‌ورزند زیرا از تحریم‌های سنگین آمریکا واهمه دارند. وی همچنین از ویلیام هیگ خواست از تمام قدرت قانونی استفاده کرده و در برابر این رفتار آمریکا بایستد. 

وی گفت: “اکنون زمان آن فرا رسیده که دولت انگلستان به آمریکا کاملا روشن سازد در حالیکه ما از تحریم‌های مورد توافق ما و آنها کاملا حمایت می‌کنیم اما ممانعت آمریکا از تجارتی که بر اساس همان تحریم‌ها قانونی هستند را دیگر تحمل نخواهیم کرد.” 

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شوند که گزارش‌های حاکی از اطمینان بخشی مقامات آمریکایی به شرکت‌های این کشور درباره عدم مواجه با هیج مجازاتی در صورت تجارت قانونی با ایران، هستند. 

آمارهای صادراتی آمریکا نشان می‌دهند که صادرات این کشور به ایران از ۲۱۱ میلیون دلار در سال ۲۰۱۰ به ۳۱۳ میلیون دلار در سال ۲۰۱۳ رسیده است. این در حالی است که صادرات بریتانیا کاهش مداومی داشته و از ۸۰۲ میلیون دلار در سال ۲۰۰۷ به ۱۵۹ ملیون دلار در سال ۲۰۱۲ رسیده است. 

انتهای پیام/

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا