جدیدترین بهانه آمریکا برای تحریم ایران

به گزارش بصیر به نقل از فرهنگ نیوز ، پس از آنکه نمایندگان کنگره آمریکا خود را ناچار به تسلیم در مقابل خواست دولت مبنی بر عدم وضع تحریم های جدید علیه ایران دیدند، اینک اعضای مجلس نمایندگان این کشور درصدد هستند طرحی را برای وضع تحریم های مرتبط با «تروریسم» علیه ایران به تصویب برسانند.

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان اکنون در جست و جوی راه هایی است تا ایران و همچنین حزب الله لبنان را به واسطه کمک به دولت سوریه مورد تحریم قرار دهد. یکی از اهداف این تلاش، نشان دادن استقلال کنگره از کاخ سفید در موضوع ایران و همچنین القای این موضوع است که نمایندگان کنگره نسبت به اوضاع سوریه حساس هستند.

الیوت انجل، از اعضای برجسته دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا گفته: «فکر می کنم مهم است این نکته را روشن کنیم که همه ماجرا آغوش و صمیمیت نیست. حزب الله نمی تواند بدون حمایت ایران وجود داشته باشد. کنگره نمی تواند اجازه دهد که ایران از طریق واسطه های تروریستی خود برای ایالات متحده خط و نشان بکشد».

وی با اشاره به اینکه حزب الله توانسته روند توازن قوا در سوریه را به نفع دولت اسد تغییر دهد، اظهار داشته این «خنده دار» است که در زمانی ایران درباره موضوع هسته ای با غرب بر سر میز مذاکره نشسته، به «سوءرفتار» خود در قالب حمایت از گروه های تروریستی همچون حزب الله ادامه می دهد.

انجل اشاره کرده که به همراه اد رویس، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان و همچنین دیگر اعضای این کمیته مشغول تدوین طرحی در این زمینه است. برخی منابع گفته اند که قانون جامع تحریم های ایران، مصوب سال ۲۰۱۰، در این زمینه مبنای کار قرار می گیرد. قانون مذکور، برخی افراد و شرکت های فعال در بخش انرژی ایران را هدف قرار می داد.

متیو لویت، مدیر «برنامه استین درباره اطلاعات و مبارزه با تروریسم» در موسسه سیاستگذاری خارج نزدیک (از موسسات طرفدار رژیم اسرائیل) می گوید هدف از تدوین طرح جدید، قطع مسیرهای کمک مالی ایران به حزب الله است. به گفته وی، در همین راستا نمایندگان آمریکایی به بررسی راه هایی خواهند پرداخت که ایران از طریق آن ها برای حزب الله کمک ارسال می کند.

گفتنی است در نامه ای هم که اخیراً از سوی شماری از نمایندگان کنگره آمریکا برای اوباما ارسال و در آن درخواست تشدید فشارها بر ایران مطرح شده بود، مقدمات این طرح جدید مورد اشاره قرار گرفته بود. در نامه مذکور عنوان شده بود که با وجود در جریان بودن مذاکرات ایران و ۱+۵ بر سر موضوع هسته ای، «نگرانی های عمیقی درباره حمایت ایران از تروریسم» و موارد دیگر وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا