هاشمی رفسنجانی: مخالفان من عقب افتاده اند

به گزارش بصیر به نقل از  فرهنگ نیوز ، بخش از سخنان هاشمی در گفتگو با ویژه نامه روزنامه دولتی ایران بدین شرح است:
 
– (سوال:خیلی از کسانی که نظرات امام درباره میانه-روی و تندروی را بازخوانی و یا تفسیر میکنند به این نقطه میرسند که مشی امام (ره) برخورد با مخالفان بود و آن را نوعی اقدام انقلابی میدانستند) خلاف میگویند. هر انسانی میتواند هر ادعایی بکند. امام در کجا چنین بودند؟ چه کسی می-تواند مصداقی از این حرفها و ادعاها بیاورد؟ محور امام شرع و قانون اساسی بود. رفتار خلاف قانون را قبول نداشتند. مقاومت در برابر ظلم و تجاوز از مقوله تندروی نیست. من هم ملاک اعتدال را از قرآن و قانون اساسی یاد گرفته ام.
 
-با اینکه امام (ره) گفته بودند «ما تا آخر می مانیم»، «بیست سال هم طول بکشد، می مانیم»،«تا آخرین نفس» و«تا آخرین قطرة خون می¬جنگیم»، ولی وقتی دیدند جنگ دیگر به صلاح کشور نیست، خیلی آسان مسأله را حل کردند. خوب هم حل کردند.یعنی به گونه ای حل کردند که هر کس بیانیه ایشان را شنید، قانع شد. در مسأله ای که حالت افراط می توانست برای کشور مشکل ایجاد کند، وارد شدند و به آسانی حل کردند.
 
– من کسی را ندیدم که از اعتدال بدش بیاید، همه می گویند که ما معتدل هستیم. حتّی وقتی که خودشان هم هستند، نمی توانند بگویند مخالف اعتدالیم. چون کسانی که کنار ما بودند، اهل قرآن هستند. در کتاب فرهنگ قرآن وقتی به کلمة اعتدال رسیدم، ۴۰ مورد را درآوردم که قرآن اعتدال می خواهد.
 
– یک گروه افراطی هرگز نمی تواند سرمشق باشد. یک گروه بی هنر و عقب افتاده سرمشق نمی شود. مشی عاقلانه و با تدبیر سرمشق می شود. من فکر می کنم کسانی که با دین و قرآن آشنا هستند، این حرف ها را نمی زنند. بچه های احساسی، با احساسات خود این کارها را می کنند.
 
– حرکت های انقلاب احتیاج به ترمز داشت که امام این ترمز را زدند. آن بیانیه هشت ماده ای را ببینید. وقتی که دیدند نیروهای امنیتی و انقلابی غیر امنیتی و قضایی دارند با مردم تند برخورد می کنند، آن مطالب را گفتند. به بیانیه هشت ماده ای ایشان نگاه کنید و ببینید چه مطالب مهمی در آن هست! ترمز می کردند تا حرکت انقلاب به مسیر اعتدال برگردد.
 
-(حضرت عالی برای حال حاضر جامعه ایران چه نسخه ای پیشنهاد می دهید که واقعاً میانه روی نهادینه شود؟) بهترین نسخه عقلانیت است. یعنی نیروهایی که با سواد هستند، عقلانیت دارند و مرجع تشخیص هستند، کارشناسی کنند.
 
-همین الان کاری که آقای دکتر روحانی و همکارانش دارند می کنند، حقیقتاً مصداق اعتدال است. در طول سالها تبلیغات فراوانی کردیم که خیلی ها از اسم آمریکا متنفّر هستند. در مثل مناقشه نیست و گویا اسم آمریکا و ایران مثل جن و بسم الله بود. ولی وقتی نیاز شد، رفتند مذاکره کردند. البته این اعتدال قبلاً یک مقدار شکل گرفته بود. چون اواخر زمان دولت گذشته یکی، دو مذاکره در عمان انجام شد، که بی نتیجه بود. منتها اینها جدی تر و علنی وارد شدند و کار خوبی کردند.
 
خیلی خوب و عقلانی رفتار کردند. انصافاً شجاعانه وارد شدند و تا به حال هم خوب پیش رفتند. هیچ امتیاز غیرقابل قبولی ندادند وضع ما را با این کار آرام کردند. به نظرم این یکی از مصادیقی است که باید بگوییم با عقلانیت دنبال کار را گرفتند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا