آمریکا نمی‌تواند الواح باستانی ایران را به‌عنوان غرامت مصادره کند

به گزارش بصیر به نقل از  به نقل از یو‌اس‌ای تودی؛ قاضی یک دادگاه فدرال در ایالت شیکاگو اعلام کرد که بازماندگان بمب‌گذاری سال ۱۹۹۷ نمی‌توانند آثار باستانی ایران را که در موزه‌های آمریکا نگهداری می‌شود به‌عنوان بخشی از غرامت ۴۱۲ میلیون دلاری علیه دولت ایران ضبط کرده به فروش برسانند.

این پرونده که درباره آثار تاریخی ایرانی در موزه تاریخ طبیعی و مؤسسه شرق دانشگاه شیکاگو مطرح شده در سراسر آمریکا توجهات را به خود معطوف کرده بود، زیرا موزه‌داران از این امر واهمه داشتند که در صورت اجابت این خواسته سایر آثار باستانی ایران که اکنون در موزه‌های این کشور نگهداری می‌شود نیز دچار چنین سرنوشتی شود.

این پرونده یک‌دهه‌ای از یک بمب‌گذاری شهادت‌طلبانه در یک فروشگاه در بیت‌المقدس ناشی شده است که طی آن پنج نفر کشته و قریب به ۲۰۰ نفر دیگر زخمی شدند.

در آن زمان گروه حماس مسئولیت این حمله را به‌عهده گرفته و بعدها یک قاضی آمریکایی اعلام کرده بود که ایران به‌دلیل حمایت مالی و آموزشی از این گروه شریک جرم بوده باید مبلغ ۴۱۲ میلیون دلار به بازماندگان بپردازد.

کنار ایران، موزه و دانشگاه شیکاگو نیز تلاش کردند تا دادگاه رأی به مصادره این اشیا که میان آنها هزاران لوح‌نوشته باستانی با قدمتی بیش از ۲ هزار سال وجود داشتند، ندهد. این اشیا از دهه ۱۹۳۰ بر اساس یک توافقنامه بلندمدت توسط مقامات وقت ایران به‌صورت امانت به موزه مؤسسه شرق دانشگاه شیکاگو انتقال یافتند.

انتهای پیام/*

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا