مسلمانان شبه‌ جزیره کریمه رفراندوم خودمختاری برگزاری می‌کنند

به گزارش بصیر به نقل از رویترز؛ رفعت چوباروف، رهبر تاتارهای کریمه، طی سخنانی در حضور بیش از ۲۰۰ نماینده شورای تارتارهای کریمه، اعلام کرد: “در زندگی هر ملتی زمان‌هایی بوجود می‌آید که  باید تصمیماتی اتخاذ شود که آینده آن ملت را تعیین خواهد کرد.”

چوباروف در ادامه افزود: “من درخواست دارم تصویب شود… [که] فرآیند سیاسی و حقوقی برای ایجاد یک منطقه خودمختار قومی و ارضی تاتارها در سرزمین‌های تاریخی آنها در کریمه آغاز شود.” 

وی در پیام خود اشاره‌ای نکرد که آیا می‌خواهد این منطقه خودمختار جزوی از روسیه باشد یا اوکراین. 

تاتارهای کریمه در باغچه‌سرای، پایتخت تاریخی خود، نشست شورا را برگزار کردند تا درباره رفراندومی برای تعیین سرنوشت خود تصمیم‌گیری کنند. 

تاتارهای کریمه رفراندوم کریمه را که غرب و سازمان ملل آن را غیرقانونی خوانده‌اند تحریم‌کرده بودند. چورباروف پیشتر در گفتگو با رسانه‌ها گفته بود: “هیچ کس از تاتارهای کریمه نپرسید که می‌خواهند تحت چه شرایطی زندگی کنند.” 

تاتارها جزو بومیانی ترک‌زبان شبه‌جزیه کریمه هستند که در سال ۱۹۴۴ به دستور جوزف استالین و به اتهام همکاری با ارتش آلمان نازی به صورت دسته‌جمعی به آسیای مرکزی تبعید شدند اما طی دو دهه اخیر شروع به بازگشت به موطن اصلی خود کرده‌اند. 

بسیاری از تاتارهای کریمه به دلیل سختی‌هایی که در دوران شوروی سابق دیده‌اند با پیوستن دوباره به دولت مسکو به شدت مخالف هستند. 

تاتارها پس از استقلال اوکراین در سال ۱۹۹۱ وفاداری خود را به دولت کیف اعلام کرده‌ و از آن زمان توانسته‌اند بخش اعظمی از فرهنگ خود را احیاء کنند.

انتهای پیام/ 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا