مفتی اهل سنت: به راه انداختن جنگ مذهبی حرام است

 

به گزارش بصیر به نقل از ایرنا از اعلام روز شنبه تارنمای نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، شیخ مهدی احمد الصمیدعی مفتی اهل سنت و جماعت عراق در دیدار با حجت الاسلام و المسلمین رضا اسکندری مسئول نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در عراق افزود ، شیعه و اهل سنت باید برای جلوگیری از این نزاع ها اقدام کنند و پیشگام همه این افراد باید علما باشند و آنان قبل از همه وارد عمل شوند.

وی با تاکید بر رویکرد عالمانه در گفتگوهای مذهبی و اشاره به برخی محورها برای همکاری علمای شیعه و سنی در جهت تحقق اهداف اسلامی و تقریبی گفت: مهم ترین نهادهای دینی باید در اختیار افراد معتدل قرار بگیرد. امروز برخی از مراکز دینی خودشان تبدیل به مرکز فتنه جویی و فتنه انگیزی شده اند و در راستای اهداف دشمن حرکت می کنند.

مفتی اهل سنت عراق تصریح کرد: اگر علمای دلسوز دور هم بنشینند و برنامه ریزی کنند، جلوی بسیاری از مشکلات و آسیب ها گرفته خواهد شد.

شیخ الصمیدعی به برخی تلفن های تهدید آمیز که از سوی چهره های افراطی به خاطر مواضع اعتدالی ایشان صورت گرفته اشاره کرد و گفت: آنها دشمن اصلی شان را رها کرده اند و شناخت درستی از جریانات موجود در جهان اسلام ندارند. در تماس با برخی گروه های افراطی اهل سنت گفته ام که شما دشمن اصلی تان را فراموش کرده اید و با شیعیان وارد جنگ شده اید در حالی که دشمن اصلی، صهیونیست ها هستند که در قرآن کریم هم بر اوج دشمنی شان نسبت به مسلمان ها تاکید شده است.

وی ادامه داد: بدون تردید، خون کسی که شهادتین را بر زبان جاری می کند، حرمت دارد و کشتن اش حرام است. اما متاسفانه تکفیر، بلای جان جامعه اسلامی شده است و علمای جهان اسلام باید برای جلوگیری از این کشتارها وارد میدان بشوند.

مفتی اهل سنت و جماعت عراق با بیان اینکه مذاهب مختلف اسلامی همواره در طول تاریخ وجود داشته اند، گفت: نه تنها شیعیان با اهل سنت که اهل سنت نیز درون مذاهب خودشان دارای اختلافات فکری و فتوایی هستند اما اختلافات فکری و مذهبی نباید منجر به نزاع مذهبی شود. شیعه و اهل سنت باید برای جلوگیری از این نزاع ها اقدام کنند و پیشگام همه این افراد باید علما وارد عمل شوند.

این مقام دینی عراقی با تاکید بر اینکه اشتراکات بین مسلمانان بسیار زیاد است و باید بر روی اشتراکات تاکید کنیم ، گفت: متاسفانه جهل و بداندیشی گروهی از مسلمانان، نتیجه ای جز کشتار و قتل و تعدی به کودکان و زنان بی گناه نداشته است. من سنی ام و تو شیعه هستی و این اختلاف ها طبیعی است؛ اما بدون تردید، نزاع بین ما و جنگ با یکدیگر حرام است.

***تجربه موفق در تجمع علمای مسلمین لبنان

شیخ صمیدعی در ادامه گفت: تجمع العلماء المسلمین لبنان که آقایان شیخ حسان عبدالله و شیخ احمد الزین مسئولیت آن را بر عهده دارند و متشکل از علمای شیعه و اهل سنت است، اقدامات خوبی در جلوگیری از فتنه های مذهبی داشته اند و باید همین الگو را در سایر نقاط جهان اسلام نیز به کار ببندیم.

وی تصریح کرد: متاسفانه شرایط به گونه ای شده است که گروه های افراطی، خون یک مسلمان را به خاطر تقرب الهی می ریزند و این، یک فاجعه برای جهان اسلام است و برای جلوگیری از این فاجعه، باید از طریق گفت و گو، کتاب های علمی و نشست و برخاست های علمایی اقدام کنیم.

*** ضرورت تقویت مرجعیت دینی

وی تقویت مرجعیت دینی در جوامع اسلامی را یکی از مهم ترین راه حل ها برای مقابله با تکفیری ها دانست و خاطر نشان کرد: در حال حاضر، بسیاری از علما، نسبت به تحرکات تکفیری ها موضع گیری کرده اند اما از ضمانت اجرایی لازم برخوردار نیستند و ما با مشکلی به نام غیاب مرجعیت در تصمیم گیری ها مواجه هستیم.

مفتی اهل سنت و جماعت عراق همچنین با ابراز خرسندی از برگزاری کنگره بین المللی خطر جریان های تکفیری که قرار است با اشراف حضرات آیات مکارم شیرازی و سبحانی در قم برگزار شود، گفت: از این کنگره باید به نفع اندیشه اعتدالی در جهان اسلام بهره گرفته شود و پیشنهاد می کنم که علمای معتدل از تمام طیف ها و جریان های اسلامی دعوت شوند.

*** آمریکا، ریشه اصلی فتنه جویی در ˈالانبارˈ است

وی خاطر نشان کرد: امروز ریشه اصلی مشکلاتی که تکفیری ها در بخش هایی از عراق مانند الانبار درست کرده اند، صد در صد آمریکایی است و ما باید نسبت به پشت پرده تحولاتی که در منطقه و جهان اسلام روی می دهد، هوشیار باشیم. هم اکنون تمام اتفاقات ˈالانبارˈ، برنامه ریزی های آمریکاست تا جنگ بین شیعه و سنی را عمیق تر بکند و باید جلوی این مساله گرفته شود تا توطئه آمریکایی ها به دست ما انجام نشود. باید عاقلانه رفتار کنیم و بدانیم که دشمن ما کیست.

*** با تشکیل گروه های علمی، انسجام اسلامی را تقویت کنیم

حجت الاسلام و المسلمین اسکندری مسئول نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در عراق هم در این دیدار تقریب بین شیعه و اهل سنت را کارگشا دانست و خاطر نشان کرد: با تشکیل گروه های علمی بین اندیشمندان شیعه و اهل سنت می توان انسجام را در جهان اسلام تقویت کنیم.

وی از حضور و ارائه مقاله صمیدعی در کنگره بین المللی امام مهدی و آینده جهان– که بهار سال گذشته از سوی بعثه در عراق برگزار شد- تقدیر کرد و بیان داشت: آیات و روایات رابطه میان سنت های الهی و مهدویت را به خوبی بیان کرده است. با کنار گذاشتن احادیث تکراری، حدود۱۵۰۰ روایت از شیعه و ۳۰۰ روایت از اهل سنت در ۲۵۰ منبع روایی شیعه و اهل سنت درباره مهدویت آمده است که سرمایه غنی برای پژوهش های مهدوی به شمار می رود.

*** اندیشه مهدویت، عاملی برای تقویت امید و پویایی جامعه اسلامی است

رئیس پیشین موسسه پژوهشی انتظار نور با اشاره به برخی شبهات که اعتقاد به مهدویت را عاملی برای سکون و بی تحرکی می داند،؛ گفت: اتفاقا اعتقاد به مهدویت عاملی برای تقویت امید و پویایی جامعه است؛ در مساله مهدویت طبق روایات شیعه و اهل سنت، در زمان حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) عدالت و امنیت و رشد اقتصادی و معرفتی و معنوی به اوج می رسد، بنابر این منتظران ظهور نیز باید در همین راستا حرکت کنند مانند کوهنوردی که نگاهش به قله، تحرکش برای صعود را بیشتر می کند.

*** عزت مسلمانان در گرو یکپارچگی است

وی در ادامه برخی افراط و تفریط ها در جامعه اسلامی را ناشی از جهل دانست و اظهار داشت: برای ایجاد ثبات در جامعه اسلامی نیازمند نوعی تعادل در کارها هستیم. از همین رو با درایت علمای شیعه و اهل سنت می توان به همگرایی بیشتری دست بیابیم زیرا عزت مسلمانان در گرو یکپارچگی آنان است و دامن زدن به اختلافات، بزرگ ترین لطمه در جهان اسلام است.

حجت الاسلام والمسلمین اسکندری به پیشینه همگرایی علمای شیعه و اهل سنت اشاره و تصریح کرد: هنگامی که حدود صد سال قبل، عراق تحت دولت عثمانی قرار داشت و مورد تعرض نیروهای انگلیسی قرار گرفت، علمای شیعه در برابر استعمار انگلیس ایستادند تا از دولت عثمانی حمایت کنند. آنچه مسلم است علمای شیعه و اهل سنت در طول تاریخ سعی کرده اند که جامعه اسلامی را تقویت کنند و امروز، این مساله از اهمیت بیشتری برخوردار شده است تا از اساس اسلام و اندیشه اسلامی دفاع کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا