‫هیچ کدام از این نذرها قبول نیست‬!

به گزارش بصیر به نقل از  گروه فرهنگی – فرهنگ نیوز، شکی نیست که انسان می تواند هرچیز مباحی را وسیله نذر خود قرار دهد، اما بسیاری از خانم ها نذرهای خاصی می کنند که هیچ اساس درستی ندارد و در عین حال قداستی برای آن قائلند، در اینجا به چند نمونه از آنها اشاره می شود:
 
نذرهای سلیقه ای 
۱-آجیل مشکل گشا، و آن آجیلی است که برای برآورده شدن حاجات خود نذر حضرت علی(ع) می کنند و عقیده دارند باید ماهی یک تا هفت مرتبه آن را انجام دهند.
۲-سفره های بی بی سه شنبه، حضرت ابوالفضل(ع) ، حضرت رقیه(س) ، آش امام زین العابدین(ع) و … که حتما باید به شیوه مخصوص تهیه شود. 
۳-نذر کردن شمع برای زیارت گاه ها و گاهی برای بعضی از درختان و خواب نماها.
 
 
نذر بی اساس
بسیاری از نذرها اساس درستی ندارد، مانند: 
۱-نذرهای بی صیغه و لفظ، نذرهای چشم و هم چشمی 
۲-نذردیگران برای انسان 
۳-نذر در خواب
 
نذر بدون رضایت شوهر
بسیاری از زن های خانه دار بدون رضایت همسر خود نذر می کنند. در حالی که نذر بدون اذن شوهر حتی اگر از مال خودش هم باشد باطل است.
 
اذن شوهر سه گونه است:
۱-اذن صریح 
۲-اذن فحوی، بدین صورت که شوهر به نحوی اجازه داده که در جزئیات می توان یقین نمود که شوهر راضی است.
۳-اذن شاهد حال و رضایت ظاهری شوهر و عدم مخالفت او
 
حال ممکن است این سوال پیش آید که اگر زن کارمند باشد و حقوق بگیرد و از کارکرد خودش در صورتی که با حق شوهر هم منافات نداشته باشد نذر نماید بازهم باید نذرش با رضایت شوهر باشد؟ که باید گفت طبق نظر اکثر مراجع در این صورت هم نذر بدون اذن شوهر باطل است. 
 
همچنین اگر بدون اذن شوهر نذر صورت گرفته باشد و بعد ایشان راضی شده باشند نیز این نذر باطل بوده واجراه بعدی آن را تصحیح نمی کند.(۱)
 
نذرهای میت 
اینجا نذری با اهمیتی هم نیز وجود دارد که مورد توجه قرار نمی گیرد و آن نذر میت است، در حالی که نذر میت نوعی بدهی است که باید از اصل مال وی ادا شود.. 
 
صدقات مستحبی زن
بسیاری از خانم ها به راحتی از اموال شوهر سخاوتمندانه می بخشند و صدقه می دهند، در حالی که زدن در خانه شوهر دستوری برای پرداخت صدقات مستحبی و یا نذر ندارد و باید با هماهنگی و اجازه شوهر انجام شود. (الف)
 
 
تعریف نذر و شرایط شرعی و مورد قبول بودن آن
شرط اول:
  • به زبان گفته شود ، اگر کسی در دل ، نیت بکند ولی صیغه آن را به زبان جاری نکند آن نذر نیست .
  • لازم نیست که صیغه نذر به عربی خوانده شود بلکه به هر زبانی خوانده شود کافی است. پس اگر بگوید: چنانچه مریض من خوب شود براى خدا بر من است که ده تومان به فقیر بدهم ، نذر او صحیح است ، و اگر بگوید براى خدا نذر کردم چنین کنم ، ـ بنابر احتیاط واجب ـ باید عمل کند ، ولى اگر نام خدا را نبرد و فقط بگوید نذر کردم ، یا نام یکى از اولیاى خدا را ببرد نذر صحیح نیست . 
  • صیغه نذر عبارت است از «لله علی کذا وکذا وبه جای آن نذر خود را بیان کند ». ومعنای آن به فارسی می شود :«از برای خدا به گردن من باشد که این عمل را انجام بدهم وآن کاری را که قصد کرده انجام بدهد را به زبان جاری کند ».
  • لزوم قصد قربت در عقد نذر (آل عمران، آيه ۳۵، مريم، آيه ۲۶، و حج، آيه ۲۹) و همچنين لزوم ذكر نام خدا در صيغه عقد نذر (همان) از شرايط صحت نذر است.البته شرايطي چون مكلف بودن، عاقل بودن، مختار بودن و قدرت بر انجام و امكان متعلق نذر از ديگر شرايط صحت عقد نذر است كه از آيات قرآني به دست مي آيد و فقيهان بر آن فتوا داده اند. (رساله امام خميني، باب نذر)

شرط دوم :

 قادر به انجام آن عمل باشد به این معنا که بتواند آن کار را انجام بدهد به طور مثال : اگر می خواهد نذر کند که روزه بگیرد در صورتی این نذر صحیح می باشد که قدرتبر روزه گرفتن داشته باشد اما اگر مریض است ونمی تواند روزه بگیرد وبرای او ضرر دارد این نذر باطل است .
 
شرط سوم:
نذرباید یک عمل مستحبی باشد اما اگر کار مکروه یا حرامی را نذر کند آن نذر باطل است .
 
شرط چهارم :
برای بانوان اجازه همسر لازم است به این معنا اگر شوهر ، راضی نباشد نذر باطل است .
 
با این شرائط مذکور اگر کسی نذر کرد دیگر جایز نیست تا آن را عوض کرده وتغییر دهد ، مانند این که کسی شربت در روز عاشورا نذر کرده است اما الان که عاشورا مصادف با فصل سرماست بخواهد آن را تغییر دهد نمی شود باید همان گونه که نذر کرده است انجام دهد .
 
لازم به ذکر است از آن جایی که انسان بیشتر در مواقعی که مشکل دارد نذر می کند وممکن است در موقع گرفتاری متوجه آن نذر نباشد بهتر است هنگام نذر کردن با دیگران مشورت کند تا موجب پشیمانی نشود که در این صورت نمی شود نذر را تغییر داد .
 
 اگه هنگام نذرکردن (‌لفظ نذر ) را بگیم مطلق و قید الله را نگوییم چگونه است ؟ ایا حکم نذر شرعی را دارد 
 
آیت الله خامنه ای : اگر نذر همراه با صیغه صحیح شرعی انجام نشده، عمل به آن واجب نیست.
 
آیت الله مکارم شیرازی : نذر در صورتى صحیح است که براى آن صیغه خوانده شود، خواه به عربى باشد یا زبانهاى دیگر، بنابراین اگر بگوید چنانچه فلان حاجت من روا شود براى خدا بر من است که فلان مقدار مال را به فقیر بدهم، نذر او صحیح است، بلکه اگر بگوید نذر مى کنم براى خدا اگر فلان حاجت من رواشود فلان کار خیر را انجام دهم، کافى است.
 
سوال:
الف) آیا نذر زن بدون اجازه شوهر، حتی اگر با حقوق شوهر منافات نداشته باشد صحیح است؟
ب) اگر زن بدون اجازه شوهر نذر کند، آیا اجازه بعدی شوهر موجب صحت نذر می شود؟
ج) اگر زن از مال خودش نذر کند، آیا اجازه شوهر لازم است؟
 
آیت الله خامنه ای (دام ظلّه)
سوال: آیا نذر زن با اجازه شوهر باشد؟
الف) بسمه تعالی. انعقاد نذر زوجه در صورت حضور شوهر، بنابر احتیاط واجب مشروط به اجازه زوج است.
ب) اجازه بعدی، مصحّح نذر مذکور نمی باشد.
ج) اگر چه زوجه از تصرف در مال خود ممنوع نیست( می تواند هر طور بخواهد از مالش استفاده کند) ولی نذر زن بدون اجازه ی شوهر اساساً منعقد نمی شود.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)
 
 
آیت الله صافی گلپایگانی (دام ظلّه)
الف) اگر زن بدون اجازه شوهر نذر او باطل است.
ب) اجازه بعد از نذر موجب صحت نذر نمی شود.
ج) نذر زن از مال خودش بدون اجازه شوهر صحیح نیست.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)
توضیح المسائل، ۱۳۷۷، ص ۵۳۹، م ۲۶۵۳
جامع الاحکام، ج۱، ص ۲۲۳، با استفاده از ۷۹۷
 
آیت الله فاضل لنکرانی(ره)
الف) خیر نذر صحیح نیست.
ب) خیر اجازه بعدی کفایت نمی کند.
ج) بلی.
سوال: آیا نذر زن باید با اجازه شوهر باشد؟
نذر زن اگر مزاحم حقوق شوهر باشد بی اجازه او باطل است و اگر مزاحم نباشد احتیاط واجب آن است که با اجازه او باشد خصوصاً در نذر مال گرچه مال متعلق به خود زن باشد.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)
جامع المسائل، ج ۱، ص ۳۴۸ س ۱۲۳۴
 
آیت الله مکارم شیرازی (دام ظلّه)
الف) نذر زن اگر مزاحم شوهر باشد بی اجازه او باطل است و اگر مزاحم نباشد احتیاط مستحب آن است که با اجازه او باشد.
ب) موجب صحت نذر نمی شود.
ج) نذر زن از اموال خودش اگر منافات با حق شوهر نداشته باشد اشکالی ندارد.
توضیح المسائل، ۱۳۷۶ هـ.ق، ص ۴۵۲، م ۲۲۷۷
با استفاده از استفتاء شفاهی از دفتر معظم له
 
آیت الله بهجت (ره)
الف) نذر زن بدون اجازه شوهر بنابر احتیاط واجب وضعاً منعقد می شود(یعنی نذر زن باطل نیست.) ولی بنابر احتیاط ،تکلیفاً (برای انجام تکلیف شرعی خود)باید از شوهر اجازه بگیرد.
ب) نذر ولو بدون اجازه منعقد می شود.
ج) بنابر احتیاط از حیث حکم وضعی نذر منعقد می شود گرچه اجازه گرفتن از همسر بنابر احتیاط تکلیفاً لازم است.
توضیح المسائل، ۱۳۸۲، ص ۴۲۷ م ۲۱۳۶
استفتائات، ۱۳۸۶، ج ۴، ص ۲۸۶ س ۵۵۸۰
 
لازم است كه شخص به نذري كه كرده عمل كند و وفاي به نذر از مهم ترين اصول نذر است كه خداوند بارها در آياتي بر آن تاكيد كرده است. (نيز حج، آيه ۲۹، انسان، آيه ۷)
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا