از جهاد نکاح چشم آبی‌های تک تیرانداز در حمص تا گروگان‌گیری در هواپیما و انفجار بیمارستان حلب

به گزارش بصیر به نقل از  مشرق، چچن در ضلع جنوبی “روسیه” در منطقه “قفقاز” واقع شده است، این منطقه از جنوب به کشور “گرجستان” متصل است و در غرب آن جمهوری‏‌های خود مختار دیگر روسیه نظیر “اوستیا” قرار دارند. همچنین در شرق و شمال آن جمهوری “داغستان” قرار گرفته است.

 

 

جهاد نکاح چشم آبی‌های تک تیرانداز در حمص

 اكثر ساكنان چچن را مسلمان تشکیل می‌دهند؛ اين منطقه که در سال ۱۹۹۱ از روسیه اعلام استقلال كرد، دو بار در سال‌های ۱۹۹۴ و ۱۹۹۹ مورد تعرض ارتش روسیه قرار گرفت.

اين دو جنگ باهدف سيطره مجدد روسیه بر منطقه چچن انجام گرفت، و نتیجه آن‌ها كشته شدن قريب به ۱۰۰ هزار شهروند غير نظامی بود، همچنین بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی منابع روسی در اين دو جنگ حدود ده هزار سرباز روسی نيز كشته شدند.

چند مورد از اقدامات تروریستی در روسیه

روسیه در ۱۰سال گذشته حجم عظیمی از حملات تروریستی را متحمل شده است؛ بر اساس اعلام سایت روسیه‌ای “johnstonsarchive” چچنی‌ها در روسیه بیشترین آمار جنایات در بین دیگر گرو‌ه‌های تروریستی را دارا هستند.

جهاد نکاح چشم آبی‌های تک تیرانداز در حمص

جهاد نکاح چشم آبی‌های تک تیرانداز در حمص

نیروهای مسلح و افراطی چچن تاکنون بارها روسیه را مورد هدف حملات تروریستی خود قرار داده‌اند، بر اساس گزارش “گاردین”، در هشتم نوامبر ۱۹۹۱ میلادی چچنی‌ها يك هواپيمای توپولوف ۱۵۴ روسيه را ربودند، اين هواپيما كه ۱۷۸ مسافر داشت از “مينيرالنی فودی” (قفقاز) به سمت “ايكاتيرين بورگ” در حال حركت بود كه چچنی‌ها هواپيما را مجبور به تغيير مسير به سمت آنكارا كردند. هواپيما ‌ربايان مسافران را در “گروزنی”، پايتخت چچن پياده كردند. گفتنی است كه فرماندهی اين عمليات هواپيماربايی بر عهده “شامل باسايف” يكی از برجسته ترين فرماندهان جنگی چچن بود.


جهاد نکاح چشم آبی‌های تک تیرانداز در حمص

در۱۶ ژانويه ۱۹۹۶ يك گروه از كوماندوهای ترك هوادار چچن، كشتی “افراسيا” كه در “بندر تريبيزوند” در ساحل تركيه پهلو گرفته بود را به كنترل خود درآوردند و در نتیجه ۱۵۰ سرنشين اين كشتی كه بيشتر آنها روس بودند و برای حركت به سمت “بندر سوچی” روسيه آماده می‌شدند، را به گروگان گرفتند. در ۱۹ ژانويه بود كه افراد مذكور، گروگان‌ها را رها كرده و خود را تسليم نمودند. گفتنی است كه در ۷ مارس ۱۹۹۷ میلادی، دادگاه ۹ فردی را كه در ماجرای كشتی روسی دست داشتند، به ۹ سال حبس محكوم كرد.

در ۱۴ ژوئن ۱۹۹۵ و در جريان عمليات گروگانگيری كه در “بودنوسك” در جنوب روسيه به وقوع پيوست، ۱۵۰ نفر كشته شدند. فرماندهی اين عمليات بر عهده “شامل باسايف” بود. روس‌ها و چچنی‌ها در پی اين حادثه تصميم به آتش بس گرفتند و تا دسامبر ۱۹۹۵ میلادی پايبند آن بودند. در سال ۲۰۰۴ بود كه موج حملات مبارزان چچنی به قلب پايتخت روسيه رسيد. در حمله اين افراد به يكی از ايستگاه‌های مترو در مسكو ۲۱ تن كشته شدند. ضمنا دو عامل انتحاری زن نيز خود را در داخل يك هواپيمای مسافربری منفجر كردند كه نتيجه آن كشته شدن نود نفر بود.

جهاد نکاح چشم آبی‌های تک تیرانداز در حمص

در سال ۲۰۰۴ انفجار در متروی یکی از شهرهای روسیه در نزدیکی سازمان امنیت این کشور بیش از ۲۰ کشته و شماری زخمی به جای گذاشت. انفجار دیگر در ایستگاه مترو پارک “کولتوری” به کشته شدن بیش از ۳۸ تن و زخمی شدن بیش از ۷۰ تن انجامید.

 

جهاد نکاح چشم آبی‌های تک تیرانداز در حمص

خونبارترين درگيری سال ۲۰۰۴، مربوط به يك گروگان‌گيری در يك موسسه آموزشی در “اوستيای شمالی روسیه” بود كه در جريان تلاش برای آزای گروگان‌ها، دست كم ۳۳۰ نفر كشته شدند كه بيش از نيمی از آنها را كودكان تشكيل می‌دادند.


جهاد نکاح چشم آبی‌های تک تیرانداز در حمص 


در ششم ژانويه ۲۰۱۰ دست كم هفت تن از نيروهای پليس در “داغستان” كشته شدند. اين ماجرا وقتی صورت گرفت كه يك فرد انتحاری، خودروی بمب گذاری شده را در انبار پليس راه منفجر كرد.

تعداد گروه‌های ستیزه‌جو چچنی در حال جنگ با سوریه:

بر اساس گزارش “واشینگتن پست”چچن با ۱۴ هزار و عربستان با ۱۲ هزار تن، در صدر کشورهای صادر کننده تروریست به سوریه هستند.

حدود سه سال پیش گروه‌های مسلح “چچنی”  برای کمک به تروریست‌ها به سوریه اعزام شدند و “جبهه النصره” که در فهرست گروه‌های تروریستی بین‌المللی قرار دارد، از ورود آن‌ها به سوریه استقبال کرد. در گزارش”وورد‌‌ پرس” در خصوص بیست کشوری که بیشترین تروریست را به سوریه اعزام کرده‌اند، آمده است که تروریست‌های چچنی در صدر تروریست‌های موجود در سوریه هستند به طوری که تعدادشان، بیش از ۱۴هزار نفر بوده که تا کنون حدود چهار هزار نفر از آنها به هلاکت رسیده و بیش از هزار و چهارصد نفر هم مفقود شده‌اند.

بر اساس‌گزارش”رادیو‌ فرانسه” چهار گروه چچنی در منطقه حلب سوریه علیه دولت “اسد” می‌جنگند.

 

 

 

افراد اولین گروه که از شمال قفقاز به سوریه آمده‌اند به عنوان بهترین ستیزه‌جویان شناخته می‌شوند که این گروه متشکل از نظامیان قطر و عربستان سعودی می‌باشند و از طرف این دو کشور حمایت مالی می‌شوند.

در مورد این گروه، “گاردین” می‌نویسد: در میان تروریست‌های سوریه، بهترین‌سلاح‌های نظامی و جنگ‌افزار در دست قفقازی‌ها قرار دارد و آن‌ها از لحاظ جسمانی قوی‌ترین، بلندترین و با تجربه‌ترین افراد هستند.

 

 

 

گروه دوم از چچنی‌های حاضر در سوریه، “کیستس‌ها” (Kists) از اهالی (Geotgias) هستند، دو سرکرده آن‌ها با نا‌م‌های “ابوعمر الچچن” و “سیف الله” از شهر “پانکیس” (Pankis) هستند.

 

 

 

گروه سوم از جوانان چچنی که پابه‌پای تروریست‌ها در سوریه می‌جنگند، “پرو مسکو چچن” (Promoscow chechen) نام دارند، که تقریبا با ۲۵۰ هزار عضو  تحت سرکردگی”رمضان کادیرو” قرار دارند. “ابوحمزه” که خود را از سران شهر “پانکیس” می‌داند مدعی شده که بیشترین تروریست در جنگ سوریه از این گروه اروپایی هستند. افراد گروه سوم از دسته فقیر و کم درآمد جامعه هستند که بخاطر علاقه به خشونت و جنگ افزارها جذب این نیرو شده‌اند.

جهاد نکاح چشم آبی‌های تک تیرانداز در حمص

 

چچنی‌ها در قرن شانزدهم مسلمان شدند و فقر آن‌ها منبعث از مبارزاتی است که از قرن هجدهم برای مبارزه با سلطه روس‌ها آغاز کردند. در آن زمان سرکرده چچنی‌ها به نام “شیخ شامیل” که زبانزد همگان بود دستگیر شد. چچن‏‌ها پس از دستگیری “شیخ شامیل” در سال ۱۸۹۵ و تکمیل سلطه روس‌ها بر منطقه و سرکوب شدیدشان، از هر فرصتی برای نجات خود از سلطه روس‌ها و شوروی‌ها استفاده نمودند و تعدادی از آن‏ها آواره شده و به مناطق پیرامونی و حتی سرزمین عثمانی پراکنده شدند.

 

 

 

گروه چهارم از چچنی‌های معارض حاضر در سوریه را جوانانی تشکیل می‌دهند که تحصیل خود را رها کرده و با هدف جنگ علیه بشار اسد و پیوستن به گروه‌های مخالف دولت سوریه وارد این کشور شده‌اند.

جهاد نکاح چشم آبی‌های تک تیرانداز در حمص

هجوم چچنی‌ها‌ی ستیزه‌جو به سوریه:

بر اساس گزارش “پرس‌تی‌وی” هزارن سرباز چچنی به عنوان مجاهد! برای جنگ علیه سوریه و دولت “بشار اسد” از مرزهای ترکیه وارد کشور سوریه شده‌اند. بر اساس این گزارش ۱۴ هزار ستیزه‌جو چچنی به گروه‌های تروریستی در سوریه ملحق شدند که از لحاظ تعداد در رتبه اول قرار دارند.

جهاد نکاح چشم آبی‌های تک تیرانداز در حمص

بنابراین گزارش، تروریست‌های چچنی در عمليات‌های خود تفاوتی میان نظاميان و غير نظامیان قائل نمی‌شوند. چچنی‌ها مدارس سوریه را بعنوان پایگاه برای زیر نظر قرار دادن نیروهای دولتی و طراحی حملات تروریستی در شمال حلب (پایتخت تجاری) اشغال کرده‌اند.

همچنین گفته می‌شود، نزدیک به ۴۰۰۰ چچنی در درگیری‌ها کشته و نزدیک ۱۵۰۰ نفر مفقود شده‌اند.

 

جنبش مسلح چچنی با عنوان “امارت اسلامی قفقاز” در سال ۲۰۰۷ ايجاد شد و جنبش‌های مسلح در شمال قفقاز را در برگرفت. موسسان این جنبش هدف خود را ايجاد يك كشور واحد در لوای اسلام می‌دانند.

 

به گزارش سایت “چچن سنتر” در سال ۲۰۱۱ میلادی شورای امنيت سازمان ملل تصميم گرفت تا مجازات‌هايی را عليه القاعده و گروه‌های مرتبط با آن اعمال كند و جنبش “امارت قفقاز” نیز در این لیست قرار گرفت.

آمریکا نيز نام “عمروف” رهبر امارت اسلامی قفقاز را در ليست تروريست‌های تحت تعقيب قرار داده است و پنج ميليون دلار جایزه برای هر كسی كه اطلاعاتی در خصوص اين جنبش چچنی ارائه دهد، تعيين نموده است.

عمروف جز ۱۰ مرد خطرناک جهان می‌باشد!

نام و تصویر برخی از رهبران مبارزان چچنی:

“عربی بارايف”، “خطاب”، “رضوان احمدوف”، “ابو وليد الغامدی”، “ابو عمر سيف”، “ابو حفص اردنی”، “اصلان مسخادوف”، “شامیل باسايف”، “مهند”، “دوكو عمروف”، همگی از سرکرده‌های معروف گروه‌های تروریستی چچنی هستند که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود. 

“ماسخادوف” رهبر  جنبش اصلاح‌طلبی چچن و سومین رئیس جمهور جمهوری چچن “ایچکریا” بود. وی به سبب پیروزی‌های بااهمیت  در جنگ نخست چچن، که منجر به تأسیس جمهوری “چچن ایچکریا” شد، مقبولیت زیادی به دست آورده بود. وی در سال ۱۹۹۷ به عنوان رئيس جمهور چچن انتخاب شد.

 

بعد از آنكه شورشيان چچنی در سپتامبر ۲۰۰۴ مدرسه‌ای را در شهرك “بيسلان” در اوستيای شمالی مورد حمله قرار دادند و بيش از ۳۰۰ نفر را در آن ماجرا كشتند، مقامات روسی ده ميليون دلار جايزه برای كسی كه اطلاعاتی جهت دستگيری ماسخادوف ارائه دهد، تعيين كرد.ند

“اصلان‌ماسخادوف” در سال ۲۰۰۵ و در جريان عملياتی كه نيروهای ويژه روسيه در نزديكی شهرك “تولستوی يورت” در حوالی “گروزنی”، پايتخت چچن انجام دادند، به قتل رسيد.

 


اصلان مسخادوف

“سامر صالح عبدالله السويلم” با نام مستعار “خطاب” در شهر “عرعر”، عربستان سعودی در سال ۱۹۶۲ متولد شد. “خطاب” رهبر پيشين مجاهدان عرب در قفقاز بود و در سال ۱۹۸۷ راهي افغانستان شد تا در صف مجاهدان مسلمان عليه شوروی بجنگند. وی ۱۵ سال عليه نيروهای روسيه فعاليت می‌کرد كه اين مخالفت‌ها از افغانستان آغاز شد و پس از آن به تاجيكستان رسيد.


به نوشته روزنامه‌های روسی، “خطاب” در بين سال‌های ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۹ در افغانستان عليه شوروی جنگيد و روابط صمیمی با تشکلات “افغانی‌های عرب” (كسانی كه در قفقاز و چچن نيز تحت فرمانش می‌جنگيدند) داشت.

“خطاب” در جريان اولين جنگ مسكو عليه چچن كه در بين سال‌های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۶ به وقوع پيوست، پا به اين منطقه گذاشت و در آگوست ۱۹۹۹ میلادی با کمک “شامیل باسايف”، عمليات‌های مسلحانه‌ای در جمهوری داغستان روسيه كه در مجاروت چچن قرار دارد، فرماندهی كرد. اين عمليات‌ها با هدف ايجاد يك كشور اسلامی در قفقاز صورت می‌گرفت “خطاب” .در آوریل سال  ۲۰۰۲ به وسیله سم كشته شد.

 
سامر صالح عبدالله سويلم ملقب به خطاب

“ابوحفص‌اردنی” در سال ۱۹۷۳ در اردن به دنيا آمد و در سال ۱۹۹۵ پا به چچن گذارد. او در مجلس شورای نظامی عضويت داشت و فرمانده جنگ در چچن بود. “ابوحفص” تحت فرمان مبارز عربستانی به‌نام “سامر صالح عبدالله السويلم” (خطاب) كار می‌كرد.

 

وي به همراه “خطاب” چندين عمليات بزرگ را ترتيب داد و روابط نزدیکی با “شامیل باسايف”، رهبر مشهور چچنی داشت. “ابوحفص” در آوریل سال ۲۰۰۴ و بعد از اعلام خبر كشته شدن “ابوالوليد الغامدی” که یکی از شاخص‌ترین جنگجویان چچن بود، به منصب فرماندهی ارتش چچن رسید. “ابوحفض اردنی” در مه سال ۲۰۰۲ با سم به قتل رسيد.

 

ابو حفص اردنی

“شامیل‌باسايف”، فرمانده مجلس شورای نظامی چچن و متولد ۱۹۶۵ است. وی در جنگ اول چچن كه در بين سال‌های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۶ روی داد، به عنوان دشمن درجه۱ روسيه معرفی شد.

 

مسئولان روسیه‌ای وی را مسئول دو مورد شورشی می‌دانند كه در ماه‌های آگوست و سپتامبر ۱۹۹۹ در جمهوری داغستان در مجاورت چچن به وقوع پيوست. روس‌ها “باسایف” را مسئول موج انفجاراتی می‌دانند كه در شهرهای مختلف روسيه انجام گرفت و قربانی آن ۲۳۹   غير نظامی بودند.

“باسايف” در فوريه سال ۲۰۰۰ هنگامی كه مشغول هدايت عمليات فرار مبارزان چچنی از “گروزنی”، پايتخت چچن بود از روی يك مين رد شد و پای خود را از دست داد.

 

“باسایف” سرکرده‌گی گروه‌های مسلحی را كه در آگوست سال ۱۹۹۹ با هدف ايجاد يك جمهوری اسلامی وارد داغستان شدند، بر عهده داشت.نيروهای روسی به تحركات نظامی باسايف در داغستان خاتمه بخشيدند و حمله گسترده‌ای را برای تعقيب نيروهای وی در چچن انجام دادند.

“شاميل باسايف” فرمانده جدايی‌طلبان چچنستان در عمليات نيروهای ويژه روسيه در “جمهوری اينگوشتيا” کشته شد.

شامیل سلمان باسايف

“الحدث نیوز” طی گزارشی نوشت: “مسلم چچنی” مشهور به “ابو ولید” که از اعضای گروهک “جبهه النصره” بود، در ماه می ۲۰۱۲ از مرزهای ترکیه وارد سوریه شد. این تروریست چچنی به عنوان خشن‌ترین جنگجو در میان گروههای شبه نظامی مخالف سوریه، شهرت یافته است که سر ۳۷۸ سوریه‌ای را از تن جدا کرده است.

پایگاه‌های وابسته به تروریست‌‌های سوریه اعلام کرده‌اند که عملیات سربریدن طرفداران نظام سوریه در سراسر مناطق تحت کنترل شورشیان به “مسلم” واگذار می‌شد، و گاهی این تروریست چچنی دهها کیلومتر سفر می‌کرد تا سر یک شهروند نگون بخت سوری را که به دست شورشیان و تروریست‌ها افتاده است از تن جدا کند.

در روزهای اخیر، چندین پایگاه اینترنتی خبر هلاکت “ابوولید”، در “ریف لاذقیه” را منتشر کرده‌اند.

مسلم چچنی

 عملیات‌های تروریستی افراطیون چچنی در سوریه

 

 

 

 

بنابر اعلام سایت “مدرن‌توکیو‌تایمز” در نوامبر ۲۰۱۲، “چچنی‌ها” با معاضدت “جبهه النصره” عملیاتی انتحاری را علیه ارتش سوریه انجام دادند که در این عملیات، یک بیمارستان در حلب مورد هدف تروریست‌ها قرار گرفت.

 

بیمارستان قبل و بعد از انفجار در حلب

 

در اکتبر ۲۰۱۲ چچنی‌ها در درگیری‌های بسیاری با نیروهای هوایی سوریه در حلب شرکت داشتند، بنابر گزارش و اخبار ارسالی، چچنی‌ها با استفاده از سلاح‌های سنگینی چون “موشک اسکات” و بمب‌های شیمیایی، خسارات زیادی را در این منطقه ایجاد کردند.

 

همچنین سایت “مدرن‌توکیو‌تایمز” به نقل از مسئولان سازمان ملل گزارش داد: هجوم ستیزه‌جویان چچنی به سوریه در حال افزایش است.

 

بر اساس گزارش”بی‌بی‌سی”، با شروع سال ۲۰۱۳ و با افزایش درگیری‌ها در سوریه ،چچنی‌ها موقعیت را برای عملیات تروریستی و انتحاری مناسب دیده‌اند و اجرای بیش از ۲۰ عملیات را بر عهده گرفتند که در این عملیات‌ها بیش از صدها کشته و زخمی به جا مانده است.

 

بنابر گزارش سایت “بی‌بی‌سی” به نقل از “عمر شیشیانی”(Omar shishani)، رهبر سربازان ستیزه‌جو، چچنی‌ها حضور خود در جنگ‌ها‌ی سوریه را تمرینی برای کسب آمادگی خود برای مبارزه در روسیه می‌دانند.

در اکتبر ۲۰۱۲ چچنی‌ها در درگیری‌های بسیاری با نیروهای هوایی سوریه در حلب شرکت داشتند، بنابر گزارش‌های موجود تروریست‌های چچنی مجهز به سلاح‌های سنگینی چون “موشک اسکات”، بمب‌های شیمیایی و سلاح‌های کشتار جمعی هستند.

 

همچنین سازمان ملل در گزارشی به هجوم ستیزه‌جویان چچنی به سوریه پرداخت و ضمن نگرانی از افزایش حضور این افراد در سوریه، خواهان جلوگیری از ورود چچنی‌ها به سوریه شد.

جهاد نکاح زنان چچنی در سوریه:

 

به نقل از شبکه العالم، “زنان جنگجوی چچنی” از کوهستان‌های روسیه، تحت لوای القاعده به سوریه آمده‌اند تا در چارچوب فتوای القاعده برای جهاد علیه نظام سوریه به نظامیان کمک کنند. پایگاه خبری “الحدث نیوز” در اواسط سال گذشته از دستگیر شدن سه زن چچنی شرکت کننده در جنگ سوریه توسط ارتش این کشور در “حمص” خبر داد.

 

دختران بازداشت شده چچنی که ۲۷ تا ۳۴ ساله هستند و نشانه‌های “روسی” آنها کاملا آشکار است، در اعترافات خود بیان کرده‌اند که علاوه بر شرکت در اقدامات نظامیبه عنوان تک تیر انداز در کنار گروه موسم به “عسکر طیبه”،  به فتوای جهاد نکاح نیز عمل کرده‌اند.

 

یک منبع نظامی سوری گفت: اعترافات دختران چچنی نکات مهمی را درباره سرکرده‌های گروه‌های مسلح خارجی که با نام القاعده و گروه موسوم به “مهاجرین و انصار” در سوریه فعالیت می‌کنند، فاش و مشخص کرده است که ۶۰ درصد اعضای این گروه چچنی هستند. خاطرنشان می‌شود که زنان چچنی بازداشت شده از طریق سفارت مسکو در دمشق، تحویل مقامات روس می‌شوند تا به وضعیت آنها رسیدگی گردد.

حمایت عربستان سعودی از تروریست‌های چچنی‌:

بنابر گزارش “مدرن‌توکیو‌تایمز”، چچن و “اتحادیه قفقاز” سالیانه ۱۳۰ میلیون دلار کمک‌های مالی از سازمانها و افراد مختلف که غالبا از کشورهای خاورمیانه، پاکستان، بوسنی، آلبانی، شبه جزیره عربستان و … می‌باشند، دریافت می‌کند.

سعودی‌ها به پشتوانه‌ی قدرت رسانه‌ای و لابی با اسرائیل، و  نفوذی که در مناطق انرژی و بخش‌های مالی دارند، کمک‌های مالی و نظامی هنگفتی به جمهوری چچن می‌کند و نیروهای خود را برای کمک به سرکوب مخالفان به کمک تروریست‌های چچنی‌ می‌فرستد.

تروریست‌های دست پرورده آمریکایی:

رمضان قدیروف” رئیس جمهور چچن، معتقد است: “آنها(تروریست‌های چچنی) در آمریکا بزرگ شده‌اند و تمایلات و رفتارها و عقاید آنها در آمریکا شکل گرفته است. لازم است که ریشه‌های این عمل شیطانی را در آمریکا پیدا کرد.”

بازخوانی رفتار و اعمال خشونت آمیز ستیزه‌جویان چچنی مهره تأیید دیگری است بر این وقعیت که ظهور گروهک‌های تروریستی و بنیاد‌گرا در نقاط مختلف دنیا نشات گرفته از رویکرد‌های سلطه‌جویانه و اقتدارگرانه سردمداران کاخ سفید است؛ به عبارتی دیگر واشنگتن اگر‌چه با روکش خوش رنگ و لعاب دموکراسی افکار عمومی جهانیان را فریب می‌دهد اما حاکمان آمریکا به اقتضای منافع خود زمینه رشد و نمو  گروه‌های تروریستی را فراهم می‌کند تا بتواند با ایجاد نا‌امنی در کشور‌های هدف پروژه سرکردگی خود را تثبیت کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا