نقش پر رنگ عربستان سعودی در پرورش تروریست ها

به گزارش بصیر به نقل از بلاغ، شاید کمتر تحلیلگر مسائل سیاسی را بتوان یافت که نقش پر رنگ عربستان سعودی در پرورش تروریست ها را کتمان کند؛ از پدید آوردن القاعده تا داعش و جیش العدل. حکومت پادشاهی عربستان تلاش می کند تا به واسطه گروهک های تروریستی و با حملات انتحاری، بمب گذاری ، سر بریدن و …. جایگاه خود را در منطقه خاورمیانه تقویت کند و با این روش های افراطی و ضد انسانی جلوی نفوذ شیعه را بگیرد. سؤالی اساسی این است که آیا کسی می تواند منکر ایجاد، هدایت و حمایت پادشاهی عربستان از گروه های سلفی و تکفیری شود؟ آیا کسی می تواند حمایت همه جانبه عربستان از ملا عمر، بن لادن و سایر تروریست ها را نادیده بگیرد؟

سخنان یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که به نقش عربستان در گسترش تروریست در منطقه و حمایت از انفجار سفارت ایران و گروگان گیری مرزبانان، اشاره کرده است در سایت های فارسی زبان وابسته به دولت های غربی بازتاب داشت؛ البته این سایت ها با عباراتی همچون “مدعی شد”، “ادعای یک نماینده مجلس”، “جمهوری اسلامی می گوید” و … این خبر را پوشش دادند.

سایت آمریکایی رادیو فردا(radiofarda) که گویا نمی خواهد تروریست بودن گروه هایی مانند القاعده، جیش العدل، حکومت اسلامی عراق و شام و جبهه النصره را بپذیرد، به سبک دیگر رسانه های آمریکایی این خبر را این گونه پوشش داد:

منصور حقیقت‌پور، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، دولت عربستان سعودی را به “مدیریت سناریوی ربایش مرزبانان ایرانی” متهم کرده است.

حقیقت‌پور حوادثی مانند انفجار سفارت ایران در لبنان، گروگان‌گیری دیپلمات‌های ایرانی در یمن و ربایش مرزبانان ایرانی را “یک سری از اقدامات سلسله‌وار” دانسته که توسط “برخی کشورهای فرومایه منطقه علیه جمهوری اسلامی” مدیریت می‌شود.

او گفته که «شک نکنید که عربستان هم چون دو اتفاق قبلی سناریوی ربایش مرزبانان ایرانی را مدیریت می‌کند.»

این نماینده مجلس، قبلا هم عربستان سعودی را به «هدایت و حمایت» از عملیات انتحاری در مقابل سفارت ایران در بیروت در آذر ماه سال گذشته متهم کرده بود.

به جز آقای حقیقت‌پور، تعدادی دیگر از نمایندگان مجلس و سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز، دولت سعودی را به ارتباط با حمله به سفارت جمهوری اسلامی در بیروت که به کشته شدن رایزن فرهنگی سفارت و ده‌ها نفر دیگر منجر شد، متهم کرده بودند.

احمد خاتمی، امام جمعه تهران هم در نماز جمعه هشتم فروردین، با اشاره به گروگان‌گیری مرزبانان ایرانی گفته بود که «در ورای این جنایات دست یکی از دولت‌های عربی منطقه را می‌بینید که تا مرفق به خون مظلومان پاکستان و افغانستان و ایران آغشته است.»

آقای خاتمی بدون نام بردن از عربستان سعودی، آن را دولتی معرفی کرده بود که «تداوم عمر ننگین خود را در این جنایات می‌داند» و یک روز پیش از سفر رئیس جمهور آمریکا به این کشور، خطاب به مقام‌های ایالات متحده گفته بود: «این‌ها هم‌پیمانان شما هستند و شما شریک جرم آن‌ها در همه این جنایات هستید.»

سایت وابسته به دولت ایالات متحده آمریکا بدون اشاره به مخالفت علمای بزرگ اهل سنت با این گروگان گیری، می کوشد تروریستی بودن گروه هک هایی مانند جیش العدل را با این عبارت کمرنگ کند: جيش‌العدل که جمهوری اسلامی ايران ماهيت آن را “تروريستی” می‌داند، خود را «مدافع حقوق اهل سنت ایران در برابر حکومت شیعه مذهب جمهوری اسلامی معرفی می‌کند»، در بهمن ماه سال ۱۳۹۲، پنج مرزبان ایرانی را در نزدیکی مرز ایران و پاکستان به گروگان گرفت.

این گروه ابتدا گفت که مرزبانان ربوده شده را در قبال آزادی ده‌ها زندانی سنی مذهب در ایران و سوریه آزاد می‌کند اما پس از مدتی اعلام کرد که یکی از مرزبانان را به تلافی کشتن یکی از وابستگان خود در زندان، اعدام کرده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی از ابتدای این ماجرا، دولت پاکستان را به علت عدم کنترل لازم بر مرزهای خود با ایران و استفاده گروه‌هایی مانند جیش‌العدل از خاک پاکستان برای انجام عملیات علیه خود را به شدت محکوم کرده است.

منصور حقیقت‌پور، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با انتقاد شدید از دولت پاکستان، این گفته مقام‌های آن کشور مبنی بر اینکه «همه جای خاک پاکستان جستجو شده اما مرزبانان ایرانی یافت نشده‌اند» را رد کرده است.

او تاکید کرده که «جمهوری اسلامی ایران به طور مستقیم پاکستان را در خصوص این مسئله مقصر می‌داند و این دست از فرافکنی‌ها تنها نشان از ضعف دولت پاکستان در پذیرش مسئولیت و به سامان رساندن این وضعیت دارد.»

سایت دویچه وله(dw.de) دولت آلمان هم به سبک دیگر رسانه های فارسی زبان مخالف جمهوری اسلامی این خبر را پوشش داد و نوشت:

 وضعیت مرزبانان ایرانی ربوده شده توسط گروه “جیش‌ العدل” هنوز ناروشن است. درحالیکه مقامات پاکستانی می‌گویند که این گروه و مرزبانان ربوده شده، در خاک پاکستان نیستند، مقامات ایرانی پاکستان را به عدم همکاری در این زمینه متهم می‌کنند.

منصور حقیقت‌پور، نماینده مردم اردبیل در مجلس به طور روشن عربستان را به حمایت از جیش العدل متهم کرده است.

منصور حقیقت‌پور که نایب‌ رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس است، تأکید کرده که “برخی کشورهای فرومایه منطقه” مدیریت کننده اقدامات تروریستی علیه جمهوری اسلامی ایران هستند.

این نماینده مجلس گفته است: «شک نکنید که عربستان هم چون دو اتفاق قبلی، سناریوی ربایش مرزبانان ایرانی را مدیریت می‌کند.»

 

و با اشاره ضمنی به انفجار مقابل سفارت ایران در بیروت، گفته است که مکالمات بی‌سیم ماجد الماجد (متهم به برنامه‌ریزی برای حمله به سفارت ایران) با بندر بن سلطان، مسئول وقت سازمان اطلاعات عربستان “ثابت کننده آن است که او از عربستان دستور گرفته” است. منصور حقیقت‌پور البته روشن نکرده که ایران چطور به این مکالمات دست پیدا کرده است.

او مدعی شده است: «تمام فتنه ها زیر سر عربستان است و عملیات جنایتکارانه‌ای که در چابهار در مرز قرار بود انجام شود که بچه‌های بسیج با شهادت خود جلوی آن را گرفتند، نیز زیر سر عربستان بود و اسناد آن مشخص است.»

انگشت اتهام مقامات ایرانی به سوی عربستان

پیشتر محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز در نامه‌‌ی سرگشاده به دبیرکل سازمان ملل جیش العدل را “یک گروه تروریستی مورد حمایت‌ دولتی” خوانده بود.

اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز گفته بود: «این گروهک تروریستی از طرف عربستان و کشور‌های این‌چنینی حمایت می‌شود و پاکستان در مرز خودش در این منطقه کنترلی ندارد.»

منصور حقیقت‌پور، نایب رئیس‌کمیسیون امنیت ملی مجلس در واکنش به سخنان مقامات پاکستانی مبنی براینکه هیچ نشانی از مرزبانان در خاک این کشور پیدا نکردند، گفته است: «بیایند ما به آن ها آدرس بدهیم که این تروریست‌ها و اشرار در کجای خاک پاکستان پنهان شده‌اند.»

منصور حقیقت‌پور ضمن آنکه پاکستانی‌ها را در یافتن تروریست‌ها در خاک این کشور بی‌عرضه خوانده گفته است: «به نظر می رسد از اساس پاکستانی ها در یافتن مسائلی که در داخل خاک آن ها رخ می دهد ناتوانند و دنبال خیلی چیزهای دیگر را نیز گشتند، اما پیدا نکردند.»

این نماینده مجلس به اختفای بن‌ لادن در پاکستان اشاره کرد که به گفته او “دست‌ساز پاکستان و عربستان” بوده است.

نایب رئیس‌ کمیسیون امنیت ملی مجلس همچنین در ادامه تأکید کرده که ایران دلیلی برای “احترام یکطرفه” به عربستان ندارد و گفته است: «ایران عربستان را به عنوان عامل اصلی تمامی مسائل اخیر و پاکستان را به عنوان مقصر در این موضوع می‌داند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا