مردم چگونه به جمهوری اسلامی آری گفتند؟

به گزارش بصیر به نقل از گروه سیاسی-فرهنگ نیوز، انقلاب اسلامی ایران  در روز ۲۲ بهمن ۱۳۵۷، کلیه ساختارهای سیاسی طاغوتی را بر هم ریخت و دولت ۳۷ روزه بختیار را کنار گذاشت؛ دولتی که منصوب حکومت پهلوی و به دنبال حفظ ساختارهای سیاسی غرب بود و به همین دلیل ارزشی برای خواسته‌های مردمی قائل نبود.

پس از این روز بزرگ بود که با اشاره امام خمینی(ره)، برگزاری انتخابات در دستور کار قرار گرفت. هدف از برگزاری این انتخابات نیز تشکیل یک ساختار حکومتی جدید با قانون اساسی نوین بود.

حضور پرشور مردم در رفراندوم جمهوری اسلامی از یک سو و رای به نظام جمهوری اسلامی از سوی دیگر، یک پیروزی بزرگ و تاریخی دیگر را برای ملت ایران رقم زد تا به جهانیان ثابت شود که این انقلاب از مسیر خود منحرف نخواهد شد.

روز ۱۲ فروردین ۱۳۵۸، نتایج رفراندوم تغییر رژیم که روزهای ۱۰ و ۱۱ فروردین برگزار شد، اعلام گردید که طی آن ۹۸/۲ درصد مردم ایران به «جمهوری اسلامی» رای آری دادند. روزنامه کیهان در شماره روز ۱۲ فروردین ۵۸ خبر داد: «با ۱۸ میلیون رای، رژیم ایران، جمهوری اسلامی شد.» امام خمینی هم فرمود: ۱۲ فروردین روز نخستین حکومت الله است. در تقویم رسمی هم روز ۱۲ فروردین به عنوان «روز جمهوری اسلامی» نامگذاری شده است.

رای به جمهوری اسلامی توسط اکثریت قریب به اتفاق مردم یک واقعه تاریخی برای نظام اسلامی ایران پس از ۲۲بهمن ۱۳۵۷ بود. اگر در ۲۲ بهمن، نظام ستم شاهی پهلوی سقوط کرد، در ۱۲ فروردین ۱۳۵۸، نظام جدید پا به عرصه ظهور گذاشت که بر اساس آموزه های انقلاب اسلامی و تاکید بر فرهنگ اسلامی مردم شکل گرفت و مردم نیز با حضور پای صندوق های رای، پاسخ محکم آری به نظام جمهوری اسلامی دادند و بر اسلامی بودن آن تاکید کردند، بنابراین ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ و ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ را دو بال و بازوی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران به شمار آورد.

مردمی که اسلام را می‌خواهند 

۱۲فروردین نماد اسلام‌خواهی ایرانیان است. کم نیستند افراد و گروه‌هایی که به هر شکل ممکن برای نشان دادن چهره‌ای متفاوت و غیرواقعی از ایران و مردمانش، در تلاش هستند.

بعضی از گروه‌های سیاسی می‌کوشند تا ملیت‌خواهی یا قوم‌گرایی را آرمان ایرانیان جلوه دهند. برخی نیز در تلاش هستند تا مردم سرزمین ما را فاقد هرگونه هویت فرض کنند و آنچه در بیان ضدانقلاب یا شبکه‌های ظاهراً ایرانی‌زبان ماهواره‌ای بیان می‌شود را تصویر حقیقی ایران و ایرانی بخوانند. این امر در حالی اتفاق می‌فتد که ۱۲فروردین۱۳۵۸، نشان می‌دهد که مردم ما، خواهان جریان یافتن اسلام در همه زمینه‌ها و ابعاد زندگی هستند.

روز «جمهوری اسلامی» در حقیقت روزیست که مردم ما نشان دادند، اولویت نخست انها اسلام است و هر عقیده و مسلک و مرام دیگری، هرگز نخواهد توانست جای اسلام‌خواهی را در سرزمین ما بگیرد.

دینی که از سیاست جدا نیست

روشنفکرنمایان غربزده و شرق‌زده هواره کوشیده بودند تا اینگونه القا کنند که دین به معنای عام و اسلام به‌عنوان نمونه خاص، نه‌دردی از زندگی انسان دوا می‌کند و نه حتی به درد مدیریت امور جاری انسان‌ها می‌خورد. ۱۲فروردین نشان داد که سیاست ما ایرانیان مسلمان، عین دیانت ماست و دیانت ما نیز عین سیاست‌مان.

مردم ما با تبعیت از امام خمینی(ره) و قبول اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه به جهانیان ثابت کردند که نه‌تنها اسلام توان رفع نیازهای بشر در دوره انفجار فناوری را دارد، بلکه می‌تواند مبنای مدیریت حکومت و اساس یک حکومت مردمسالار واقعی باشد.

حکومتی که با نظر مردم شکل گرفت

شاید اساسی‌ترین بخش از پیام ۱۲فروردین، مبنا قرار گرفتن آرای مردم باشد. اصرار امام خمینی(ره) بر امر برگزاری نظرخواهی از مردم نشان داد که حکومت ایران، بر مبنای رأی مردم شکل خواهد گرفت. در این روز بود که معلوم شد، تکیه حقیقی به آرای مردم از خصوصیات جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

روند موجود در ۳۵سال گذشته و مشی کنونی رهبر معظم انقلاب خصوصاً در موضوع فتنه۸۸ نیز نشان داد که جمهوری اسلامی ایران، حتی با وجود هجمه رسانه‌های خارجی و اغتشاشات و فشارهای شدید خودفروختگان داخلی و با وجود همه دروغ‌ها و تهمت‌ها، با همه توان در حراست از رأی مردم خواهد کوشید.

جمهوری اسلامی ایران برخلاف عموم کشورهای دنیا خصوصاً مدعیان غربی، نه‌تنها حکومتی برخاسته از آرای مردم است، بلکه تمام اجزا و ارکان آن، با رأی مستقیم و یا غیرمستقیم مردم تعیین و منصوب می‌شوند.

هوشمندی، امانتداری و موقعیت‌شناسی امام خمینی(ره)

امروز که به راه طی شده در این سالها نگاه می‌کنیم و تجربه بیداری اسلامی در کشورهایی همچون تونس، مصر، لیبی، یمن و … را داریم، مشخص می‌شود که رفتار امام خمینی(ره) در تأکید بر نظرخواهی از مردم در اولین فرصت ممکن و استفاده از اصطلاح «جمهوری اسلامی»، تا چه اندازه هوشمندانه بوده است.

اینکه رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران، ضمن موقعیت‌شناسی، با امانتداری کامل توانست خواسته حقیقی مردم را اجرایی کرده و اسلام را اساس حکومت مترقی ایران اسلامی قرار دهد، موضوعی درخور تحسین است. کافیست به وضعیت کنونی مصر و لیبی و یمن نگاه کنیم و ببینیم که حاصل خون مردان و زنان و جوانان و کودکان و سالمندان مسلمان این ممالک چه شده است.

در مصر حکومتی مشابه دوران دیکتاتوری مصر، آرام آرام در حال شکل‌گیری است. در لیبی هنوز خبری از آرامش و نظم نیست و دخالت‌های خارجی و دست‌درازی خارجی‌ها به ثروت‌های ملی، امری عادی شده است. در یمن دیگر خبری از شور انقلابی نیست و رفقای دیکتاتور سابق کشور، بار دیگر عنان حکومت را در دست گرفته‌اند.

یقیناً اگر تیزهوشی و سرعت‌عمل امام خمینی(ره) در مراجعه به آرای مردمی نبود، اینک ما نیز حسرت فرصت‌های ۳۵ سال گذشته را می‌خوردیم.

راهی که در پیش داریم

اکنون و در حالی که هنوز در ابتدای راهی بزرگ قرار داریم، حکومت «جمهوری اسلامی»، درختی برومند است و با تکیه بر فداکاری مردمی، دانش‌های بومی، نیروهای توانمند نظامی و محبوبیت بین‌المللی در دل مستضفان جهان، یکی از مستحکم‌ترین نظام‌های حکومتی دنیاست.

هنوز در همسایگی کشور ما، هستند ممالکی که اصولاً رأی دادن در آنها یک آرزو بیش نیست. هنوز هستند ممالکی که خاندان پادشاهی در آنها حکومت می‌کند و یا هستند کشورهایی که دولتمردان‌شان چشم به فرمان آمریکا هستند.

اینکه امروز ایرانیان می‌توانند با افتخار از «استقلال» میهن خویش سخن بگویند، بدون اغراق، یک موهبت الهی است. موهبتی که وجودش را مرهون حماسه ۱۲فروردین سال ۱۳۵۸ هستیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا