ادعای رئیس جمهوری یمن در مورد مداخله ایران در این کشور

به گزارش بصیر به نقل از  فرهنگ نیوز ، “عبدربه منصور هادی” رئیس جمهوری یمن در گفتگو با روزنامه الحیات بار دیگر با تکرار ادعای خود از ایران خواست تا به آنچه “حمایت از جدایی‌طلبان جنوب و گروه‌های مذهبی شمال یمن”  خواند پایان دهد.
 
طبق این گزارش، ادعاهای منصور هادی در شرایطی عنوان شده است که تهران بارها آن‌ها را رد کرده و غیرقابل قبول خوانده است.
 
منصور هادی در این گفتگو مدعی شد: «متأسفانه، مداخلات ایران در زمینه حمایت از جدایی‌طلبان جنبش استقلال جنوب و برخی گروه‌های مذهبی در نواحی شمالی این کشور (حوثی‌ها) همچنان ادامه دارد».
 
رئیس جمهوری یمن همچنین اظهار داشت: «ما از برادران ایرانی خود خود خواسته‌ایم تا سیاست‌های نادرست خود در قبال یمن را بازبینی کنند، اما درخواست‌های ما تاکنون مثمر ثمر نبوده است؛ ما به دنبال تشدید اوضاع در برابر تهران نیستیم، اما امیدواریم که این کشور از مداخله در یمن دست بردارد».
 
مقامات یمنی پیشتر (سال گذشته میلادی) نیز مدعی شده بودند که یک کشتی را در حالی که سعی داشت مواد منفجره و موشک‌های زمین به هوا به این کشور قاچاق کند رهگیری و توقیف کرده‌اند، اما ایران ادعای هرگونه ارتباط با مهمات و سلاح‌های بارگیری شده در کشتی را رد کرد.
 
این در حالی است که دیپلمات‌های ایرانی مستقر در یمن نیز هدف اقدامات تروریستی قرار گرفته‌اند، در یک حادثه در اوایل سال جاری میلادی یکی از کارمندان سفارت ایران در صنعا پایتخت یمن ربوده شد و در یک اقدام تروریستی دیگر، یک دیپلمات ایرانی هنگامی که در مقابل آدم‌ربایان از خود مقاومت نشان داد از سوی آن‌ها مورد اصابت گلوله قرار گرفت که بر اثر شدت جراحات وارده جان باخت.
 
منصور هادی در ادامه این گفتگو از طرح تقسیم یمن به شش منطقه فدرال دفاع کرد، به گفته وی: «سیستم فدرالی حافظ وحد یمن است، ما باید بدانیم که تمرکزگرایی به وحدت ما آسیب زده است و آن را در معرض نابودی قرار داده است».
 
بر اساس این طرح قرار است تا با تمرکززدایی از ساختار دولت این کشور، اختیارات وسیعتری به مناطق فدرال اعطا شود و ساکنان مناطق جنوبی این کشور (یمن جنوبی سابق) خودمختاری بیشتری را کسب کنند.
 
اما نمایندگان جنبش حوثی‌ها و ساکنان مناطق جنوبی با این فرمول مخالفت هستند زیرا بر این باور هستند در این شرایط کشور دچار بی‌ثباتی بیشتری می‌شود، امری که منجر به نقش آفرینی پررنگ‌تر عربستان سعودی در یمن می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا