فرمانده ناتو در اروپا سفرش به واشنگتن را لغو کرد

به گزارش بصیر به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، روز یکشنبه، اعلام کرد ژنرال آمریکایی «فیلیپ بریدلاو» فرمانده ارشد ناتو سفرش را به واشنگتن به دلیل «تردیدهای فزاینده» درخصوص اوضاع اوکراین لغو کرد و روز شنبه به اروپا بازگشت.

«جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت: «با توجه به عدم شفافیت نیات مسئولان روسی درباره تحرکات نظامی شان در مرزهای روسیه- اوکراین، بازگشت این ژنرال آمریکایی یک اقدام بسیار عاقلانه بوده است.»

کربی افزود: «هر چند این امر به این معنا نیست که اقدام نظامی در اوکراین نزدیک است، اما بازگشت ژنرال بریدلاو، این فرصت بسیار را برای او فراهم می کند که با همکاران خود و شرکای ما درخصوص ارائه مشاوره های بهتر به مقامات ارشد، رایزنی کند.»

ژنرال بریدلاو علاوه بر اینکه فرمانده ارشد نیروهای ناتو در اروپا است، همچنین فرمانده نیروهای آمریکایی در اروپا نیز است. وی قرار بود طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری در جلسات کنگره درباره بودجه حاضر شود اما «چاک هیگل» وزیر دفاع آمریکا، روز جمعه، به او دستور داد به اروپا بازگردد.

نخستین بار نیست که ژنرال های آمریکایی در شرایط اضطراری سفرشان را به کشورشان لغو می کنند و به محل ماموریت شان باز می گردند. سال گذشته نیز فرمانده نیروهای آمریکایی در کره در پی تنش در شبه جزیره کره، سفرش را به واشنگتن برای شرکت در جلسات کنگره لغو کرد.

حضور «گسترده» نیروهای روسیه در مرزهای اوکراین، به ویژه پس از الحاق شبه جزیره کریمه به خاک آن کشور، نگرانی های گسترده ای را در اوکراین و کشورهای غربی سبب شده است.

این نگرانی که ممکن است روسیه دست به پیشروی بیشتر در خاک اوکراین بزند یا آنگونه که برخی سران کشورهای غربی مانند «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا اظهار داشته اند «استقلال و حق حاکمیت» آن کشور را با خطری بیشتر مواجه کند به واکنش هایی انجامیده است.

انتهای پیام/۱

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا