اشیای باستانی موزه های شیکاگو در مالکیت ایران می ماند

 

به گزارش بصیر:خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گزارش داده است که «رابرت گِتِلمن»، قاضی این پرونده، جمعه هشتم فروردین (۲۸ مارس) پس از رسیدگی به این پرونده، حکم صادر کرد که از تحویل دادن اشیای باستانی ایران به شاکیان اسراییلی پرونده بمب گذاری در مرکز خرید اورشلیم به جای غرامت ۴۱۲ میلیون دلاری جلوگیری شود.

در جریان سه بمب گذاری در سپتامبر ۱۹۹۷ در یک مرکز خرید در اورشلیم پنج تن کشته و۲۰۰ تن مجروح شدند.

پنج گروه از کسانی که در بمب گذاری اورشلیم زخمی شده بودند از ایران شکایت کردند و در دادخواست خود ادعا کردند که ایران به دلیل آموزش و حمایت مالی و نظامی از حماس در این حملات مقصر است.

دادگاه بدوی به نفع شاکیان رأی داد و دستور داد منابعی را که می خواهند از طریق آنها غرامت پرداخت شود به دادگاه معرفی کنند. شاکیان پرونده نیز آثار باستانی ایران را که به طور امانت در اختیار موزه تاریخ طبیعی شیکاگو و انستیتو مطالعات شرقی شیکاگو قرار دارد را معرفی کردند.

رابرت گِتِلمن، قاضی این پرونده در حکم خود آورده است که مجموعه آثار باستانی ایران به خاطر پژوهش های باستان شناسی در اختیار مؤسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو قرار گرفته و اهداف تجاری در آن وجود ندارد بنابراین نمی توان این آثار را مصادره کرد.

بر اساس این گزارش، در میان هزاران لوح ایرانی که در موزه شیکاگو وجود دارد بسیاری حاوی نقوشی از الفبای باستانی هستند که بیش از دو هزار سال قدمت دارند.

این الواح از دهه ۱۹۳۰ میلادی توسط حکومت وقت ایران طی توافقی طولانی مدت به مؤسسه شرق شناسی شیکاگو به امانت داده شد و موزه تاریخ ملی شیکاگو هم مجموعه کوچک تری از این آثار را در اختیار دارد.

دانشگاه شیکاگو طی سالیان گذشته به مرور بیش از ۳۰ هزار شیء باستانی را به ایران بازگردانده است.

«مت استالپر»، که نگهداری از این اشیا در شیکاگو را بر عهده دارد به آسوشیتدپرس گفته است زمانی که ثبت بقیه این اشیا نیز به انجام برسد تمامی این اشیای باستانی به ایران بازگردانده خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا