آیا اوباما آب‌پاکی را درباره سوریه روی دست ملک‌عبدالله ریخت؟!

اوباما

 به گزارش بصیر به نقل از  گروه “رسانه‌های دیگر” خبرگزاری تسنیم،این دیدار در حالی برگزار شد که اختلاف عربستان با آمریکا درباره سه پرونده ایران، مصر و سوریه حتی منجر به ایجاد برخی تنش ها میان دو کشور شده است. به همین دلیل نتایج خروجی این سفر و اینکه آیا این اختلاف دیدگاه ها به هم نزدیک شده است یا خیر، مهمترین پرسش از این سفر محسوب می شود.

مقامهای امریکایی گفته اند که رئیس جمهور به ملک عبدالله اطمینان داده است که در باره برنامه هسته ای ایران توافق بدی انجام نخواهد داد و برخی نیز فراتر رفته و گفته اند اوباما به ملک قول داده قبل از هر توافق نهایی با ایران، ریاض را در جریان توافق قرار خواهد داد.

درباره مصر نیز چنانچه برخی منابع خبری به نقل از برخی مقامات آمریکایی گفته اند اوباما و ملک عبدالله دراینباره اختلافاتی مخصوصا درباره رفتار دولت موقت مصر دارند. اوباما در این دیدار مخالفت خود را با برخی اقدامات خشونت آمیز دولت موقت مصر مخصوصا احکام اعدام اعضای اخوان المسلمین اعلام کرده است. این در حالیست که ملک عبدالله از دولت موقت مصر و اقداماتش درباره اخوان حمایت کامل می کند.

در این میان میزان خشم آل سعود از مقامات آمریکایی مخصوصا در پرونده سوریه بسیار قابل توجه می باشد، مقامات سعودی از اینکه آمریکا در سوریه اقدام نظامی و حمایت های خاص تسلیحاتی از مخالفین بشار اسد نمی کند، به شدت گلایه مند هستند. آنها معتقدند اوباما در سوریه با وجود گذشتن بشار اسد از خط قرمزها بسیار منفعل عمل کرده و خواسته های عربستان در سوریه را مورد توجه قرار نمی دهد. با این وجود آمریکایی ها امیداوری زیادی به این سفر داشته اند تا اوباما بتواند ضمن دلجویی از پادشاه عربستان وی را درباره سیاست های منطقه ای آمریکا توجیه کند. در همین حال اوباما در این دیدار متعهد شده است که از نیروهای معتدل مخالف اسد همچنان حمایت کند.

با این وجود گزینه اقدام نظامی آمریکا علیه سوریه ظاهرا موضوعی است که اوباما به صراحت نشان داده که زیر بار این خواسته آل سعود نخواهد رفت. «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در جریان مصاحبه‌ای تلویزیونی قبل از سفر به عربستان گفت: “ایالت متحده نمی‌تواند بحران انسانی در سوریه را با اقدام نظامی متوقف کند. ارتش آمریکا بعد از جنگ ‌های طولانی در عراق و افغانستان به محدودیت‌های خود رسیده است. ضمن اینکه آمریکا برای پیاده‌کردن نظامیان در خاک سوریه دچار مشکلاتی است و چنین اقدامی می‌تواند یک‌دهه دیگر طول بکشد. این در حالی است که معلوم نیست که نتیجه بهتر از قبل باشد.”

با این وجود یک فرمول ساده برای اینکه نتایج این سفر را نشان دهد بررسی رفتار آمریکا با اپوزسیون دولت سوریه پس از این دیدار است. فوری ترین مسئله ای در این باره بررسی تصمیم آمریکا برای تجهیز مخالفان اسد با تسلیحات پیشرفته مخصوصا موشک های ضدهوایی قابل حمل می باشد.

در این میان یک روزنامه عربی مدعی شد که یک منبع عالی رتبه سعودی گفته است که مسئولان سعودی موفق به کسب حمایت آمریکا برای رفع ممنوعیت ارسال سلاح برای گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه در جریان دیدار باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا با مقامات سعودی از جمله ملک عبدالله شده اند.

این منبع افزود: دولت آمریکا با رفع ممنوعیت های قبلی برای ارسال سلاح های ضد هوایی، ضد تانک و ادوات زرهی موافقت کرده است و به زودی تحویل سلاح و آموزش اعضای وابسته به ارتش آزاد سوریه برای به کارگیری سلاح های پیشرفته که پایان دهنده برتری نظامی بشار اسد باشد آغاز می شود.

منبع سعودی اعلام کرد: دولت آمریکا با دخالت مستقیم در تحولات میدانی سوریه مخالفت کرده است و وعده اعطای کمک های اطلاعاتی از طریق به کار گیری ماهواره درباره تحرکات نیروهای ارتش سوریه را به گروه های مسلح سوری داده اما از سعودی ها خواسته است که مانع از رسیدن سلاح به دست گروه های افراطی وابسته به القاعده شوند.

این منبع سعودی مدعی شده که دولت آمریکا مجبور به تغییر موضع خود در قبال کمک تسلیحاتی به مخالفان سوری شده است زیرا گروه های افراطی به طور مرتب کمک مالی و نظامی دریافت می کنند و فقط ارتش آزاد سوریه از محدودیت های آمریکا تاثیر پذیرفته است.

این در حالیست که «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در پایان دیدار با «جان کری» همتای آمریکایی خود گفت: «ما موضوع گزارش ها رسانه های خبری درباره تجهیز معارضان (سوری) به موشک های ضد هوایی را در جریان سفر باراک اوباما به عربستان سعودی، مورد بحث و بررسی قرار دادیم. کری بر مخالفت آمریکایی ها تأکید کرد.»

مخالفت جان کری با ارائه موشک های ضد هوایی قابل حمل موسوم به «موشک های دوش پرتاب» برای معارضان سوری می تواند یکی از علائم جدی باشد که اوباما در سفر به عربستان آب پاکی را روی دست ملک عبدالله ریخته است و گزینه جنگ علیه سوریه منتفی است و میزان تجهیز مخالفان بشار اسد نیز در هاله ای از ابهام قرار دارد. با همه این تفاسیر باید منتظر ماند و دید اوباما می تواند همچنان به خواسته عربستان و جنگ طلبان داخلی آمریکا نه بگوید؟

منبع:جهان نیوز

انتهای پیام/
خبرگزاری تسنیم: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا