الواح هخامنشی مشتمل بر ۳۰ هزار قطعه است

دادگاه‌آمریکا: الواح‌هخامنشی متعلق به‌ ایران است

بصیر، محمد حسن طالبیان، افزود: قاضی دادگاه فدرال شیکاگو با صدور حکمی ۲۴ صفحه ای این الواح را متعلق به جمهوری اسلامی ایران دانست و این که این اشیا تجارتی نیستند بلکه مطالعاتی اند. وی گفت: دفاع کارشناسان برجسته کشورمان و همچنین کارشناسان و مسئولان فرهنگی موسسه شرق شناسی شیکاگو باعث شد تا رای نهایی دادگاه فدرال به نفع ایران صادر شود.


طالبیان افزود: اگر استیناف انجام نشود این رای قطعی است و ما می توانیم برای بازگرداندن این الواح به ایران برنامه ریزی کنیم و اگر استیناف انجام شود، احتمالا پرونده به دیوان عالی کشور آمریکا می رود که معمولا قاضی‌هاي دیوان رای قاضی دادگاه فدرال را تایید می کنند. وی با اشاره به این که الواح گلی هخامنشی شامل حدود ۳۰ هزار قطعه از الواح گلی تخت جمشید است،گفت: این الواح ارزشمند در سال ۱۳۱۴ از بوشهر به عنوان اشیای مطالعاتی در اختیار موسسه شرق شناسی شیکاگو قرار گرفت.

معاون میراث فرهنگی افزود: قرار بود این الواح پس از مطالعات به ایران بازگردانده شود که پس از انقلاب اسلامی و درگذشت پرفسور َهلِک که روی این الواح مطالعه می کرد،این کار به وقفه افتاد. پس از بمب گذاری سال ۱۹۹۷ در اورشلیم، رژیم صهیونیستی از ایران شکایت و در دادخواست خود ادعا کرد که ایران به علت آموزش و حمایت مالی و نظامی از حماس در این حملات مقصر است.

معاون میراث فرهنگی گفت: آنها به نظرشان رسید که می توانند این الواح را همچون کالای تجارتی حراج کنند و در دادگاه اول این قضیه را مطرح کردند اما اکنون که دادگاه چهارم یعنی دادگاه فدرال شیکاگو برگزار شده، رای بر مطالعاتی بودن و تعلق این الواح به ایران صادر شده است. تا کنون تعدادی از این الواح خوانده شده و قرار است از آنها بانک اطلاعاتی تهیه شود. اکنون موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو می تواند از تحویل این اشیای باستانی به شاکیان اسراییلی پرونده بمب گذاری در مرکز خرید اورشلیم به جای غرامت ۴۱۲ میلیون دلاری جلوگیری کند.

الواح هخامنشی مشتمل بر ۳۰ هزار قطعه است 

در همين حال، پژوهشگر و متخصص زبان‌های باستانی گفت: الواح گلی هخامنشی، بزرگترین مجموعه مربوط به اسناد ملی باقی مانده از ایران پیش از اسلام و مشتمل بر ۳۰ هزار گل نوشته است. دکتر عبدالمجید ارفعی،افزود: این الواح متعلق به ۱۵ سال پادشاهی داریوش است که در آن کارهای انجام شده در بخش امور مالی آن دوران در ایالت فارس به ثبت رسیده است.

وی با بیان این که این الواح شامل چندین گروه متن است، گفت: در هرگروه اطلاعاتی همچون گردآوری و آماده سازی کالا و غذا برای پرداخت دستمزد به کارگزاران دولتی گرفته از شاه تا نوکران و حیواناتی که بارکشی یا مسافرکشی می کنند و اطلاعاتی درباره جابجایی کالا از شهری به شهر دیگر، افرادی که کالاها را گرفته اند و از نقش و مهرهای هنری و ارزشمند، وجود دارد.

ارفعی چگونگی ذخیره سازی کالا و دادن آن به مصرف کنندگان، چگونگی برگزاری آیین‌هاي دینی، تهیه آذوقه پادشاه و هزینه سفر وی؛ پرداخت دستمزد ماهانه خانواده سلطنتی و مسئولان حکومتی و کارگران، مواجب ویژه کارگران و زنانی که تازه زایمان کرده بودند را از دیگر اطلاعات به دست آمده از گل نوشته‌هاي هخامنشی ذکر کرد و گفت: در الواحی که تاکنون خوانده شده است نام حدود ۷۰۰ شهر هخامنشی پیدا شده است که حدود ۳۵۰ شهر را توانسته ایم روی نقشه جانمایی کنیم.

این پژوهشگر و متخصص زبان‌هاي باستانی افزود: اطلاعات بنیادی زیادی در این الواح وجود دارد که تاکنون سه رساله دکترا درباره آنها نوشته شده است. اگر این الواح را به ایران بازگردانیم می توانیم از حدوده دوازده هزار لوح دیگر که قابل خواندن است اطلاعات بیشتری درباره ایالت فارس در زمان هخامنشیان به دست آوریم. ارفعی درباره رای دادگاه فدرال شیکاگو درباره الواح گلی هخامنشی گفت: آخرین رای دادگاه شیکاگو پنجشنبه هفته پیش و تقریبا یک سال و سه هفته پس از این که من توانستم در دادگاه فدرال آمریکا شهادت بدهم که این اشیا تجاری نیستند و هیچ گاه نبوده اند، صادر شد.

وی افزود: این الواح همیشه آثار فرهنگی بوده اند و نفع دانشگاه شیکاگو در خواندن این کتیبه ها بوده است و نفع ما و بقیه دنیا آگاهی از تاریخ دوره هخامنشی در دوره پانزده سال داریوش بزرگ است. ارفعی گفت: این رای در ۲۴ صفحه است و مستنداتی که وکلای خواهان آورده اند را یک به یک رد می کند و سندهای آنها را مردود می داند و در آخر رای می دهد که گل نوشته‌هاي تخت جمشید متعلق به ایران است.

 

منبع: بهار نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا