یارانه نقدی، شعار تبلیغاتی ته کشیده روحانی

بصیر، در زمان انتخابات و پس از تائید صلاحیت کاندیداهای مدنظر آنچه که مردم را در انتخاب فرد مورد نظر خود هدایت می کند شعارهای تبلیغاتی نامزدهای حاضر در انتخابات می باشد، به طوریکه بسیاری از کسانی که قصد شرکت در این رویداد سیاسی را دارند ابتدا از یکدیگر در مورد شعارهای کاندیداها می پرسند و سپس به دنبال نتیجه گیری و جمع بندی خود می روند.

در زمان انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ و قبل از تشکیل یازدهمین دولت جمهوری اسلامی ایران توسط دکتر حسن روخانی، وی در طول سخنرانی ها و مناظرات انتخاباتی خود شعارهای بسیار زیادی را مطرح نمود که بسیاری از ذهن ها را به سوی خود کشاند و به نوعی مهندسی انتخابات نمود.

شعارهایی چون ادامه راه دولت دهم در بحث هایی چون مسکن مهر، ایجاد اشتغال و اعطای ماهانه یارانه ها و همچنین نداشتن داس در دست به منظور تغییر اتوبوسی مدیران دولت گذشته مهمترین آنها بود که از سوی حسن روحانی بیان شد و نگارنده نیز تنها به همین چند مورد اکتفا می کند.

از ابتدای کار دولت یازدهم تقریبا مشخص بود که به مسکن مهر اعتقادی ندارند، متولیان اقتصادی کشور مسکن مهر را همچون زهری در بدنه اقتصادی کشور نامیدند و بانک مسکن را ورشکسته ۱۰۰ درصد حاصل از انجام این کار دانستند و حتی در برنامه زنده تلویزیونی از مردم خواسته شد تا از بین تورم و ادامه طرح مسکن مهر یک کدام را انتخاب نمایند، در واقع مسکن مهر را به نوعی یکی از دلایل اصلی تورم نامیدند.

تغییرات اتوبوسی مدیران دولت گذشته به تغییرات قطاری و بعضا هواپیمایی و به شیوه هایی چون لوح تقدیر و یا فکس تبدیل شده و به جرات می توان گفت که هیچ مدیری از دولت دهم در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی حاشیه امنیت ندارد و هر لحظه به مراسم تودیعشان نزدیکتر می شوند، حتی نوروز و تعطیلات آن نیز موجب آسودگی خاطر موقتی این مدیران نیز نگشته است و تغییرات با سرعتی معادل سرعت نور در حال پیگیری است.

اما آنچه بیشتر نگارنده را به نوشتن این یادداشت ترغیب کرده است بحث یارانه های نقدی و نحوه برخورد دولت با مردم است.

حسن روحانی در زمان انتخابات بر لزوم ادامه این امر تاکید داشت و آنرا از برنامه های جدانشدنی دولت تدبیر و امد نامید اما هرچه از عمر این دولت می گذرد بیرنگی این شعار تبلیغاتی نیز بیشتر می شود.

یارانه نقدی که به عقیده بسیاری از افراد موجب ایجاد امنیت روانی در سطح جامعه و مخصوصا در بین فقرا و مستضعفان است به یکی از چالش های جدی دولت یازدهم درآمده است.

از یک سو اعطای سبد کالا که موجب نارضایتی بیش از نیمی از مردم کشور شد و از طرف دیگر رنگ باختن شعاری دیگر از فرد کلید به دست ایام انتخابات ریاست جمهوری در بحث یارانه ها به جای بسط امید در کشور ناامیدی روزافزون از این قوه را به همراه داشته است.

در این بین رسانه نیز به مدد دولت آمد و در اختیار آنها قرار گرفت و و تا جایی که در توان داشت از این کار حمایت و در حین پخش پیامهای بازرگانی، برگزاری مسابقه فوتبال، پخش سریال و … تبلیغ می کنند و از مردم می خواهند تا از دریافت یارانه نقدی خود انصراف دهند.

همچنین رسانه آقای ضرغامی که به نوعی خود را بدهکار روحانی می داند کار را به همین جا بسنده نمی کند و در خلال سریالهای پرطرفدار نوروزی همچون(خوب، بد و زشت) و (پایتخت ۳) نیز دیالوگهایی با محتوای درخواست از مردم برای انصراف از دریافت یارانه نقدی خود پخش می نماید.

البته این امر به نظر می رسد که دولتمردان در ابتدای سال جدید به این نتیجه رسیده اند که فرموده های رهبری همواره محقق می شود و تنها راه نجات اقتصاد کشور مذاکرات هسته ای نیست و باید به نوعی خودمان هم برای پیشرفت اقتصادی کشور در داخل تلاش نمائیم و حسن روحانی دیواری کوتاهتر از یارانه های نقدی را نیافته است.

اینکه رئیس جمهور منتخب کشور با این کار به دنبال بهبود شرایط اقتصادی و کم نمودن تورم در کشور است بحثی نیست اما چه خوب است که کمی نیز بر شعارهای تبلیغاتی خود در قبل از انتخابات تفکر می نمود تا در لحظه مواجه شدن با این موانع آنقدر زود این شعائر بیرنگ نشود.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا