کلام رهبر انقلاب در عزای مادر سادات

من رزق سال کشور را در شب های فاطمیه می‌گیرم

به گزارش بصیر، چه سخت است لحظات آخر عمر مادری که کودکان خردسالش را بر بالین خود می‌بیند و چه سختر می‌شود وقتی آن مادر، زهرا (سلام الله علیها) باشد و آن کودکان حسن(ع)، حسین(ع) و زینب (س) باشند.

و در این میان علی بن ابیطالب(ع) که مردترین مردهای تاریخ است، آرام آرام می‌شکند و جز تماشای محبوبش و دیدن ذره ذره از دست رفتنش، جز اشک راهی نمی‌یابد.

بمناسب شهادت حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها بخشی از بیانات مقام معظم رهبری درمورد مادرسادات را در ادامه می توانید ملاحظه کنید :


فاطمه‌ زهرا (سلام‌اللَّه‌عليها)  مجمع همه‌ خيرات
 

اين خير كثيرى كه خداوند متعال در سوره‌ى مباركه‌ى كوثر مژده‌ى آن را به پيامبر اكرم داد و فرمود: «انّا اعطيناك الكوثر» – كه تأويل آن، فاطمه‌ى زهرا (سلام‌اللَّه‌عليها) است – درحقيقت مجمع همه‌ى خيراتى است كه روزبه‌روز از سرچشمه‌ى دين نبوى، بر همه‌ى بشريت و بر همه‌ى خلايق فرو مى‌ريزد. خيلى‌ها سعى كردند آن را پوشيده بدارند و انكار كنند، اما نتوانستند؛ «واللَّه متمّ نوره و لو كره الكافرون».

ما بايد خودمان را به اين مركز نور نزديك كنيم؛ و نزديك شدن به مركز نور، لازمه و خاصيتش، نورانى شدن است. بايد با عمل، و نه با محبت خالى، نورانى بشويم؛ عملى كه همان محبت و همان ولايت و همان ايمان، آن را به ما املاء مى‌كند و از ما مى‌خواهد.

با اين عمل، بايد جزو اين خاندان و وابسته‌ى به اين خاندان بشويم. اين‌طور نيست كه قنبرِ درِ خانه‌ى على (عليه‌السّلام) شدن، كار آسانى باشد. اين‌گونه نيست كه «سلمان منّا اهل‌البيت» شدن، كار آسانى باشد.

ما جامعه‌ى مواليان و شيعيان اهل‌بيت(عليهم‌السّلام)، از آن بزرگواران توقع داريم كه ما را جزو خودشان و از حاشيه‌نشينان خودشان بدانند؛ «فلان ز گوشه‌نشينان خاك درگه ماست». دلمان مى‌خواهد كه اهل‌بيت درباره‌ى ما اين‌طور قضاوت كنند؛ اما اين آسان نيست؛ اين فقط با ادعا به دست نمى‌آيد؛ اين، عمل و گذشت و ايثار و تشبه و تخلق به اخلاق آنان را لازم دارد.

بیانات در سالروز میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها ۱۳۷۰/۵/۱۰

 

فاطمه‌ى زهرا(س) مجمع همه‌ خيرات است/ در عزای حضرت زهرا(س) شرح مصیبت بخوانید و گریه کنید/ من رزق سال کشور را در شب های فاطمیه می‌گیرم

 

حضرت زهرا(س) ستاره‌ای برای پیدا كردن راه هدایت

عزیزان من! عظمت فاطمه‌ى زهرا سلام‌اللَّه‌علیها، در سیره‌ى آن بزرگوار آشكار است. یك مسأله این است كه ما چه شناختى از فاطمه زهرا سلام‌اللَّه‌علیها داریم؟ این یك حرف است. بالاخره دوستان اهل بیت علیهمّ‌السّلام، در طول زمان، تا آن‌جا كه توانستند سعى كردند به حقِ‌ّ دختر پیغمبر، فاطمه‌ى زهرا سلام‌اللَّه‌علیها معرفت پیدا كنند. چنین هم نیست كه كسى خیال كند همان‌طور كه در زمان ما، این بزرگوار این‌قدر در دلها عزیز و در چشمها شیرین است، همیشه همین‌طور بوده است. امروز بحمداللَّه دورانِ اسلامى است، دورانِ حكومت قرآن است، دورانِ حكومت علوى و حكومت اهل بیت علیهم‌السّلام است و آنچه در دلهاست، بر زبانها جارى مى‌شود. قدیمى‌ترین دانشگاه اسلامى در دنیاى اسلام – مربوط به قرن سوم و چهارم – به نام فاطمه‌ى زهرا سلام‌اللَّه‌علیهاست. نام دانشگاه معروف «الازهر» در مصر از نام فاطمه زهرا سلام‌اللَّه‌علیها گرفته شده است. در گذشته به‌نام فاطمه زهرا سلام‌اللَّه‌علیها دانشگاه تأسیس مى‌كردند.

حتّى خلفاى فاطمى كه بر مصر حكومت مى‌كردند، شیعه بودند. قرنهاست كه شیعه سعى كرده به حقِ‌ّ این بزرگوار معرفت پیدا كند. این، یك مسأله است. مسأله‌ى دیگر این است كه ما باید راه را از همه‌ى ستارگان بیاموزیم؛ «و بالنّجم هم یهتدون». انسان عاقل این‌گونه است. از ستاره باید استفاده كرد. ستاره در آسمان است و مى‌درخشد. آن‌جا عالمِ عظیمى است. مگر این ستاره همینى است كه من و شما مى‌بینیم؟ بعضى از ستارگان كه در آسمانند و مثل یك نقطه سوسو مى‌زنند، كهكشانى هستند. گاهى یك ستاره بزرگتر است از كهكشان راه شیرى كه میلیاردها ستاره داخل آن است! – قدرت الهى كه حدّ و اندازه‌اى ندارد – ولى من و شما آن را یك ستاره‌ى كوچكِ درخشان مى‌بینیم. خوب؛ مقصود از این مطالب چیست؟ مقصود این است انسان عاقلى كه خدا به او چشم داده است، باید از این ستاره براى امرى در زندگى استفاده كند. قرآن مى‌گوید: «و بالنّجم هم یهتدون»؛ به وسیله‌ى آن راه را پیدا مى‌كنند.
 

بیانات در دیدار جمعی از مداحان، ۳/۹/۱۳۷۳

 

فاطمه‌ى زهرا(س) مجمع همه‌ خيرات است/ در عزای حضرت زهرا(س) شرح مصیبت بخوانید و گریه کنید/ من رزق سال کشور را در شب های فاطمیه می‌گیرم
 

نسل حضرت زهرا سلام الله علیها نسل يازده خورشيد فروزان

مصداق كوثر براى نبى‌اكرم، چيزهاى گوناگون است. يكى از برجسته‌ترين مصاديق كوثر، وجود مقدس فاطمه‌ى زهراست؛ كه خداوند متعال در اين وجود مبارك، دنباله‌ى معنوى و مادى پيامبر را قرار داد.

 برخلاف تصور دشمنان ملامتگر، اين دختر بابركت، اين وجود ذى‌جود، آن‌چنان مايه‌ى بقاى نام و ياد و مكتب و معارف پيامبر شد كه از هيچ فرزند برجسته و باعظمتى، چنين چيزى مشاهده نشده است. اولاً از نسل او يازده امام و يازده خورشيد فروزان، معارف‌ اسلامى را بر دلهاى آحاد بشر تابانيدند؛ اسلام را زنده كردند؛ قرآن را تبيين كردند؛ معارف را گسترانيدند؛ تحريفها را از دامن اسلام زدودند و راه سوء استفاده‌ها را بستند.
 

فاطمه‌ى زهرا(س) مجمع همه‌ خيرات است/ در عزای حضرت زهرا(س) شرح مصیبت بخوانید و گریه کنید/ من رزق سال کشور را در شب های فاطمیه می‌گیرم
 
حسين‌بن‌على (عليه‌السّلام) يكى از ذراره‌هاى فاطمه‌ى زهرا سلام الله علیها

يكى از اين يازده امام، حسين‌بن‌على (عليه‌السّلام) است كه پيامبر طبق روايت فرمود: ((انا من حسين و حسين سفينة النّجاة و مصباح الهدى)). با آن‌ همه آثار و بركاتى كه در آن شخصيت، در آن شهادت و بر آن قيام در تاريخ اسلام مترتب شده است، او يكى از ذراره‌هاى فاطمه‌ى زهراست.

يكى از اين‌ خورشيدهاى فروزان، امام باقر، و يكى ديگر امام صادق (عليهماالسّلام) است كه معارف اسلامى، مرهون زحمات آنهاست. نه فقط معارف شيعى، كه ائمه‌ى‌ معروف اهل سنت، يا بى‌واسطه، يا باواسطه، بهره‌مندان از فيض دانش آنها هستند. اين كوثر فزاينده‌ى روزبه‌روز درخشنده‌تر، نسل عظيم پيامبر را در تمام اقطار اسلامى پراكند؛ كه امروز هزاران، بلكه هزاران هزار خاندانهاى مشخصِ شناخته شده‌ى در همه‌ى دنياى اسلام، نمودار بقاى نسل جسمانى آن بزرگوارند؛ همچنان كه هزاران مشعل هدايت در دنيا نمودار بقاى معنوى آن مكتب و آن وجود مقدسند؛ اين كوثر، فاطمه‌ى زهراست. سلام خدا بر او، درود همه‌ى انبيا و اوليا و فرشتگان و آفريدگان پروردگار بر او تا روز قيامت.

بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه های نماز جمعه تهران۷۸/۷/۹

 

فاطمه‌ى زهرا(س) مجمع همه‌ خيرات است/ در عزای حضرت زهرا(س) شرح مصیبت بخوانید و گریه کنید/ من رزق سال کشور را در شب های فاطمیه می‌گیرم
 

فاطمه‌ى‌ زهرا (سلام‌الله عليها)  عارف‌ترين انسانها به مقام پيغمبر و اميرالمؤمنين (ع)
 

اگر آن روز امت اسلامى، نصب پيغمبر را درست و با معناى حقيقىِ خودش درك مى‌كردند و تحويل مى‌گرفتند و دنبال على‌بن‌ابى‌طالب (عليه‌السّلام) راه‌ مى‌افتادند و اين تربيت نبوى استمرار پيدا مى‌كرد. و بعد از اميرالمؤمنين هم انسانهاى معصوم و بدون خطا، نسلهاى بشرى را مثل خود پيغمبر، پى‌درپى زير تربيت الهىِ خودشان قرار مى‌دادند، بشريت خيلى زود به آن نقطه‌يى مى‌رسيد كه هنوز به آن نقطه نرسيده است؛ علم و فكر بشرى پيشرفت مى‌كرد؛ درجات‌ روحى انسانها بالا مى‌رفت؛ صلح و صفا در بين انسانها برقرار مى‌شد و ظلم و جور و ناامنى و تبعيض و بى‌عدالتى از بين مردم رخت برمى‌بست.

 اين‌كه فاطمه‌ى‌ زهرا (سلام‌الله عليها) – كه در آن زمان عارف‌ترين انسانها به مقام پيغمبر و اميرالمؤمنين بود – فرمود اگر دنبال على راه مى‌افتاديد، شما را به چنين سرمنزلى‌ هدايت مى‌كرد و از چنين راهى مى‌برد، به همين خاطر است؛ ولى بشر زياد اشتباه مى‌كند.
 

بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در سالروز عيد سعيد غدير خم۷۹/۱۲/۲۴
من رزق سال کشور را در شب های فاطمیه می‌گیرم

یکی از نقل قول های که در سال های اخیر به شدن مورد توجه قرار گرفت مربوط می شد به کلامی که رهبری معظم انقلاب بعد از مراسم عزای حضرت زهرا (س) هنگام صرف شام به یکی از حاضران فرمودند.

 
یکی از حاضرین در سفـره شام مراسم ایام فاطمیه بیت رهـبری نـقل کرده است که سخنران مراسم ، بعـد از سخنرانی در حسینه امام خمینی (ره) هنگام صرف شام در محضر مقام معظم رهبری به ایشان عرضه داشت :« برخی گلایه می کنند که چرا حضرتعالی با این کسالت جسمانی ، این قدر برای مراسم وقت می گذلرند و از اول تا آخر مراسم وقت می گذارند و از اول تا آخر مجلس فاطمیه و روضه را می نشینند .»

معظم له نیز در جواب فرمودند : « آنها نمی دانند، من رزق سال کشور را در شب های فاطمیه می‌گیرم .»

 

فاطمه‌ى زهرا(س) مجمع همه‌ خيرات است/ در عزای حضرت زهرا(س) شرح مصیبت بخوانید و گریه کنید/ من رزق سال کشور را در شب های فاطمیه می‌گیرم

 

ایام منصوب به حضرت زهرا سلام الله علیهما فرصت مناسبی برای تأمّل در مفاهيم اسلامى

در دنيا و در رسانه‌هاى جمعى عالم، در طول سالهاى متمادى، كسانى كه نه براى زن، نه براى جنس انسان و نه براى كرامتهاى انسانى، جز در محاسبه‌ با پول‌ ارزشى قائل نيستند – كه متأسّفانه در تمدن كنونى مغرب، نقش مهمى را در همه‌ عرصه‌ها ايفا مى‌كنند – مسأله‌ زن را هم براى خودشان در ميدانهاى مختلف به‌ صورت يك سرمايه و يك وسيله‌ سوداگرى درآوردند؛ روى آن بحث مى‌كنند، فرهنگ‌سازى مى‌كنند، تبليغ مى‌كنند و ذهنهاى مرد و زن همه‌ دنيا را در سر دو راهىِ يك وسوسه و گمراهىِ بزرگ قرار مى‌دهند. در چنين شرايطى، جا دارد زن مسلمان با تأمّل در مفاهيم اسلامى و ارزشگذاريهاى اسلامى و با دقّت در خطوطى كه در نظام اسلامى براى پيشرفت زنان و مردان پيش‌بينى شده است، هويّت خود را بازيابى كند و قامت رساى استدلال را در مقابل سفسطه‌ها و وسوسه‌هاى عوامل صهيونيسم و سرمايه‌گذارى و زراندوزى به نمايش درآورد.

فاطمه‌ زهرا سلام‌الله عليها قلّه‌ اين فضائل اسلامی

خودِ الگوی فاطمه‌ى زهرا سلام‌الله عليها كه در دوران كودكى، در بعد از هجرت پيغمبر به مدينه، در داخل مدينه و در همه‌ى قضاياى عمومى آن روز پدرش‌ -كه مركز همه‌ حوادث سياسى اجتماعى بود – حضور داشت، نشان‌دهنده‌ نقش زن در نظام اسلامى است. البته فاطمه‌ زهرا سلام‌الله عليها قلّه‌ اين فضائل است.

شما دخترانِ فاطمه هستيد؛ فرزندان فاطمه‌ زهرا هستيد؛ دنباله‌روان فاطمه‌ زهرا هستيد

بدانيد امروز در هيچ جاى دنيا زنانى كه مثل اين مادران شهداى ما، مادر دو شهيد، مادر سه شهيد، مادر چهار شهيد باشند، نيستند. در جامعه‌ ما، مادرانى‌ با اين خصوصيات كه از پدرها بهتر و قويتر و آگاهانه‌تر ايستادند، در اين ميدان بسيارند. اين همان تربيت اسلامى است؛ اين همان دامان پاك و مطهّر و نورانى‌ فاطمه‌ زهرا سلام‌الله عليهاست. شما دخترانِ فاطمه هستيد؛ فرزندان فاطمه‌ زهرا هستيد؛ دنباله‌روان فاطمه‌ زهرا هستيد.

بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در ديدار گروه كثيری از بانوان۷۹/۶/۳۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا