ادعاهای جدید آمریکا علیه نماینده ایران در سازمان مل

ابوطالبی یک تروریست شناخته شده است

به گزارش بصیر، موضع گیری وزارت خارجه آمریکا درباره گزینه معرفی شده به عنوان نماینده جدید ایران در سازمان ملل و ادعاهای یک سناتور آمریکایی در همین زمینه، پیشرفت ایران و روسیه در زمینه مذاکرات برای قرارداد نفتی، اظهارات یک مقام آمریکایی درباره وضعیت اجرای تحریم های ایران و بازتاب برگزاری دور جدید مذاکرات هسته ای، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

 

ادعاهای جدید آمریکا علیه نماینده ایران در سازمان ملل

به گزارش «تابناک»، جنجال ها و فضاسازی های مقامات و رسانه های آمریکایی پیرامون نماینده جدید ایران در سازمان ملل، از شب گذشته و با اظهارنظر رسمی وزارت خارجه آمریکا در این زمینه به اوج خود رسیده است. به نوشته سایت شبکه خبری «فاکس نیوز»، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده درباره فرد اعلام شده به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل، «نگرانی های جدی» دارد. ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته: «ما فکر می کنیم که اعلام نام این فرد، به شدت دردسرساز خواهد بود. ما اکنون از نزدیک این موضوع را مدنظر داریم و نگرانی های جدی خود را درباره این معرفی احتمالی، با دولت ایران در میان گذاشته ایم». البته وی درباره صدور یا عدم صدور ویزا از سوی آمریکا برای حمید ابوطالبی سخنی نگفته است.
 

ادعاهای جدید آمریکا علیه نماینده ایران در سازمان ملل

گفتنی است پیش از این، شماری از سیاستمداران تندروی آمریکایی خواستار عدم صدور ویزا برای ابوطالبی شده بودند. در آخرین مورد، به نوشته «واشنگتن اگزمینر»، تد کروز، از سناتورهای آمریکایی، ضمن توهین به ابوطالبی، وی را «یک تروریست شناخته شده» خوانده و خواستار جلوگیری از ورود وی به آمریکا شده بود. در همین زمینه، وی خواستار تصویب قانونی جدید در کنگره آمریکا شده که بر اساس آن، رئیس جمهور این کشور بتواند از ورود «تروریست ها» به خاک آمریکا، حتی در قالب دیپلمات، جلوگیری نماید. جالب اینکه کروز در سخنان خود به فیلم سینمایی «آرگو» که روایتی آمریکایی از ماجرای تسخیر سفارت ایالات متحده ارائه می دهد نیز استناد کرده است.
 

ادعاهای جدید آمریکا علیه نماینده ایران در سازمان ملل

اما در میان دیگر مطالب، برخی از مطبوعات و رسانه ها توجه خود را به گزارشی معطوف کرده اند که از حصول پیشرفت در مذاکرات ایران و روسیه بر سر قرارداد «نفت در برابر کالا» خبر داده است. روزنامه «دیلی استار»لبنان از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می نویسد بنا بر گفته افراد آگاه از مذاکرات مذکور، ایران و روسیه در زمینه تدوین یک قرارداد ۲۰ میلیارد دلاری فروش نفت در برابر خرید کالا به پیشرفت هایی دست یافته اند. در این زمینه، یک مقام ارشد روسی گفته مسکو همه اسناد مورد نیاز از جانب خود را آماده کرده و اکنون بحث فقط بر سر قیمت نفتی است که قرار است از ایران خریداری شود. به گفته وی، خریدهای ایران در چارچوب این قرارداد شامل کالاهای صنعتی است و تجهیزات نظامی در آن جایی ندارد.
 

ادعاهای جدید آمریکا علیه نماینده ایران در سازمان ملل

از سوی دیگر، خبرگزاری «رویترز» یکی از مقامات وزارت خزانه داری آمریکا را بازتاب داده که در مقام دفاع از تحریم های موجود علیه ایران و تأکید بر عدم تخطی شرکت های بین المللی از این تحریم ها برآمده است. به نوشته این خبرگزاری، دیوید کوهن، معاون وزارت خزانه داری آمریکا گفته هیچ شواهدی مبنی بر اینکه شرکت های بین المللی از توافق مقدماتی هسته ای میان ایران و ۱+۵ و کاهش تحریم ها علیه این کشور نفع برده باشند، وجود ندارد. وی بار دیگر تأکید کرده که بر اساس تخمین های آمریکا، کاهش تحریم های موجود علیه ایران که در نتیجه توافق ژنو صورت گرفته، تنها حدود ۶ تا ۷ میلیارد دلار به ایران سود می رساند.
 

ادعاهای جدید آمریکا علیه نماینده ایران در سازمان ملل

در نهایت، در آستانه برگزاری دور جدید مذاکرات کارشناسی میان ایران و گروه ۱+۵، برخی مطبوعات نیز این موضوع را مورد توجه خود قرار داده اند. خبرگزاری «ترند» با اشاره به اینکه پس از مذاکرات هیئت های کارشناسی، گفت و گوها دو طرف در سطح مقامات عالیرتبه از سر گرفته خواهد شد، می نویسد دور سوم مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ برای دستیابی به توافق جامع، روز هشتم آوریل در وین برگزار خواهد و در این راستا، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز هفتم آوریل در رأس هیئت مذاکره کننده هسته ای این کشور تهران را به مقصد وین ترک خواهد کرد. از سوی دیگر، هیئت های کارشناسی دو طرف نیز امروز درباره جزئیات توافق جامع با یکدیگر به گفت و گو می پردازند.

 

 

منبع: بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا