شبه نظامیان قصد حمله شیمیایی به حومه دمشق را دارند

به گزارش بصیر، بشار جعفری نماینده سوریه در سازمان ملل ۲۵ مارس با ارسال نامه ای به سازمان ملل تاکید کرد، دولت دمشق مکالمات مخابراتی بین تروریست ها را ردگیری کرده که نشان می دهد شخصی به نام “ابو نادر” به صورت مخفیانه ماسک های شیمیایی را در بین شبه نظامیان مخالف دولت سوریه در منطقه “جوبار” توزیع کرده است.

بر اساس این گزارش بشار جعفری تصریح کرد، شبه نظامیان و تروریست ها قصد دارند با اجرای حملات شیمیایی در حومه دمشق مسئولیت این حملات را بر گردن دولت سوریه بیندازند. وی افزود، مقام های دولت سوریه همچنین مکالمات مخابراتی دو تروریست دیگر را که نام یکی از آنها “ابو جهاد” است رهگیری کرده اند که در آن ابوجهاد بر این مساله تاکید نموده است که از گازهای شیمیایی استفاده خواهد شد و خواستار دریافت ماسک های شیمیایی برای افراد تحت نظر خود شده است.

وی در این نامه که خطاب به بان کی مون دبیر کل سازمان ملل و شورای امنیت نوشته شده افزود، این اطلاعات این مساله را تایید می کند که گروه های تروریست برای استفاده از گاز شیمیایی در منطقه جوبار و سایر مناطق حومه دمشق آماده هستند و می خواهند دولت سوریه را عامل اصلی این حملات تروریستی معرفی کنند.

تحقیقات سازمان ملل نشان می دهد که گاز خردل در حمله ماه اوت در منطقه جوبار و همچنین در سایر مناطق سوریه مورد استفاده قرار گرفته است. در حمله شیمیایی در منطقه غوطه شرقی در حومه دمشق نیز صدها نفر کشته شدند.

تحقیقات سازمان ملل تنها استفاده از گاز شیمیایی در غوطه شرقی را تایید کرده ولی در این گزارش عامل اصلی این حمله معرفی نشده است. دولت سوریه و مخالفان یکدیگر را به استفاده از گازهای شیمیایی متهم کرده اند و هر دو نیز این ادعاها را رد کرده اند.

دولت سوریه با نابودی زرادخانه سلاح های شیمیایی خود موافقت کرده است. حمله شیمایی غوطه شرقی احتمال دخالت نظامی غرب در سوریه را تقویت کرده بود ولی با تلاش های روسیه کشورهای غربی از اقدام نظامی در سوریه منصرف شدند.

در حالی که سازمان ملل ۵ فوریه را به عنوان مهلت نهایی دولت سوریه برای انتقال زرادخانه سلاح های شیمیایی خود به خارج از این کشور تعیین کرده بود ولی دمشق نتوانسته است در این مدت زمان مقرر به این کار اقدام کند. سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی امیدوار است تا دولت سوریه بتواند تا اواخر آوریل همه سلاح های شیمیایی خود را خارج کند.

رئیس سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی ماه گذشته تاکید کرد، سوریه می تواند سلاح های شیمیایی باقی مانده را طی یک ماه آینده خارج کرده و همه این سلاح ها تا اواسط امسال نابود خواهد شد.

از آغاز بحران داخلی سوریه در سه سال گذشته تاکنون بیش از ۱۵۰ هزار نفر جان خود را از دست داده و میلیون ها نفر نیز در داخل و خارج این کشور آواره شده اند.

 

 

منبع: صدخبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا