«نقی» در کسوت روحانی

به گزارش بصیر، «محسن تنابنده» که در فیلم «استشهادی برای خدا» به عنوان فیلمنامه‌نویس و بازیگر مشارکت دارد، می‌گوید: فیلم «استشهادی برای خدا» برای آن‌که بتواند به شکل مناسب‌تری مفهوم را بیننده منتقل کند از لوکیشن به درستی بهره برده است.

به گزارش ایکنا، سال۸۸ فیلمی تحت عنوان «استشهادی برای خدا» در سینماهای کشورمان اکران شد که نگاهی نو به مفاهیم دینی داشت. در این فیلم برای اولین‌بار نگاهی تازه به مرگ شد. مطلب زیر سعی دارد بررسی اجمالی درخصوص این اثر داشته باشد.

فیلم «استشهادی برای خدا» که سال گذشته با اکرانی محدود در سینماهای تهران به نمایش درآمد، اثری است که سعی دارد با خلق تصاویری بکر و زیبا، معنایی والا را به بیننده منتقل کند.

از منظر یک بیننده، اولین فاکتوری که تماشاگر به محض شروع فیلم جذب آن می‌شود، زیبایی تصویر است، چراکه تصاویر برفی و کوهستانی به شدت زیبا است، پلان‌هایی که در سینمای ما کمتر مشاهده می‌شود. اما «استشهادی برای خدا» توانسته به خوبی از این ویژگی بهره گیرد.

درباره کارگردانی این اثر نیز ذکر این نکته ضروری است که «امینی» در اولین تجربه سینمایی خود سخت‌ترین راه را انتخاب کرده، چراکه معمولاً این‌گونه باب است که فیلمسازان جوان برای تثبیت موقعیت خود، معمولاً کارهای اولیه را با آثار گیشه‌ای آغاز می‌کنند، اما این سینماگر با ساخت فیلمی قرآنی (از نگاه من) در گام ابتدایی نشان داده که به کارش باور و اعتقاد دارد.

درخصوص بازیگری نیز باید اظهار کرد که انتخاب‌ هنرپیشه‌ها با خوش سلیقگی حرفه‌ای همراه بوده است. برای مثال انتخاب «هاشم‌پور» که به حق در این سال‌ها شکلی نو از بازیگری را به تصویر کشیده، بسیار هوشمندانه است، چراکه فیزیک وی کاملاً با چنین نقشی هم‌خوانی دارد. «محسن طنابنده» هم به شکلی زیبا توانسته نقش یک روحانی را ایفا کند، البته به دلیل همین نقش‌آفرینی نیز در جشنواره بیست ‌و ‌هفتم جایزه بهترین بازیگر مکمل را دریافت کرد.

در ادامه باید به ظرائفی که در فیلمنامه «استشهادی برای خدا» موجود است اشاره کرد که یکی از بهترین الگوها برای فیلمنامه‌های دینی است، چون در این فیلم مضامینی مورد توجه قرار می‌گیرد که رعایت و توجه به آن هم در قرآن تاکید شده، هم در احادیث به اجرای آن سفارش موکد شده است، البته هیچ‌گاه کدهایی که در این اثر لحاظ شده، گل درشت نیست، بلکه مستتر در داستان است.

جدا از نکات مثبت فیلم، نباید از این ضعف فیلم نیز غافل شد که «استشهادی برای خدا» از ضرب‌آهنگی مطلوب بهره نمی‌برد. در اصطلاح باید گفت که شکل روایی فیلم تا حدودی آهسته و خسته‌کننده است، هرچند که در بخش‌هایی این کند بودن، در خدمت فیلمنامه است.

در پایان این یاداشت باید متذکر شد که معمولاً اکثر شعارهایی که در حمایت از تولیدات دینی در سینما بیان می‌شود، ضمانت اجرایی لازم را ندارد، وگرنه فیلم‌هایی نظیر «استشهادی برای خدا» چنین مظلومانه در سینماها اکران نمی‌شد. فیلمی که با این تعداد سالن‌های نمایش (۶) توانسته مخاطب قابل توجه‌ای جذب خود کند.

در ادامه این گزارش «محسن طنابنده» نیز که در این اثر به عنوان فیلمنامه‌نویس و بازیگر مشارکت دارد در سخنانی درباره فیلم سینمایی «استشهادی برای خدا» اظهار کرد: طرح اولیه فیلم «استشهادی برای خدا» از محمود آیدین است، اما آن چیزی که شما در فیلم می‌بینید با آن طرح تفاوت اساسی دارد، البته باید به این نکته را نیز متذکر شوم که من قصه محمود آیدین را نخوانده بودم، بلکه تنها می‌دانستم که داستان در روستایی کوچک می‌گذشت.

وی دلیل علاقمندیش را برای نگارش فیلمنامه این کار، اینگونه توصیف کرد: دلیل علاقه‌مندیم به نگارش فیلمنامه این اثر را این‌گونه می‌توانم توضیح دهم که نگاه جذاب و سمبلیک طرح اولیه «استشهادی برای خدا» به مرگ، برای من جذاب بود، به همین دلیل برای نگارش چنین طرحی علاقمند شدم.

بهترین بازیگر مرد بیست‌و‌هشتمین جشنواره فیلم فجر اضافه کرد: در یکسری از کتاب‌های دینی آمده، اگر فردی قبل از مرگ استشهادی مبتنی بر پاک بودن خود، تهیه کند، آن انسان در پیشگاه الهی مقبول‌تر خواهد بود. این اعتقاد انگیزه‌ای بود برای نگارش «استشهادی برای خدا»، البته اینکه دنیای پس از مرگ برای ما نا آشناست هم بهانه‌ای شده که به موضوع مورد نظر در این کار بپردازم.

خبرنگار ایکنا در این بخش متذکر شد: شما در چند فیلم که عهده‌دار نگارش فیلمنامه بوده‌اید به موضوع مرگ پرداخته‌اید، دلیل‌تان برای این توجه چیست؟ وی پاسخ داد: درست است، من در چند کار دیگرم نیز به مرگ توجه داشته‌ام، شاید دلیل این مسئله نیز این باشد که ما انسان‌ها عموماً از مرگ می‌ترسیم، بنابراین سعی می‌کنم با نگاهی شوخ‌طبعانه به مرگ در فیلمنامه‌هایم از تلخی آن بکاهم.

تنابنده درباره لوکیشن این فیلم گفت: سمبلیک بودن قصه «استشهادی برای خدا» سبب شد که انتخاب لوکیشن فیلم برای من و علی‌رضا امینی بسیار مهم باشد، به‌نحوی که نزدیک به یک ماه در جستجوی محل مورد نظر (گردنه گدوک) بودیم تا در دمای ۴۰ درجه زیر صفر فیلمبرداری را انجام دهیم، البته برای بیان قصه و نشان دادن تنهایی قهرمان، لوکشینی آنچنان سرد بسیار به ما در پیشبرد داستان کمک کرد.

این بازیگر درباره تجربه کار در «استشهادی برای خدا» خاطرنشان کرد: درباره تجربه‌ام در این کار تنها می‌توانم بگویم که در زمان فیلمبرداری، یکی از بهترین دوره‌های زندگیم رقم خورد، زیرا تجربه‌ای که در این کار به دست آوردم برای من بسیار دوست داشتنی بود.

وی در پایان درباره کارگردانی «استشهادی برای خدا» تصریح کرد: تقریباً هشتاد درصد از آن‌چه مدنظر من در فیلمنامه بود در فیلم به تصویر کشیده شد، تنها کمی از فیلم در تدوین دستخوش تغییر شد، اما باید بگویم که از تجربه همکاری با امینی برایم راضی‌کننده بود.

 

 

منبع: جهان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا