متهمان نقض حقوق بشر علیه ایران قطعنامه صادر می‌کنند

به گزارش بصیر به نقل از خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی معاون اول قوه‌قضاییه در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران اظهار داشت: وجود مبارک حضرت زهرا امروز نه برای شیعه بلکه برای تمام بشریت است. فاطمه زهرا فقط به شیعه تعلق ندارد بلکه متعلق به انسانیت است. اگر این شخصیت بزرگ را محدود تعریف کنیم مانند این است که بخواهیم یک دریا را درون حوزی کوچک جای دهیم.

وی ادامه داد: امروز باید به همه مسلمانان گفت اگر ما تابع و پیرو نبی اسلام هستیم حتما وجود حضرت زهرا و جایگاه رفیع ایشان آنچنان که خدا، قرآن و پیامبر معرفی کرده‌اند، برای امت اسلامی رمز وحدت است. فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها، رمز ائتلاف است و چنانکه خودشان فرمودند رمز وحدت مسلمین است. وجود حضرت زهرا اگر چنانچه خدا و رسول خدا گفته‌اند، مورد توجه قرار گیرد بدون تردید رمز وحدت امت اسلامی است. حضرت زهرا فرموده‌اند اطاعت ما می‌تواند جامعه بشری را نظام‌مند کند و امامت ما می‌تواند جلوی تشتت و تفرقه را بگیرد. 

رئیسی گفت: بررسی زندگی دخت پیامبر از ساحت عبادت و بندگی نشان می‌دهد ایشان در عبودیت و خضوع و خشوع خداوند، زبانزد بودند و حسن بصری از زهاد معروف درباره ایشان می‌گوید، «فاطمه به قدری عبادت خدا کرد که پاهایش ورم کرد». حرکت او براساس خدامحوری بود و تمام امور را به عنوان زمینه و بستری برای عبادت و بندگی خدا می‌دانست. از ساحت دیگر که موضع دگرخواهی است، دگرخواهی ایشان برخلاف روال مرسومی است که امروز در دنیا می‌بینیم.دگرخواهی‌های امروز در دنیا یا برای موفقیت و جلب توجه است یا برای جذب منافع بیشتر اما دگرخواهی حضرت فاطمه تابلویی است که به انسانیت نشان می‌دهد و آن، تابلوی برای خدا بودن است. تابلوی اقدام فاطمه،‌علی و حسنین در خانه کوچک و در وفای به نذر و دادن طعام خود به سائل که منجر به نزول آیه شریفه مرتبط با خلوص اهل این بیت است، نشانه‌ای از این دگرخواهی است.

معاون اول قوه‌قضاییه با بیان اینکه این دگرخواهی با ادعای امروز در دنیا فرق می‌کند، تأکید کرد: ادعای حمایت از حقوق‌بشر غربی‌ها گوش فلک را کر کرده است اما خودشان اولین ناقضان حقوق بشر هستند. امروز این ناقضان حقوق بشر، مدعیان دیگران شده اند. اتحادیه اروپا در حالی علیه ایران قطعنامه صادر می‌کند که ایران درخصوص حقوق بشر، خودش در جایگاه مدعی و اروپا و آمریکا و سایر کشورهای غربی در جایگاه متهم قرار دارند. آنها باید نسبت به نقض حقوق بشر در کشورهای خود پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: امروز کشورهای آفریقایی و مردم محروم آن، مورد آزمایش غربی‌ها قرار می‌گیرند و برخی داروها را روی مردم بدبخت آفریقا آزمایش می‌کنند. در آمریکا حتی سرباز آمریکایی نیز باید تعهد ندهند مقابل انجام آزمایش‌های مختلف هیچ مقاومتی نکنند و این نشان می‌دهد که آنها حتی به مردم و سربازان خود هم رحم نمی‌کنند. ما ریشه این رفتارها را در اومانیسم و جدا شدن از خدا می‌دانیم. آنها باید بروند به وضع زندان‌هایی مانند ابوغریب، گوانتانامو و دیگر زندان‌هایی که در کشورهای تحت سلطه خود دارند و تضییع حقوق اولیه انسان در آنجا رسیدگی کنند.

رئیسی گفت: امروز وضعیت قاچاق انسان به غرب مخصوصا آمریکا، به ویژه زنان و دختران بین ۱۲ تا ۲۲ سال، تکان‌دهنده و فاجعه‌آمیز است. اگر وضعیت حقوق بشر در آمریکا و اروپا توسط دادگاهی عادل بررسی شود، خواهید دید که اتحادیه اروپا حق صدور چنین قطعنامه‌هایی علیه ایران را که خود قربانی خشونت‌های نظام سلطه است، ندارد.

معاون اول قوه‌قضاییه با بیان اینکه اگر حرفی از حقوق انسان می‌زنیم باید به خانه حضرت علی و حضرت زهرا نگاه کنیم، گفت: زندگی مجاهدانه حضرت زهرا که برای بیان حق و تحقق حق از هیچ‌چیز نهراسید، برای زندگی امروز ما الگو است. حضرت علی علیه‌السلام در ۶۰ جنگ حضور داشت و در این بین نقش حضرت زهرا در پشت جبهه‌ها قابل توجه است. 

وی با بیان اینکه در روایات، پیامبر تنها برای دو نفر از عبارت «بضعه» استفاده کرده است، گفت: ایشان تنها برای حضرت زهرا و حضرت امام رضا از این عبارت استفاده کرده است.این عبارت برخلاف آنچه که پاره‌تن ترجمه شده است،‌اما بر معنای،‌ بضاعت و سرمایه است. این یعنی اینکه فاطمه سرمایه پیامبر است. این، سرمایه بودن حضرت زهرا و امام رضا نکته‌ای قابل توجه است. مأمون حیله‌گر، نقشه‌ای کشید تا با موضوع ولیعهدی، امام را خلع سلاح کند اما امام رضا کاری کرد که بهترین زمان برای نشر دین، پس از دوره صادقین فراهم شد و علویون بیشترین پشتوانه را داشتند. امام رضا علیه‌السلام کاری کرد که مأمون پیش از شهادت ایشان رسوا و مجبور به طراحی نقشه شهادت ایشان شد.مأمون نقشه کشیده بود امامت در خلافت هضم شود و این همان نقشه‌ای بود که پس از رحلت پیامبر کشیده شد و نقش حضرت زهرا در برملا کردن این نقشه بی‌بدیل بود.

رئیسی، سیره فاطمی را گمشده امروز بشریت دانست و گفت: امام زمان حضرت ولی‌عصر می‌فرماید «من به عنوان مصلح کل بشریت، نسخه‌ام، سیره مادرم فاطمه است و با اسوه حسنه و با سیره فاطمی عالم را اصلاح می‌کنم».امروز بشریت سیره فاطمی است و مردم گمشده خود را در سیره فاطمی خواهند یافت. امروز برای جامعه ما آنچه مهم است این است که سیره فاطمی را مدنظر قرار دهیم.

معاون اول قوه‌قضاییه با اشاره به نام‌گذاری امسال به نام « اقتصاد، فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهانی»، اظهار داشت: تحقق این شعار در پرتو فرهنگ فاطمی است که سال‌ هم با نام فاطمه زهرا آغاز شد و انشاءالله این تحقق، بسیار مبارک خواهد بود. مسئولان و مردم برای تحقق شعار که هرسال براساس سنجش نیاز جامعه اعلام می‌شود، باید تلاش کنند. 

وی با بیان اینکه انقلاب ما قبل از سیاسی بودن، فرهنگی است، ادامه داد: شکوفایی نظام ما در پرتو فرهنگ بوده است و بر مرزبانان فرهنگی است که از ارزش‌های انقلاب و اسلام مرزبانی کنند و اجازه ندهند این ارزش‌ها که سرمایه‌های ملت ایران اسلامی است، مورد تهدید و آسیب قرار گیرند. نمی‌توان گفت اجازه دهیم هر محصول فرهنگی با هر محتوایی تولید و عرضه شود، آنگاه مردم خودشان خوب و بد را تشخیص می‌دهند؛ پس مسئولیت مرزبان فرهنگی در این میان چیست؟ اگر اینگونه است، اجازه تولید و توزیع موادمخدر را هم می‌دهیم آنگاه مردم خودشان نخود و کشمش را از موادمخدر تشخیص خواهند داد. این حساسیت‌ها مخصوصا در حوزه‌هایی از فرهنگ که قرار است به بخش خصوصی واگذار شود باید بیشتر باشد.  اینکه امور فرهنگی باید به اهل فرهنگ سپرده شود درست است اما نباید کار را به جایی رساند که جرمی رخ دهد. 

رئیسی افزود: در حوزه اقتصاد هم مرزبانان اقتصادی باید برای تحقق اقتصاد مقاومتی تلاش کنند؛ سیاست‌های نظام پولی و بانکی باید به‌گونه‌ای باشد که زمینه و روزنه فساد را ببندد.آیا درست است در خیابانی کوچک، ده‌ها موسسه مالی و بانکی وجود داشته باشد؟ حمایت‌ از تولید در این زمینه وظیفه‌ای است که بر عهده تمام قوا است و مصرف‌کنندگان هم باید از تولیدات ملی استفاده کنند.  در این راه نیازمند این هستیم که سیاست‌های اقتصادی به سمتی برود که سرمایه به سمت تولید ملی برود و اگر جرمی واقع شد دستگاه قضایی  وظیفه برخورد با متخلفان را دارد. رونق اقتصادی در گروی امنیت اقتصادی است و امنیت اقتصادی نیز در گروی برخورد با مفسدان است. قوه‌قضاییه هم عزم خود را جزم کرده است تا با مفسدان برخورد کند. 

معاون اول قوه‌قضاییه با بیان اینکه تحقق این شعار در گروی همان عزم ملی است که مقام معظم رهبری اشاره کردند، گفت: کسانی می‌توانند مدیریت جهادی کنند که خود انگیزه و باور داشته باشند وگرنه در این فریضه نمی‌توانند  گامی بردارند. اصل دوم در این راه این است که باید یک برنامه‌ریزی دقیق داشت تا بتواند ما را به هدف اقتصاد مقاومتی برساند. نکته سوم در این راه، انجام اقدام سریع بدون شتابزدگی است. نکته آخر که بسیار مهم است این است که در همه اقدامات، دشمن را ببینید وگرنه اسم این کار جهاد نیست.

وی ادامه داد: دیروز در موضع جنگ نظامی، فقط سلاح و سنگر بود و امروز هر عرصه‌ای از نظام که دارای ظرفیتی است، مورد هجوم دشمن قرار می‌گیرد.در این راه باید به طور مداوم دشمن را رصد کرد و با نگاه به دشمن، گام‌های اساسی را برداشت. ملت و قوای مختلف نقش مهمی در این زمینه دارند و دستگاه‌های اجرایی در خط مقدم قرار دارند. قطعا هر عرصه‌ای را که دشمن آن را دارای ظرفیتی ببیند، به آن حمله می‌کند و فشار می‌آورد.قطعنامه اخیر اتحادیه اروپا را ببینید. اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها چقدر به حقوق بشر توجه دارند؟به قول فرمایش مقام معظم رهبری، هرکسی درباره حقوق بشر حرف بزند، شماها نباید حرفی بزنید. 

رئیسی گفت: دخالت اروپایی‌ها در مسائل داخلی کشورمان را محکوم می‌کنیم و به انها می‌گویم اگر می‌خواهید حقوق بشر را پیگیری کنید، به خود و عملکرد خود نگاه کنید. نگاهی به وضعیت زندان‌هایتان بیندازید.آنها می‌خواهند ملت ایران را خسته کنند ولی جواب ما این است که آنچه شما در نظر دارید، ما قبل از آن، دست شما را خوانده‌ایم و می‌دانیم درباره مسائل هسته‌ای و حقوق بشری، هدفتان بازداشتن ایران از رسیدن به اهداف خود است.

وی در پایان گفت: ما از مسئولان دیپلماسی می‌خواهیم پاسخی درخور به رفتار ناقضان حقوق بشر دهند.

انتهای پیام/

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا