طلا در دست نقی بود و جام را شبکه‌های آن ور آبی بالا بردند

بصیر، – بعد از نام گذاری سال ۹۳ از سوی رهبرمعظم انقلاب و سخنرانی ایشان در اولین روز فروردین در حرم امام رضا در مورد فرهنگ، بسیاری از نگاه‌ها به سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی این عرصه چرخید و حتی در خطبه‌های نماز جمعه برخی از امامان جمعه از جمله آیت‌ا… علم‌الهدی و سید احمد خاتمی در مشهد و تهران، لب به انتقاد از این وزارتخانه گشودند.

سوالی که در این میان بعد از این انتقادها  ایجاد می‌شود این است  که آیا تنها متولی فرهنگ در کشور وزارت ارشاد است؟ آیا تنها این وزارتخانه عهده دار متبلور کردن فرهنگ در کشور است؟ وزارت فرهنگ با چند درصد مردم به واسطه، سینما، موسیقی، کتاب، تئاتر و … به صورت مستقیم برخورد دارد؟ این سوال‌ها یک پاسخ ساده دارد و آن هم این است که وزارت فرهنگ تنها متولی فرهنگ در کشور نیست، بلکه صداوسیما به عنوان اصلی ترین نهاد فرهنگ ساز در کشور عهده دار ساخت زیربناهای فرهنگی در کشور است.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت مستقیم با کمتر از ۱۰ درصد مردم برخورد  و صداوسیما با بیش از ۹۰ درصد مردم سروکار دارد. بسیاری از اعضای جامعه در ساعت‌های مختلف نه کتاب می‌خوانند، نه به سینما می‌روند، نه موسیقی گوش می‌دهند و نه حتی روزنامه می‌خوانند اما تلویزیون نگاه می‌کنند.

تلویزیونی که بسیاری اعتقاد دارند وظیفه اصلی خود یعنی فرهنگ سازی را انجام نمی‌دهد. صداوسیما در رقابتی سخت با شبکه‌های مختلف به ویژه برخی شبکه‌های فارسی زبان اروپایی که جایگزین شبکه‌های لس‌آنجلسی شده‌اند، عرصه فرهنگ را واگذار کرده است و این شبکه‌ها به سرعت توانسته‌اند فرهنگ غربی، ترکی و … را به خانواده‌های ایرانی تحمیل کنند و در قبال آن صداوسیما تنها تکه کلام‌های مردم را تغییر داد تا همچنان« طلا در دست نقی بماند» و جام را فرد دیگری بالا ببرد.

فرهنگ سازی یعنی تغییر در شیوه زندگی مردم، کاری که صداوسیما آن را انجام نمی‌دهد و تنها با برنامه‌های تکراری و نخ نما شده و حتی تقلید از برنامه‌های ماهواره‌ای فقط برای چندماه، کلام مردم را تغییر می‌دهند و مردم سبک زندگی خود را در شبکه‌های ماهواره‌ای جست‌وجو می‌کنند.

به طور نمونه در بازارهای شهر به راحتی می‌توانید لباس‌هایی با طراحی سریال‌های ترکی با نام خرم سلطان و توبراک را مشاهده کنید که خانواده‌های ایرانی با افتخار آنها را خریداری می‌کنند و در مهمانی ‌های خود با آن می‌بالند.

در کنار این کم کاری بزرگ حتی صداوسیما با پخش سریال‌هایی از شرق آسیا به ویژه کره به راحتی زمینه ساز از بین رفتن تاریخ کهن ایران در ذهن فرزندان این سرزمین می‌‌شود تا جومونگ و تسو، جایگزین رستم و اسفندیار شوند.

 شاید امسال با توجه به نام گذاری آن به نام فرهنگ با عزم ملی، بهترین زمان برای تغییر در رویکرد صداوسیما باشد. ‌اصلاح صداوسیما می‌تواند زمینه ساز تحقق شعار امسال شود.

 

 

منبع: بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا