یادداشت/ کمک 800 میلیاردی هواخواهان دولت تدبیر

انصراف از یارانه، آزمون بزرگ هواداران روحانی

به گزارش بصیر، پس از خلق حماسه سیاسی ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ و انتخاب حجت الاسلام دکتر حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران  ؛ انتظار همگانی بویژه اعتمادکنندگان به شعارهای ایشان این بود که دولت یازدهم و شخص رئیس جمهور گام های اساسی و پایداری را در راستای اجرایی نمودن شعارهای انتخاباتی خود برخواهد داشت . موضوعی که بسیار سریع تر از حد تصور و ممکن ؛ آثار عدم اطمینان به توانایی اجرای سیاست ها و راهبردهای ادعایی را اثبات نمود .

متاسفانه ؛ بسیار واضح است که رئیس جمهور محترم عملکرد بسیار متناقض و دارای تضادی فاحش را در انتخاب دولتمردان اقتصادی خود برگزید به گونه ای که بسیاری از مردان مدعی در عرصه اقتصادی که در حلقه اول پیرامونی رئیس جمهور قرار گرفته اند ؛ افرادی هستند که خودشان به هیچوجه یکدیگر را قبول نداشته و ندارند . نوبخت ، سیف ، طیب نیا ، نعمت زاده و حتی نهاوندیان ، ترکان و جهانگیری نام آورترین این افراد هستند که راهبرد اقتصادی حتی دو نفر از ایشان را نمی توان هماهنگ با دیگری دانست به گونه ای که به یقین می توان ادعا کرد برآیند عملکرد ایشان در عرصه اقتصادی ، نه تنها مثبت و حتی صفر ، بلکه منفی خواهد بود .

موضوعی که در آینده ای نزدیک پاشنه آشیل دولت روحانی را نمایان میسازد . این ادعای نگارنده را میتوان با اندکی صبر و پس از شروع فاز دوم هدفمندی یارانه ها و در پایان سال جاری مشاهده کرد . متاسفانه با ادامه وضع موجود این امکان که تورم سال جاری در پایان آن در عوض سیر نزولی ، سیری سعودی را در پیش گیرد و به حدود ۴۰ درصد برسد ، بعید نخواهد بود .

البته این بار دولت دیگر نمیتواند به مانند عملکرد تاکنونش که تمامی مشکلات را بر دوش دولت قبلی و نحوه اجرای فاز اول هدفمندی یارانه ها از سوی دولت دکتر احمدی نژاد و سیاست به اصطلاح خودشان ، گداپروری بیندازد .

چه آنکه در سال ۱۳۹۳ ؛ لایحه بودجه به طور کامل مربوط به یازدهم بوده و هدفمندی نیز از ابتدا با طرح و برنامه های این دولت شکل خواهد گرفت و اجرایی خواهد شد . پس چنانچه دولت بار دیگر نیز در این عرصه هم ناموفق شود ، می بایست برای بهانه های دیگر خود ؛ مقصر دیگر نیز غیر از دولت سابق بیابد .

القصه ؛ قرار بود پس از خلق حماسه سیاسی ، حماسه اقتصادی نیز با همت دولتمردان جدید روی دهد ، که … بگذریم . قرار بود همراه با چرخیدن سانتریفوژها ، چرخ کارخانه ها و معیشت مردم نیز بچرخد ؛ حال نه تنها چرخ کارخانه ها و معیشت مردم راه نیفتاده ؛ بلکه این نچرخیدن البته به شکلی عمدی به سانتریفوژها نیز سرایت کرده است ، حکایت جاده پیچید اما ماشین نچیپید … همینجاست دیگر . قرار بود با دیپلماسی لبخند و در سه چهار ماهه نخست دولت تحریم ها از بین برود ، پول های بلوکه ایران بازگردانده شود ، اما بر خلاف روزهای نخستین نه تنها دیگر هیاهوی بازگشت پول و میزان آن و نقض شدن تحریم ها را نمی شنویم بلکه از یک طرف گستاخی طرف مقابل (۱+۵) افزون گشته و از یک طرف هم منتقدین و تحلیلگران توافق نامه ژنو  کم سواد و اجیر قلمداد شدند .

قرار بود با مخالفان و منتقدین به خوبی برخورد شود و تحمل نقد و انتقاد افزایش یابد اما اینکه چرا هیئت نظارت بر مطبوعات ، وزارت ارشاد و دولت محترم در قبال توهین به احکام ناب اسلام و نص صریح آیالت الهی در خصوص قصاص در مطبوعات منتسب و همراه خود ، هیچ واکنشی نشان نمی دهد تا جایی که قوه قضاییه وارد عمل گردد اما منتقدین ژنو کم سواد شمرده شده و مطبوعات منتقد آن توقیف میشوند ، پاسخی شایسته داده نشده است .

مگر آنکه شان دولت را در نظر ایشان از شان آیات و احکام الهی بالاتر بدانیم !! قرار بود کرامت و عزت انسانها حفظ شود و مردم تکریم گردند اما این کرامت در زیر چرخ پر از تدبیر و منت سبد کالای اولی له شد . و شاید  چون دیگر عزت و کرامتی نماند تا له شود ، سبد کالای دوم را ندادند . .. . دیگر بگذریم از قرار ساماندهی ۱۰۰ روزه اقتصاد ، که به گزارش تبدیل شد .

و حال ؛ قرار است مرحله دوم هدفمندی یارانه ها آغاز شود . شاید این یکی ، یکی دیگر از ترکش های دولت باشد . اگر این تدبیر هم جواب ندهد و دیگران را ناامید ؛ شاید امیدی هم به ۴ سال دوم نباشد ، چرا که اگر دولت احمدی نژاد در سال هشتم دولتش ، چنان نمود ، دولت یازدهم در همین سال اول خود … .

حالا رئیس جمهور و دولت محترم برای نیل به سرمنزل مقصود ، تدبیری جدید نموده و طرحی نو ایجاد کرده اند . کمک مردم به دولت در راستای بهبود وضعیت اقتصادی همراه با فاز دوم هدفمندی یارانه ها .

حالا که آب ،برق ، گاز ، … و در روزهای آتی بنزین نیز گران میشود ، بهترین راه برای ساماندهی معیشت مردم ، نگرفتن یارانه ها یا بهتر بگوییم انصراف از دریافت یارانه میباشد .البته امیدواریم این تدبیر هم راه گریزی دیگر برای پیدا نمودن مقصر بعدی در عدم توفیق دولت نباشد که این بار مقصر ، کسانی باشند که از یارانه انصراف نداده اند تا علیه دولت تدبیر توطئه و تدبیر دولت را ناکام نمایند .

الغرض : بر اساس قانون ، پرداخت یارانه نقدی در دوره جدید منوط به ثبت نام باشد و اگر هموطن عزیزی به یارانه احساس نیاز نمی کند و متقاضی نمی شود ، باید بداند که ثبت نام نکردن به منزله انصراف از دریافت یارانه نقدی محسوب می شود.

قرار است این موضع نیز از ۲۰ فروردین “کلید” بخورد . اما سوال اساسی اینجاست ، چه کسانی باید انصراف (البته داوطلبانه)بدهند ،  متمولین ؟ آیا اصلا متمولین و اغنیاء یارانه دریافت میکرده اند؟ یا اساسا متمولین چه کسانی هستند ؟ با کدام سقف درآمدی ؟ اینان چه میزان از جمعیت یارانه بگیر را تشکیل میدهند و انصراف ایشان چه تاثیری را بر جای خواهد گذاشت ؟

با این وصف چگونه انتظار داشته باشیم افرادی که نمی دانیم چه کسانی هستند از این طرح دولت استقبال کنند .؟! آیا کسانی مشکلات اقتصادی دارند و قیمت های جدید خدمات و در آینده افزایش دیگر قیمت ها ، آنان را دچار مشکلات شدیدتری مینماید نیز باید انصراف دهند تا دولت را یاری رسانند ؟

و بالاخره آنکه ؛ هدف از این یادداشت ؛ بیان یک پیشنهاد بود و بس ؛ به دولت محترم و رای دهندگان و هوادارانش .

به نظر میرسد امروز ، دیگر روز آزمون عملی ایشان در پایبندی بر شعار حمایت از دولت است . دوستانی که مدعی حمایت از رئیس جمهور و دولت و معتقد به صحت و وثاقت تدبیر ایشان هستند و انتظار دارند که همگان نیز به هرگونه و هر وسیله ای از دولت حمایت کنند و کوچکترین نقدی را بر نمیتابند ، شایسته است که حال خود ، جهادگونه و انقلابی وارد میدان شده و با انصراف داوطلبانه خود از دریافت یارانه یعنی همان عدم ثبت نام در سایت مزبور، الگویی برای دیگر مردم شوند و البته خودشان نیز از رویکرد انصراف از یارانه انتقاد نکنند تا خدای ناکرده به تیغ تیز کم سوادی سپرده نشوند . شاید چشم تدبیر و امید متقابل رئیس جمهور و دولت نیز به جمعیت ۱۸ میلیونی هوادار خود باشد که به تدبیر او رای داده و امید بسته اند .

انصراف این جمعیت از یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی خود ، درآمدی بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان در ماه را نصیب دولت مینماید تا هم خزانه خالی اش را پر کند و هم … (نمیدانم چرا ذهنم بی محابا به سوی سفر عیدانه بعضی مسئولین به شمال و کیش و … افتاد ، لعنت بر شیطان) و هم سطح معیشت ملت ایران افزایش یابد و هم مشکلات اقتصادی در کنار رفع کامل تحریم ها مرتفع گردد !!

پس عزیزان هوادار دولت ، با اعتماد کامل به این تدبیر و امید به آن ؛ بسم الله بدانید که اکنون “کلید” در دستان شماست … . راستی بعضی از دوستان که عادت به کمپین دارند هم ، کمپین حمایت از انصراف یادشان نرود .

 

والسلام علی من اتبع الهدی

 

منبع: بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا