تذکر ۱۶۰ نماینده به وزیر ارشاد

به گزارش بصیر به نقل از مشرق، صدونودوپنجمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و نخستین جلسه علنی پارلمان در سال ۱۳۹۳ به‌ ریاست علی لاریجانی با حضور ۲۲۲ تن از وکلای ملت برگزار شد.

پیش از قرائت قرآن کریم محمدحسین فرهنگی منشی هیئت رئیسه دستور کار امروز مجلس را بدین شرح اعلام کرد: بیانات حضرت آیت الله استادی از اساتید و فضلای حوزه علمیه قم، گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درمورد لایحه تجارت، ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درمورد لایحه تعیین حریم حفاظتی – امنیتی اماکن و تاسیسات کشور ،  گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درمورد لایحه موافقتنامه همکاری‌های امنیتی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلامی پاکستان و گزارش وزیر اقتصاد در مورد اقتصاد مقاومتی و هدفمندسازی یارانه‌ها و سیاست های دولت و وزارتخانه ذیربط در حوزه‌های مذکور.

**آیت الله استادی: نمایندگان مجلس باید در دسترس مردم باشند و مشکلات‌شان را حل کنند

پیش از آغاز سخنرانی آیت الله استادی، علی لاریجانی رئیس مجلس اظهار داشت: امروز مهمان ارزشمندی داریم؛ آیت الله استادی که سال گذشته نیز در مجلس تشریف آوردند و افاضاتی داشتند که بسیار مورد استقبال نمایندگان واقع شد.

وی ادامه داد:‌ با اینکه امروز روز درسی آیت الله استادی بود اما به دلیل اهمیت کار مجلس ایشان دعوت ما را پذیرفتند تا ما از بیاناتشان استفاده کنیم لذا لطف و حضور ایشان در مجلس را قدر می‌نهیم و تشکر می‌کنیم از اینکه دعوت ما را پذیرفتند.

در ادامه آیت‌الله استادی یکی از اساتید حوزه علمیه قم طی سخنانی اظهار داشت: امیدوارم سال جدید سال خوبی برای ملت و مقام معظم رهبری باشد و در این سال مشکلات مردم کمتر شود و با دعای امام عصر، دیانت مردم رو به جلو باشد.

 

تودهنی نمایندگان به گستاخی چشم‌آبی‌ها/ تذکر 160 نماینده به وزیر ارشاد/ نمایندگان به دیدار نوروزی با رئیس‌جمهور می‌روند

وی خطاب به نمایندگان مجلس تصریح کرد: شما در مجموعه‌ای هستید که مدعی عدالت است و از همه می‌خواهید که عادل باشند، اما طبق روایات قبل از اینکه از دیگران بخواهیم که عدالت را رعایت کنند، باید خودمان عادل باشیم. بنابراین باید از خودتان بپرسید که شما چقدر عدالت را رعایت می‌کنید؟

این استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: شما در جایگاهی قرار گرفته‌اید که حتی اگر وظیفه اصلی‌تان حل مشکلات تک تک مردم نباشد، اما باید در حد توان مشکلات مردم را حل کنید. چرا که مردم مشکل دارند و گرفتارند. همچنین شما نمایندگان باید در دسترس مردم باشید و اگر خودتان هم وقت ندارید که زمانی را برای حضور در بین مردم بگذارید، نماینده‌ای انتخاب کنید تا به مشکلات مردم رسیدگی کنند.

آیت الله استادی از نمایندگان خواست در حدی که به قانون لطمه‌ای وارد نمی‌شود، مشکلات مردم را حل کنند.

وی ادامه داد: از فرصت‌هایی که دارید برای خدمت به مردم استفاده کنید. البته شاید در ظاهر زحمت باشد اما این فرصت‌هایی است که خدا قرار داده تا صرف خدمت به مردم شود.

این استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اسلام دین اخلاق است و باید با مردم با عدالت و اخلاق رفتار کرد. بنابراین اگر بناست مسلمانی باشید که پیغمبر اسلام (ص) بپسندند، باید مراقب خودتان و نفستان باشید.

علی لاریجانی رئیس مجلس پس از پایان سخنان آیت الله استادی ضمن تشکر از سخنان ایشان گفت: از ایشان برای وقتی که در اختیار مجلس گذاشتند، تشکر می‌کنیم و امیدواریم در فرصت‌های دیگری وقتشان را تنظیم کنند تا باز هم از بیاناتشان استفاده کنیم.

وی افزود: از آیت الله استادی که با حضور و بیانات خود مجلس را که همت قوی برای کار و حل مشکلات مردم عزیز دارد، نورانی کردند، تشکر می‌کنم.

**قطعنامه مداخله‌جویانه اتحادیه اروپا آرزوهای متناقض است؛ مقابله به مثل کار دشواری نیست

پس از آن علی لاریجانی رئیس مجلس به ایراد نخستین نطق میان دستور خود در سال ۱۳۹۳ پرداخت و طی سخنانی اظهار داشت: قطعنامه اخیر پارلمان اروپا در واقع بیانیه‌ای سیاسی بیش نیست چه از نظر نحوه تنظیم مطالب و چه از نظر جایگاه نمادین پارلمان اروپا که نفوذی در اجرا ندارد و نگاه تبلیغاتی کاملا مسلط بر سایر شئون آن است و با لحن پرطمطراق تلاش کردند ریاضت منفی تحمیق را بر خود روا دارد و نوعی پریشان‌گویی در این متن انشا‌گونه دیده می‌شود.

وی ادامه داد: از یک طرف از مذاکرات هسته‌ای و توافق‌نامه ژنو استقبال می‌شود و استمرار سازنده طرف‌ها را خواستار است و راه‌حل مسئله هسته‌ای را صرفا در حل مسالمت‌آمیز آن می‌داند و امیدوار به پیشرفت در مذاکرات برای دستیابی به مناسبات سازنده میان ایران و اتحادیه اروپا در مسائل مهم منطقه‌ای نظیر بحران سوریه و مبارزه با تروریسم است و از شورای اروپا می‌خواهد بهبود روابط دوجانبه را به انتقال فناوری، همکاری‌های محیط زیست، برنامه‌ریزی توسعه زیرساخت‌ها و همکاری‌های پزشکی و سلامت و گسترش تجارت با ایران و تبادل دانشجو و هنرمند و استقلال بیشتر در سیاست‌گذاری اتحادیه اروپا در قبال ایران تسری دهد.

تودهنی نمایندگان به گستاخی چشم‌آبی‌ها/ تذکر 160 نماینده به وزیر ارشاد/ نمایندگان به دیدار نوروزی با رئیس‌جمهور می‌روند

رئیس مجلس افزود: همچنین این اتحادیه در نظر دارد در حوزه همکاری‌های منطقه‌ای از نفوذ ایران در حل مسئله سوریه بهره بجوید تا این همکاری‌های بیشتر، ایران و اتحادیه اروپا به ثبات در خاورمیانه مدد رساند و ضمنا دامنه این همکاری‌ها در بحران افغانستان و مبارزه با تروریسم و مواد مخدر را گسترش می‌دهد. با چنین انتظاراتی از طرف دیگر با طرح مطالب مداخله‌جویانه در حوزه ساختار دموکراتیک کشور و انتخابات، حقوق بشر و حقوق زنان و افکار منحط جنسی مسائلی را مطرح کردند که نشان می‌دهد از سرزمین اوهام، آرزوهای متناقض را یکجا جمع کرده‌ است.

لاریجانی گفت: هیچ عاقلی که قصد آنگونه همکاری گسترده در مسائل هسته‌ای و منطقه‌ای و تکنولوژیک با کشوری دارد که به دلیل اهمیت آن و به قول خودشان جوان‌ترین جمعیت جهان است، این‌گونه حرف‌های سخیف و بی‌پایه را مطرح می‌کند؟ آیا اینگونه رفتار، پریشان‌گویی را نشان نمی‌دهد؟ آیا به اینگونه رفتار سیاست گفته می‌شود؟ شاید همان سیاستی است که به قول یکی از سیاست‌مداران آمریکایی در مرداب‌ها عمل می‌کند یا این عبارت عجیب و غریب در مورد انتخابات ریاست جمهوری ایران که آمده است «مطابق استانداردهای دموکراتیک برگزار نشده که اتحادیه اروپا برای آن ارزش قائل است.»

** اعضای پارلمان اروپا دچار تنگی تفکر شده‌اند

وی اظهار داشت: به نظر می‌رسد اعضای پارلمان اروپا دچار تنگی تفکر شده‌اند و و باورشان شده که خود استانداردهای مترقی در انتخابات دارد. این حال آنها، انسان را به یاد سخن پاسکال بروکنر می‌اندازد که می‌گوید «جامعه غربی مومیایی و منجمد شده است و زیر بار مدح و سنای خود به معنای واقعی کلمه خفه شده است» ما تردید نداریم که استانداردهای انتخاباتی و دموکراسی غرب را نمی‌پسندیم. ما هرگز نمی‌پذیریم و مجال حضور نمی‌دهیم که کاندیداهای رئیس جمهور یا مقامات عالی کشور دچار بیماری هرزگی شوند و به جای حل مسائل کشور به ایاشی بپردازند.

** سیستم دموکراسی فرسوده و بیمارگونه غربی را نمی‌پذیریم

رئیس مجلس ادامه داد: ما اینگونه رفتار که رجال سیاسی و احزاب با زد و بند از برخی حکمرانان دیکتاتور عربی پول بگیرند تا مثلا در انتخابات استفاده کنند را فضاحت دموکراسی می‌دانیم. ما این سیستم دموکراسی فرسوده و بیمارگونه را نمی‌پذیریم که به قول یکی از متفکرین غربی گروه‌های ذی نفع و لابی‌ها مجالس قانونگذاری را در غرب فاسد کرده است و از طریق رشوه دادن و دامن زدن به سازوکارهای حامی پرورانه، ابزارهای جدیدی خلق کرده که به ظاهر کاملا قانونی قانونگذاران را در تصرف خود بگیرد به طوری که انفجار گروه‌های لابی‌گر فقط در واشنگتن شگفت‌آور است.

لاریجانی افزود: در سال ۱۹۷۱، فقط ۱۷۵ شرکت لابی‌گر ثبت شده در واشنگتن وجود داشت. ۱۰ سال بعد در واشنگتن به دو هزار و ۵۰۰ رسید و تا سال ۲۰۰۹ به ۱۳ هزار و ۷۰۰ شرکت لابی رسید که سالانه سه و نیم میلیارد دلار هزینه آنها است. ما هیچ انگیزه‌ای برای تقلیل از این دموکراسی و استانداردهای معیوب نداریم. بلکه آن را غاصب صلاحیت دموکراسی می‌دانیم این دموکراسی جذابیت خود را از دست داده و دچار افسردگی دموکراتیک شده است؛ نتیجه چنین دموکراسی واژگون‌شده‌ای، جهان پرماجرا و فروپاشیده‌ امروز شده و مخصوصا شنیدن شعار مبارزه با تروریسم از چنین دموکراسی بی‌واقعیتی گوش خراش است.

برای مشاهده متن کامل نطق علی لاریجانی رئیس مجلس  کلیک کنید.

تودهنی نمایندگان به گستاخی چشم‌آبی‌ها/ تذکر 160 نماینده به وزیر ارشاد/ نمایندگان به دیدار نوروزی با رئیس‌جمهور می‌روند

**بررسی لایحه تجارت؛ دومین دستور کار امروز پارلمان

گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد لایحه تجارت دومین دستور کار امروز پارلمان‌نشینان بود که به بررسی آن پرداختند. پس از توضیحات محمدعلی اسفنانی سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس درباره رفع ایرادات این طرح، نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در اخطار قانونی اساسی اظهار داشت: شورای نگهبان ماده یک این لایحه را مغایر با اصل ۸۵ قانون اساسی دانسته اما رفع ایراد کمیسیون به این اصل از قانون اساسی نپرداخته است.

**لاریجانی: ایرادات شورای نگهبان به قانون تجارت به طور تدریجی بررسی می‌شود

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی اصلاح لایحه تجارت را مهم دانست و گفت: اصلاح قانون تجارت ۱۰ سال در مجلس بررسی شده و تقریبا ۳ مجلس را طی کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه لایحه تجارت بیش از ۱۲۰۰ ماده دارد، طبق قانون وقتی مجلس طرح و یا لایحه‌ای را به شورای نگهبان ارسال می‌کند این شورا باید ظرف ۲۰ روز اظهارنظر کند که بررسی ۱۲۰۰ ماده ظرف ۲۰ روز ناممکن بود.

رئیس مجلس اضافه کرد: بنده صحبت کردم که این لایحه را در بخش‌های ۱۰۰ ماده‌ای به شورای نگهبان بفرستیم تا اعضای این شورا بتوانند آن را ظرف ۲۰ روز بررسی کنند و در صورتی که می‌خواستیم آن را به صورت کلی بفرستیم با توجه به اینکه مسئله وسیعی است قابل پاسخ دادن نیست.

لاریجانی قانون تجارت را یک قانون مادر دانست و گفت: قانون تجارت قبلی شکلی قدیمی داشت که باید عوض می‌شد لذا لایحه آن تدوین شد و دولت‌های مختلف، اتاق بازرگانی، مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیسیون‌های تخصصی در مورد آن نظر دادند.

وی خاطرنشان کرد: باید لایحه تجارت را به صورت بخش‌های ۱۰۰ ماده‌ای به شورای نگهبان بفرستیم و بنده نیز در این زمینه با شورای نگهبان صحبت کردم و راه بررسی آن را نیز همین می‌دانم.

در ادامه محمدمهدی مفتح نماینده مردم تویسرکان طی اخطاری با استناد به اصل ۸۵ قانون اساسی گفت: اگر شورای نگهبان براساس اصل ۸۵ ضرورتی برای بررسی قانون تجارت نمی‌بیند باید این موضوع را به صورت کتبی به مجلس ارائه کند و ما نمی‌توانیم بر اثر نظر شفاهی شورای نگهبان اقدام کنیم چرا که به این ترتیب انگار راه‌قانون‌گذاری مسکوک گذاشته‌ایم.

در ادامه علی لاریجانی در پاسخ به این اخطار گفت: از آنجایی که قانون تجارت حدود ۱۲۰۰ ماده دارد، شورای نگهبان نمی‌تواند طی ۲۰ روز آن را بررسی کند بنابراین من با شورای نگهبان صحبت کردم تا این قانون به طور آزمایشی برای ۴ سال اجرا شود و در این فاصله شورای نگهبان هر ۱۰۰ ماده از این قانون را طی ۲۰ روز بررسی کند.

**مدت اجرای آزمایشی قانون تجارت ۴ سال تعیین شد

لایحه تجارت پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته بود و از آنجا که این لایحه دارای ۱۲۶۱ ماده است، شورای نگهبان قادر نبود طی ۲۰ روز این لایحه را مورد بررسی قرار دهد بنابراین مجلس برای تسهیل کار شورای نگهبان موافقت کرد تا این قانون برای ۴ سال به طور آزمایشی اجرا شود تا طی این مدت شورای نگهبان ایرادات این لایحه را مورد رسیدگی قرار دهد.

بر اساس مصوبه مجلس مقرر شد به منظور تأمین نظر شورای نگهبان اجرای آزمایشی لایحه تجارت که بیش از این برای ۵ سال به تصویب رسیده بود، به مدت ۴ سال اجرایی شود.

وکلای ملت این مصوبه را با ۱۹۳ رأی موافق، ۱۲ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۵ نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رساندند.

**حضور وزیر دفاع در جلسه علنی امروز مجلس

در جلسه امروز مجلس سردار دهقان وزیر دهقان برای ارائه توضیحاتی در مورد رسیدگی به گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره لایحه تعیین حریم حفاظتی امنیتی اماکن و تأسیسات کشور حضور یافت.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی امروز پارلمان رسیدگی به لایحه تعیین حریم حفاظتی- امنیتی اماکن و تأسیسات کشور را ادامه دادند و مواد ۶،۷،۸ و ۹ آن را به تصویب رساندند.

وکلای ملت در ماده ۶ این ماده شهرداری‌ها و سایر مراجع قانونی ذیربط را موظف کردند در صورت مراجعه مالکان اراضی واقع در حریم امنیتی اماکن و تأسیسات موضوع این قانون برای اخذ پروانه، آنان را با ذکر حقوق متعلقه بر اساس تراکم پایه شهر یا وفق طرح‌های شهرسازی مصوب، به دستگاه‌های اجرایی معرفی کنند.

نمایندگان مجلس در این ماده دستگاه‌های اجرایی مربوط را نیز مکلف کردند حقوق متعلقه اعلامی را با رعایت لایحه قانونی نحوه خرید تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه‌های عمومی، عمرانی و نظامی دولت مصوب ۱۳۵۸/۱۱/۱۷ شورای انقلاب جمهوری اسلامی به قیمت روز حداکثر ظرف ۱۸ ماه پرداخت کنند.

بر اساس تبصره یک این ماده تملک و تصرف املاک مذکور پس از پرداخت نقدی حقوق مالکانه امکان‌پذیر است.

بر اساس تبصره دوم ماده ۶ نیز ادارات ثبت اسناد و املاک کشور موظف به ثبت حقوق دستگاه‌های اجرایی در دفاتر املاک و اسناد مربوطه هستند.

این ماده با ۱۸۱ رأی موافق، ۷ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۴ نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید.

تودهنی نمایندگان به گستاخی چشم‌آبی‌ها/ تذکر 160 نماینده به وزیر ارشاد/ نمایندگان به دیدار نوروزی با رئیس‌جمهور می‌روند

**تغییر کاربری اماکن واقع در محدوده مناطق امنیتی منوط به کسب مجوز شد

بر اساس ماده ۷ لایحه تعیین حریم حفاظتی و امنیتی کشور، هرگونه تغییر کاربری مصوب در مورد اماکن واقع در محدوده حریم امنیتی منوط به استعلام و کسب مجوز از دستگاه‌های مورد اماکن واقع در محدوده حریم امنیتی منوط به استعلام و کسب مجوز است. دستگاه‌های صاحب حریم مربوطه اعم از نظامی، انتظامی، امنیتی و کشوری است.

بر اساس تبصره ماده ۷ نیز دستگاه‌های اجرایی صاحب حریم موظف شدند ظرف ۲ ماه در خصوص استعلام شهرداری‌ها و یا مراکزی که طبق قانون موظف به صدور مجوز ساخت یا تغییر کاربری هستند، اعلام نظر کنند.

این ماده با ۱۸۶ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۵ نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید.

وکلای ملت در ماده ۸ این لایحه نیز دستگاه‌های اجرایی را موظف کردند در تنظیم بودجه سالانه، اعتبارات مورد نیاز جهت ایفای تعهدات ناشی از اجرای این قانون را در بودجه سالانه خود پیش‌بینی کنند.

بر اساس تبصره ماده ۸ نیز دولت موظف است در اجرای این قانون بودجه لازم را ذیل اعتبارات دستگاه تأمین کند.

ماده ۸ این لایحه نیز با ۱۸۴ رأی موافق، ۳ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۶ نماینده حاضر در صحن به تصویب وکلای ملت رسید.

نمایندگان در ماده ۹ این لایحه نیز مصوب کردند حریم‌های فنی مربوط به تأسیسات دستگاه‌های اجرایی و یا طرح‌های عمرانی کشور از قبیل حریم راه‌ها، دکل‌های برق فشار قوی و رودخانه‌ها تابع قوانین خاص خود است.

ماده ۹ نیز با ۱۷۸ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۶ نماینده حاضر در صحن به تصویب وکلای ملت رسید.

**نطق ۳۱ دقیقه‌ای ناطقان میان دستور

علیرضا منادی سفیدان در ادامه اسامی ناطقان میان دستور امروز مجلس را قرائت کرد؛ براین اساس مرتضی آقاتهرانی نماینده تهران، اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان و غلامعلی حداد عادل نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی به عنوان ناطقان امروز سخنرانی کردند.

**آقاتهرانی: از تلاش لحظه به لحظه بیگانگان در عرصه فرهنگ نباید غفلت کرد

حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز پارلمان در سخنانی گفت: اخلاق اولین و بن‌مایه موضوعاتی مانند اقتصاد و اخلاق است. مباحث سیاسی و اجتماعی نیز مبتنی بر فرهنگ است.

وی در ادامه افزود: اسلام پرمایه‌ترین بها و ارزش را به فرهنگ داده است. در اولین آیات نازل بر نبی مکرم اسلام نیز دو بار واژه “اقرا” به معنای خواندن آمده است که یکی به ربوبیت و دیگری به خالقیت الهی تعلق گرفته است و پس از آن نیز”علم‌الانسان ما لم یعلم” یعنی”آموختن به انسان” مورد توجه قرار گرفته است.

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه به دغدغه فرهنگی در کشور اشاره و تأکید کرد: دیده‌بان نظام و فرمانده عملیاتی آن مقام معظم رهبری این واقعیت را بهتر و بیشتر از همه درک کرده‌اند و از دیرباز دغدغه‌های فرهنگی خود را بدون هیچ پرده‌پوشی بیان فرموده‌اند، بنابراین مایه خرسندی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی برای انتخاب نام سال و جهت‌دهی نظام، فرهنگ را مورد توجه قرار داده‌اند.

حجت‌الاسلام آقا تهرانی ادامه داد: هر اندازه موضوعی از ارزش بیشتری برخوردار باشد، به همان اندازه دشمن به آن طمع بیشتری خواهد کرد. با نگاهی کوتاه به دوران چند ساله انقلاب می‌بینیم که هجمه فرهنگی بر این نظام همیشگی بوده است و دشمن از بیرون تمام نیروی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری‌اش را برای نابودی فرهنگ اسلامی به کار می‌گیرد.

وی اظهارداشت: این شبیخون فقط از خارج بر انقلاب ما تحمیل نشده که گاهی خودی‌های بی‌بضاعت با هزار ادعا در برهه‌هایی از دوران انقلاب به تقصیر و قصور خود تیشه به ریشه فرهنگ انقلابی ما زده‌اند. درک این معنا نیز نیازمند بلوغ فکری و برخورداری از رشد قابل ملاحظه‌ای از انسان و اسلام است که در کمتر کسی دیده می‌شود.

تودهنی نمایندگان به گستاخی چشم‌آبی‌ها/ تذکر 160 نماینده به وزیر ارشاد/ نمایندگان به دیدار نوروزی با رئیس‌جمهور می‌روند

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی بر توجه مسئولین به مقوله فرهنگ، تصریح کرد: از تلاش لحظه به لحظه بیگانگان در عرصه فرهنگ نباید غفلت کرد، اما اینک بیش از همه به خودمان باید توجه کنیم.

حجت‌الاسلام آقا تهرانی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی مدیریت جهادی را برای احیای فرهنگ فراخوان کرده‌اند، افزود: این موضوع توقع و تلاش دولتمردان و مسئولان را بیشتر می‌کند. همچنین با توجه به عزم ملی‌ که مورد تأکید قرار گرفته است، گویای به جا بودن ورود غیورانه مردم به این عرصه و جوانان است.

وی در ادامه با طرح این سؤال که با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در این عرصه چه باید کرد؟ اظهارداشت: آیا از حسن‌های مسئولین باید به دوام سخن بگوییم و یا رفتار مسئولین را حمل بر صحبت کنیم و یا از شیوه توجیه برای خوشایندی این و آن صحبت کنیم و یا اینکه قدری بیندیشیم و آن خطری را که رهبری احساس کرده‌اند و از سال‌ها پیش ما را از آن برحذر داشته و فرموده‌اند که”به هوش باشید که تهاجم فرهنگی در راه است” که پس از چندی خبر دادند شبیخون فرهنگی زده شد و ناتوی فرهنگی در پیش‌رو است. ولی از این سخن ایشان گاه تنها به شگفتی و اعجاب یاد می‌شود و ما هرگز نتایج کار را ندیده‌ایم و برای مقابله با آن برنامه‌ای نریخته‌ایم.

 

نماینده مردم تهران در مجلس تأکید کرد: باور کنید خطر فرهنگی تمام نهادهای کشور اعم از رسمی و غیررسمی را فرا گرفته و نظام را تهدید می‌کند و آن آسیب که هم موجب نابودی فرهنگ اسلامی می‌شود و هم اجازه ورود فرهنگ بیگانه را خواهد داد، فرهنگ تسامح و تساهل است که موجبات ورود دیگران را ایجاد کرده است.

حجت‌الاسلام آقا تهرانی با بیان اینکه ملاک مفهوم غربی تساهل تفکراتی مانند کثرت‌گرایی اخلاقی و دینی و یا نسبیت فرهنگی و اخلاقی است که اسلام این ملاک را قبول ندارد، افزود: براساس این آموزه، تعیین شرایط تساهل از دیدگاه اسلام به عهده خداوند و نه نیروی دیگری است؛ ثانیا مبنای تساهل در اسلام حقانیت و نه ملاک‌های غربی مانند “پلورالیسم و نسبیت و اعتدال میان فرهنگ و اخلاق است.

وی تصریح کرد: سابقه آثار تسامح را پیش از این در دولت هفتم و هشتم دیده‌ایم که نسبت به قبولی طرح تسامح و تساهل خود به تسامح افتاد و دیری نپایید که نتایج این اشتباه به شکل فتنه ۸۸ خود را بروز داد و چه خسارت‌هایی به بار آورد و حتی تا مرز متلاشی ساختن نظام پیش رفت و دوستان را آزرده و دشمنان را امیدوار کرد. امروز هم همان موضوع به شکلی دیگر در دولت یازدهم دنبال می‌شود و بی‌شک با رشد این رویه غلط خودباختگی در برابر فرهنگ غرب و بی‌توجهی به نیروهای خودی نتیجه‌ای جز راه‌اندای فتنه به مراتب بزرگتر از قبل درپیش نخواهیم داشت.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه تأکید کرد: جا دارد که در بیان واقعیات برای خشنودی برخی بی‌خبران و خودباختگان تسامح نشود. البته آتش‌بیار فتنه در پیش‌رو همان خارجی‌ها خواهند بود که از اسلام محکمترین کشیده را دریافت کرده‌اند. شاید، شاهد بر این ادعا، گردن‌کشی‌های اخیر غرب در ماجرای هسته‌ای و مصوبه اتحادیه اروپا و وادادگی برخی از ما باشد.

حجت‌الاسلام آقا تهرانی در پایان با بیان اینکه حاصل این گفتاری که می‌خواهند دست ما را از اسلام ناب محمدی(ص) کوتاه کنند و ما را به اسلام ساخته و پرداخته غرب دلخوش کنند، بسترسازی برای ایجاد فتنه است، خاطر نشان کرد: این همان است که امام عزیز فرمودند، آمریکا از اسلام، سیلی خورده، نه از آقای رئیس‌‌جمهور. هدف نهایی آنها توطئه خارجی علیه افراد نیست.

تودهنی نمایندگان به گستاخی چشم‌آبی‌ها/ تذکر 160 نماینده به وزیر ارشاد/ نمایندگان به دیدار نوروزی با رئیس‌جمهور می‌روند

**اختیاری: باید اقتصاد دانش بنیان در سرلوحه کاری قرار گیرد

اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان، در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز پارلمان در سخنانی در خصوص مسائل اقتصادی با بیان اینکه در عرصه اقتصادی باید اقتصاد دانش بنیان در سرلوحه کاری قرار گیرد، اظهار داشت: آمار فارغ التحصیلان، دانشجویان، پژوهشگران و علم آموزان و تولید علم بخصوص تجربه های موفق دهه گذشته کشور در مدیریت فناوری و کارآفرینی، نشان از آن دارد که در این مسیر می‌توان با سرعت بیشتری به سمت جلو حرکت کرد و موفقیت آن تضمین شده است.

وی ادامه داد: این مهم شروط اساسی متعددی دارد که می‌توان آنها را برشمرد ولی به یک شرط آن بسنده می‌کنم و آن این است که نباید در این وادی نیز تفاوتی بین اقوام و ادیان دانست.

**حدادعادل: اروپایی‌ها هنوز خلق و خوی استعماری خود را فراموش نکرده‌اند

غلامعلی حدادعادل نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نطق میان‌دستور طی سخنانی در صحن علنی مجلس اظهار داشت: در نخستین روز کاری مجلس لازم می‌دانم سال نو را به ملت بزرگ ایران و نمایندگان مجلس تبریک بگویم و برای ملت و مجلس آرزوی توفیق کنم.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب سال ۹۳ را سال فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی خواندند و این عبارت را شعار سال خوانده در شعار سال جدید بر چند نکته مهم تأکید فرمودند؛ اول اهمیت فرهنگ کنار اقتصاد و تقدم فرهنگ بر اقتصاد و رابطه فرهنگ و اقتصاد، دوم تأکید بر عزم ملی که مقصود از آن اهتمام عموم ملت در ایجاد حماسه فرهنگی و حماسه اقتصادی است؛ سوم مدیریت جهادی که مخاطبان آن مسئولان هستند و باید در اداره امور کشور ایمان، پرکاری، درستکاری و ساده‌زیستی را که لازمه مدیریت جهادی است اصل و مبنا قرار دهند.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: به نظر می‌رسد تأکید مقام معظم رهبری بر فرهنگ، مکمل تأکید ایشان بر اقتصاد مقاومتی است و امید است مجلس با درک درست از شرایط کشور و انقلاب بتواند به وظیفه قانون‌گذاری و نظارت خود در حوزه اقتصاد و فرهنگ عمل کند.

حدادعادل با اشاره به قطعنامه پارلمان اروپا گفت: نکته مهم دیگر بیانیه اتحادیه اروپا است. این بیانیه دو بخش دارد؛ بخشی که در آن نسبت به حصول نتیجه در مسئله هسته‌ای ایران از طریق مذاکره تأکید شده است و به رفع تحریم‌های اروپا علیه ایران اشاره شده است. همچنین نسبت به توسعه روابط سیاسی و اقتصادی ایران و اروپا تمایل نشان داده شده است. ما لحن بیانیه را در این امور نسبت به گذشته مناسب‌تر می‌دانیم و از‌ آن استقبال می‌کنیم.

تودهنی نمایندگان به گستاخی چشم‌آبی‌ها/ تذکر 160 نماینده به وزیر ارشاد/ نمایندگان به دیدار نوروزی با رئیس‌جمهور می‌روند

وی تأکید کرد: اما آنچه تأسف‌آور است، مطالبی است که در این بیانیه در مورد حقوق بشر و انتخابات ریاست جمهوری ایران آمده است؛ از این بیانیه به‌خوبی معلوم است که اروپا هنوز خلق و خوی استعماری قرن ۱۸ و ۱۹ خود را فراموش نکرده است؛ درست است که استعمار به‌شکل گذشته کمتر مطرح می‌شود، اما همان نگاه و بینش و روش استعماری هنوز در اروپا وجود دارد. در بیانیه اتحادیه اروپا از جمهوری اسلامی ایران مکرراً خواسته شده تا استانداردهای اتحادیه اروپا را در شئون مختلف رعایت کنند.

ما از اتحادیه اروپا می‌پرسیم: کجا ثابت شده است که مردم دنیا باید استانداردهای اروپا را رعایت کنند؟ چه‌کسی گفته است که ارزش‌ها و هنجارهای شما مطلق است و دیگران باید دنباله‌روی شما باشند؟ این همان نگاه استعماری گذشته است که تمدن و فرهنگ را اروپایی می‌دانند و دیگران را با ترازوی ارزش‌های خود می‌سنجند. امروز هم همان‌طور فکر می‌کنید. ما مسلمان هستیم و اعتقادات خود را داریم و از این اعتقادات منطقاً و با استدلال دفاع می‌کنیم و حاضر هستیم با دیگران در باب احکام اسلامی گفت‌وگو کنیم.

حدادعادل ادامه داد: اما حاضر نیستیم از اعتقادات خود براساس بیانیه‌های شما دست برداریم. ما می‌خواهیم کشور و جامعه خود را به‌خلاف شما با احکام دینی و الهی اداره کنیم. ای‌کاش شما در مورد آنچه در خصوص حقوق بشر و دموکراسی می‌گویید صادق بودید. به هرکجای جهان امروز که نگاه کنید تفاوتی میان قول و عمل شما را به‌وضوح می‌بینید.

وی اظهار داشت: شما که از دموکراسی و حقوق بشر دم می‌زنید، هرجا دموکراسی به‌نفع شما به زیر پا گذاشته شود، سکوت می‌کنید و یا به‌خلاف دموکراسی عمل می‌کنید و هرجا حقوق بشر به زیر پا نهاده شود اگر به‌نفع شما باشد خوشحال می‌شوید.

نماینده مردم تهران در مجلس خطاب به اتحادیه اروپا گفت: اتحادیه اروپا باید بداند ایران امروز ایران قاجاری و دوره پهلوی نیست که شما بتوانید بر آن هرچه می‌خواهید بکنید و ببرید. ایران امروز ایران اسلامی و ایران خمینی(ره) و خامنه‌ای است؛ ایران امروز ایران استقلال، آزادی، شهامت، شجاعت و بصیرت است. شما باید حقیقت ایران اسلامی را درک کنید و با ملت ما متناسب با واقعیت انقلاب اسلامی سخن بگوید.

**ابوترابی‌فرد: وزیر اقتصاد این هفته در صحن علنی حضور نمی‌یابد

به گزارش تسنیم، در ادامه جلسه علنی نخستین روز کاری سال ۱۳۹۳ ، حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی که در غیاب علی لاریجانی برای ساعاتی ریاست صحن علنی را بر عهده داشت پس از پایان نطق‌های میان دستور نمایندگان اظهار داشت: بر اساس دستور کار در حال حاضر باید وزیر امور اقتصاد و دارایی در صحن علنی درباره اقتصاد مقاومتی گزارش می‌داد، اما وزیر مذاکره‌ای داشت که با توجه به اینکه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور مسئول حوزه اقتصاد مقاومتی است و آقای نوبخت این هفته به منظور ارائه گزارش در مجلس حضور می‌یابد، وزیر اقتصاد امروز در مجلس حضور نمی‌یابد.

وی ادامه داد: هفته آینده در مجلس میزبان علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی هستیم تا توضیحات معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور را درباره اقتصاد مقاومتی تکمیل کند.

**تکلیف مجلس به وزارت کشور برای تهیه آئین‌نامه قانون تعیین حریم حفاظتی-امنیتی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی امروز پارلمان رسیدگی به لایحه تعیین حریم حفاظتی – امنیتی اماکن و تاسیسات کشور را به پایان رساندند.

در جریان رسیدگی به ماده ۱۰ این لایحه مهدی دواتگری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در اخطار قانون اساسی معتقد بود که این ماده شأن قانونگذاری را به دستگاه‌های اجرایی واگذار کرده و آن را خلاف قانون اساسی می‌دانست که محمدحسن ابوترابی‌فرد نیز این اخطار را وارد دانست و اظهار داشت: این اخطار وارد است و اشکالی که آقای دواتگری گرفته، درست است لذا بنده این اخطار را به رای نمایندگان می‌گذارم.

پس از اینکه نمایندگان مجلس با اعلام نظر مثبت، اخطار دواتگری را وارد دانستند، محمدحسین فرهنگی عضو هیئت رئیسه مجلس پیشنهاد جایگزین ارائه کرد که این پیشنهاد جایگزین با ۱۷۶ رای موافق، ۳ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع از مجموع ۲۲۷ نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید.

بر همین اساس وکلای ملت در ماده ۱۰ این لایحه مصوب کردند که آیین‌نامه اجرایی این قانون ظرف مدت ۶ ماه از زمان لازم‌الاجرا شدن این قانون توسط وزارت کشور با همکاری وزارتخانه‌های دفاع، اطلاعات، نفت، نیرو، راه و کشاورزی و ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان انرژی اتمی تهیه و به تصویب هیئت وزیران برسد.

**آغاز بررسی لایحه موافقتنامه همکاری‌‌های امنیتی بین دولت و پاکستان

پس از آن نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز مجلس لایحه موافقتنامه همکاری‌‌های امنیتی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلامی پاکستان را مورد بررسی قرار دادند.

در جریان بررسی کلیات این لایحه، حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس به عنوان موافق نخست تصویب کلیات لایحه مذکور اظهار داشت: شهادت شهید دانایی‌فر از پرسنل مرزبانی و شهید باقری از پرسنل وزارت بهداشت و درمان که توسط اشرار به گروگان گرفته شده بودند تسلیت می‌گویم.

وی ادامه داد: جیش‌العدل یک گروه تروریستی است که نیروهای خود را در پاکستان مستقر کرده اما دولت پاکستان به کرات اعلام کرده که اینها در پاکستان نیستند بنابراین پاکستان دولتی سر و پا دروغ است و همیشه با اشرار همکاری داشته است. همچنین سیستم امنیتی و اطلاعاتی پاکستان تفکر تکفیری و وهابی دارد که از این گروه‌های تروریستی و تکفیری حمایت می‌گیرد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: دولت پاکستان در دوره ریگی هم اعلام کرد که این گروهک در داخل خاک پاکستان نیست در حالی که این گروهک‌های تروریستی همگی در پاکستان مستقر هستند و هزاران نفر از سربازان و فرزندان ملت ایران در مرزها توسط این گروهک‌ها شهید شده و یا به گروگان گرفته می‌شوند.

شهریاری با اشاره به اقدامات وزارت خارجه در مواجهه با این گروهک‌های تروریستی گفت: دیپلماسی خارجی جمهوری اسلامی بسیار بد عمل کرده و در عملیات اخیر که تعدادی از مرزبانان ما به گروگان گرفته شده بودند کارش بسیار ایراد داشت که پس از آزادی مرزبانان قطعا مجلس به عملکرد وزارت‌خارجه و دستگاه دیپلماسی کشور می‌پردازد.

وی با تاکید بر اینکه پاکستان هیچ‌گاه به تعهدات خود برای برخورد با گروهک‌های تروریستی عمل نکرده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره درباره کشور پاکستان عبارت کشور برادر و دوست را به کار می‌برد اما برخلاف این موضوع احساس می‌کنیم که پاکستان دولتی متخاصم با جمهوری اسلامی است و حالا جای سوال است که چرا که دولت ما با اینها مماشات می‌کند و در جریان گروگان‌ گرفتن مرزبانان ما انقدر مماشات به خرج داد تا دانایی‌فر را به شهادت رساندند و دستگاه دیپلماسی ما هیچ اقدامی نکرد.

۴ طرح‌ مجمع تشخیص در سال ۹۳/ طرح «رسیدگی به دارایی مسئولان» به نتیجه می‌رسد

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، با بیان اینکه از اولین دستور کارهای مجمع در سال ۹۳، طرح رسیدگی به دارایی مسئولان است، ابراز امیدواری کرد این طرح در سال جدید به نتیجه برسد.

مصباحی مقدم درباره مهمترین طرح‌هایی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال پیگیری است، اظهار داشت: اصولاً کار مجمع زمانی آغاز می‌شود که از سوی مقام معظم رهبری پیش نویس سیاست‌ها به مجمع ارسال شود و از مجمع خواسته می‌شود که اظهار نظر کند، لذا آنچه در حال حاضر وجود دارد باقیمانده اختلافات بین مجلس و شورای نگهبان است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بر همین اساس افزود: یکی از طرح‌ها بحث درباره ترکیب اعضای هیات امنای صندوق توسعه ملی بود که آقای احمدی‌نژاد زمانی که جلسه هیات امنای صندوق توسعه ملی را تشکیل داد اعلام کرد که وظایف هیات امنا را می‌خواهیم به هیات عامل واگذار کنیم و گفت چون رای دو سوم می‌خواهد ما شش نفرمان دو سوم می‌شویم.

وی ادامه داد: این کار موجب شد که یک طرح دو فوریتی در مجلس تصویب شود و تعداد اعضای دولتی هیات امنای صندوق توسعه ملی را کاهش دهد تا دیگر دو سوم را نداشته باشند لذا این طرح در مجمع در حال رسیدگی است.

«از دیگر مسائلی که در دستور قرار دارد نحوه تعیین رئیس‌کل بانک مرکزی و تصویب قانون برنامه پنجم است که به مسئله اختلافی بین مجلس و شورای نگهبان تبدیل شد و وقتی شورای نگهبان ایراد گرفت مجلس مجددا بر آن اصرار کرد که از این رو به مجمع آمد و فعلا در حال رسیدگی قرار دارد.»

مصباحی مقدم ضمن بیان این مطلب تصریح کرد: البته مجمع تشخیص رسیدگی و رای خود را صادر کرد اما آقای احمدی‌نژاد در زمان ریاست‌جمهوری خود به مقام معظم رهبری نوشتند که برای ادامه کشور این مسئله مشکل ایجاد می‌کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: بنابراین معظم‌له مرقوم فرمودند که مجمع تشخیص مصلحت نظام این را به عنوان یک معضل بررسی کرده و کاری کند که عزل و نصب و قبول استعفای رئیس بانک مرکزی توسط رئیس‌جمهور باشد لذا این تا حدی تعیین تکلیف کرد اما نسبت به سایر ابعاد حالت بلاتکلیفی دارد و از این رو در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار دارد.

**شهریاری: دستگاه دیپلماسی درباره گروگان‌گیری مرزبانان بسیار بد عمل کرد

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: دستگاه دیپلماسی ما پس از ۳۵ سال که از انقلاب می‌گذرد و کشورمان از کشور پاکستان دچار زیان‌های بسیاری شده بسیار بد عمل می‌کند و در مورد مرزبانان هم مماشات به خرج داد و درست عمل نکرد که این موضوعات جای پیگیری دارد.

شهریاری با تاکید بر اینکه دولت پاکستان حاکمیتی در مرزهای خود ندارد، تصریح کرد: دولت پاکستان حتی در بلوچستان این کشور هم قدرتی ندارد و اگر هم دارد، قطعا با گروه‌های تکفیری همکاری می‌کند و در حالی که مرزهای مشترک ایران و پاکستان می‌توانست فرصتی برای ۲ کشور باشد اما اکنون این مرزها تهدیدی برای جمهوری اسلامی ایران شده است.

وی با اشاره به حمله پهپادهای آمریکایی به پاکستان گفت: در سال‌های اخیر به کرار دیده‌ایم که پهپادهای آمریکایی بر فراز کشور پاکستان پرواز می‌کنند و هر نقطه‌ای را می‌خواهند هدف قرار می‌دهند و پاکستان هم هیچ جوابی به آنها نمی‌دهند بنابراین جمهوری اسلامی باید این روش را دنبال کند و با موشک محل استقرار گروهک‌های تروریستی هدف قرار دهد و یا این محل‌ها را بمباران کند چرا که مکان استقرار این تروریست‌ها مشخص است و ما می‌توانیم آنها را با موشک بزنیم پس چرا اینقدر مماشات می‌کنیم.

این نماینده مجلس با اعلام موافقت خود با تصویب کلیات این لایحه گفت: با امضای موافقتنامه می‌توانیم امور خود را از طریق قانون پیگیری کنیم و شاهد شهادت عزیزان این ملت نباشیم چرا که دانایی‌فر فرزند ۱۰ روزه خود را ندید و به شهادت رسید و وزارت‌خارجه هم چشمش را بر روی این جنایات بست بنابراین این موافقتنامه همکاری می‌تواند خواسته‌های ما را تأمین کند.

**مردم مظلوم پاکستان توسط پهپادهای آمریکایی‌ بمباران کشته می‌شوند

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس که ریاست صحن علنی را بر عهده داشت پس از سخنان شهریاری گفت: البته سخنان شهریاری ناظر بر این موضوع نیست که ما حمله پهپادهای آمریکایی و بمباران شهرهای کشور پاکستان از سوی آمریکا را تائید می‌کنیم چرا که مردم مظلوم پاکستان توسط پهپادهای آمریکایی‌ بمباران کشته می‌شوند و مورد آزاد قرار می‌گیرند.

وی بر همین اساس تاکید کرد: ما تهاجم پهپادهای آمریکایی به کشور پاکستان را محکوم می‌کنیم و آن را تهدیدی برای امنیت منطقه می‌دانیم.

**مسئله ریگی و مرزبانان نیز انگیزه خوبی برای امضای توافقنامه است

در ادامه حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی‌لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس طی سخنانی در موافقت با کلیات لایحه موافقتنامه همکاری‌های امنیتی بین ایران و پاکستان گفت: وقتی که موافقتنامه همکاری با کشور پاکستان نداشته باشیم نمی‌توانیم از دولت این کشور ایراد بگیریم که چرا اقدامی انجام نمی‌دهد چرا که خودمان این موافقتنامه را تصویب نکردیم بنابراین با تصویب این موافقتنامه می‌توانیم خواسته‌های خود را پیگیری کنیم.

وی افزود: این لایحه ۸ مورد را برای زمینه‌های همکاری و ۱۱ مورد را در زمینه راهکاری همکاری در نظر گرفته و تمام مواردی که لازم بوده در یک سند حقوقی به آن پرداخته شود، در این لایحه مورد توجه قرار گرفته است. همچنین در این لایحه به تشکیل یک کارگروه مشترک اشاره شد که هم بر اجرای توافقنامه نظارت می‌کند و هم می‌تواند موضوعات مهم منطقه و موارد قید شده در موافقتنامه را پیگیری کند.

این نماینده مجلس همچنین تصریح کرد: روابط ایران و پاکستان با وجود کارشکنی‌های دولت پاکستان از امتیازاتی نیز برخوردار بوده است و این ۲ کشور مرزهای گسترده‌ای را هم دارند که تأمین امنیت این مرزها از سوی ایران به تنهایی ممکن نیست و باید ۲ کشور برای تأمین امنیت مرزها همکاری داشته باشند.

موسوی لارگانی افزود: به دلیل ادعاهای استقلال‌طلبی در بخش‌هایی از پاکستان، دولت این کشور با مشکلات بسیاری روبرو است. همچنین با توجه به مشکلاتی که در گذشته دولت ایران با دولت پاکستان داشته امضای توافقنامه می‌تواند گام جدیدی برای حل این مشکلات در برهه کنونی باشد. البته مسئله ریگی و مرزبانان نیز انگیزه خوبی برای امضای توافقنامه است.

**جعفری: عملکرد دولت پاکستان نشان داده که از آمریکایی‌ها تمکین می‌کند

همچنین قاسم جعفری نماینده مردم بجنورد در مجلس طی سخنانی در مخالفت با این موضوع گفت: متاسفانه در سالهای گذشته و اخیر همواره گروهک‌های تروریستی که در پاکستان هستند، فعالیت‌هایی را علیه کشورمان انجام داده‌اند و اخیرا نیز ۵ تن از مرزبانان ایرانی را به گروگان گرفته‌اند و ۴ نفر از آنها برگشته‌اند و سرگذشت یکی از آنها در ابهام است که معلوم نیست که وی را شهید کرده‌اند و یا برای باج‌گیری نگه داشته‌اند.

وی ادامه داد: انتظار ما از دولت پاکستان این بود که برای حمایت از جمهوری اسلامی ایران و آزادی مرزبانان ایرانی اقداماتی را انجام دهد، اما این کشور از هرگونه اقدامی سرباز زد و باید به این سوال پاسخ دهد که آیا دولت پاکستان یک دولت مستقل و تصمیم‌گیر است یا خیر؟ آیا دولتی است که از آمریکایی‌ها تمکین می‌کند و یا آماده است همکاری‌هایی را برای دفع شر، فساد و اقداماتی گروه‌های ضدبشری انجام دهد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: عملکرد این دولت نشان داده که از آمریکایی‌ها تمکین می‌کند و حالا جای سوال است که آیا این دولتی که گوش به فرمان آمریکایی‌ها است، با این توافقنامه برای دفع شر گروه‌های ضدبشری که همسایه پاکستان یعنی جمهوری اسلامی ایران را تحت فشار قرار داده‌اند، همکاری می‌کند یا خیر؟

وی تاکید کرد: آیا با امضای این توافقنامه و در صورت اظهار عجز پاکستان، اجازه عملیات در پاکستان علیه گروه‌های تندرو به ایران داده می‌شود یا ایران اجازه عملیات در خاک پاکستان را دارد و یا این توافقنامه تنها نوشته‌ای بر روی کاغذ است. بنابراین باید دولت به این سوالها پاسخ دهد.

**قاضی‌پور: توطئه‌های منطقه‌ای علیه ایران در پاکستان برنامه‌ریزی می‌شود

در ادامه نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس به عنوان مخالف لایحه مذکور گفت: پاکستان محل اسکان رهبران و تشکیلات القاعده و سلفی‌ها است و شواهد نشان می‌دهد که تمامی توطئه‌های منطقه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران در پاکستان برنامه‌ریزی می‌شود.

وی ادامه داد: مردم سیستان و بلوچستان مورد اذیت، آزار و خشونت تروریست‌های پاکستانی قرار می‌گیرند. بنابراین از نمایندگان می‌خواهم به این لایحه رأی مثبت ندهند تا دولت ایران با توجه به اقدامات تروریستی لایحه قوی‌تری را آماده کند.

محمدرضا خباز معاون تقنینی معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور در دفاع از این لایحه گفت: تاکنون بیش از ۳۰ هزار از سربازان نیروی انتظامی در مرزهای شرق کشور جان خود را از دست داده‌اند و باید هرچه زودتر برای تامین امنیت این مرزها اقداماتی انجام داد، بنابراین این لایحه می‌تواند دارویی برای دردهایی باشد که مخالفین به آن اشاره کردند.

وی ادامه داد: این موافقتنامه در پاکستان به تصویب رسیده است و پس از اینکه شما نمایندگان هم به آن رای مثبت دهید، شرایطی به وجود می‌آید که نیروهای امنیتی، سیاسی و انتظامی می‌توانند با استفاده از ظرفیت این قانون برای دفاع از جان مسئولین در شرق کشور اقدام کنند.

خباز افزود: دولت برای اینکه آسیب‌های کنونی به پایان برسد چنین لایحه‌ای را تقدیم مجلس کرده و مطمئنا آثار و برکات این لایحه در آینده و با ایجاد امنیت نسبی و فراگیر در مرزهای شرقی، ملاحظه می‌شود.

وی در پایان گفت: اگر این لایحه پیش از اقدامات اخیر تروریستها به تصویب رسیده بود، بسیار بهتر بود و دولت با استفاده از ظرفیتهای این قانون می‌توانست برای ایجاد امنیت شرق کشور اقداماتی را انجام دهد.

**لایحه موافقتنامه همکاری‌های امنیتی بین ایران و پاکستان تصویب شد

در نهایت وکلای ملت با ۱۸۷ رأی موافق، ۱۴ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۸ نماینده حاضر در صحن علنی مجلس، با این لایحه موافقت کردند.

بر اساس ماده واحده لایحه مذکور موافقتنامه همکاری‌های منطقه‌ای بین دولت جمهوری اسلامی ایران و و دولت جمهوری اسلامی پاکستان به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده شد.

طبق تبصره این ماده واحده مقرر شد در اجرای ماده ۹ این موافقتنامه رعایت اصول ۷۷ و ۱۳۹ قانون اساسی الزامی است.

به گزارش تسنیم، لایحه موافقتنامه همکاری‌های امنیتی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلامی پاکستان در مورخ ۱۱ فروردین ۹۲ از سوی هیئت وزیران به تصویب رسید و به مجلس تقدیم شد.

این لایحه مشتمل بر یک ماده واحده و ۱۱ بند است که در آن زمینه‌های همکاری، روش‌های همکاری، هزینه‌ها، موارد امتناع از همکاری، وزارتخانه‌های مسئول و دیگر موضوعات مورد توافق برای انجام همکاری‌های امنیتی بین ایران و پاکستان لحاظ شده است.

**لزوم پاسخ انقلابی وزارت خارجه به قطعنامه سخیف اتحادیه اروپا

در ادامه تذکرات شفاهی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور مطرح شد. بهروز نعمتی، نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی در صحن علنی مجلس با اشاره به قطعنامه پارلمان اروپا اظهار داشت: تذکر اول من به پارلمان اروپایی است که بیش از این دیگر اعتبار اروپا و خودشان را به سخره نگیرند و مسائلی که واجد آن نیستند را به رخ دیگران نکشد.

وی ادامه داد: در آخرین انتخابات ۷۴ درصد مردم در پای صندوق‌های رأی حضور یافتند، شما در مجموعه‌ای که به عنوان پارلمان اروپایی از آن یاد می‌کنید چند درصد مردم در آن حضور پیدا کرده‌اند. من فکر می‌کنم باید راهتان را عوض کنید و تذکر نمایندگان ملت ایران را جدی بگیرید.

**روسای قوا از برخورد شعاری در عرصه فرهنگ و اقتصاد مقاومتی پرهیز کنند

ابراهیم کارخانه‌ای نماینده مردم همدان در مجلس طی سخنانی در تذکر شفاهی اظهار داشت: تذکر نخست من به روسای قوای سه گانه کشور است که از برخورد شعاری در عرصه فرهنگ و اقتصاد مقاومتی پرهیز کرده و برنامه محوری و اجرا را جایگزین تبلیغ محوری کنند.

وی ادامه داد: تذکر دوم من به وزیر امور خارجه مبنی بر پاسخ انقلابی و درخور شأن ملت رشید ایران به قطعنامه سخیف اتحادیه اروپا با راهبرد اتخاذ سیاست مقتدرانه در روابط دیپلماتیک که متأسفانه در مذاکرات هسته‌ای اخیر نادیده گرفته شده و منجر به اینگونه اقدامات گستاخانه و بی‌‌ادبانه از سوی پارلمان اروپا شده است.

نماینده مردم همدان افزود: از قوه قضاییه و وزارت کشور می‌خواهم در خصوص سخنان سخیف یکی از عوامل فتنه‌گر در استان همدان اقدام عاجل را مبذول و نتیجه را به ملت ایران و مردم همدان بگوید. همچنین تذکر بعدی من به دولت مبنی بر برنامه‌ریزی، تسهیل و رفع موانع ورود نقدینگی ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی به چرخه توسعه و پیشرفت صنعتی و رفاه اجتماعی کشور با تکیه بر دانش و فناوری‌های نوین جهت ارتقای قدرت تولید ساخت داخل است.

کارخانه‌ای در تذکر دیگری به دولت خواستار اتخاذ ساختار لازم جهت واقعی سازی و کنترل قیمت‌ها و جلوگیری از گرانی شد.

در ادامه محمدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در صحن علنی مجلس اظهار داشت: امیدواریم مسئولان در هر سه قوه سالی که بعنوان فرهنگ و اقتصاد نامگذاری شده است را جدی بگیرند و در عرصه اقتصاد و اولویت دادن به مباحث اقتصاد، تولید، اشتغال و حمایت از سرمایه گذاری‌ها و بحث فرهنگی و توجه به زیربنا و ارزشهای فرهنگی، توصیه‌های رهبری را جدی بگیرند. ضمن اینکه طرح‌های اقتصادی به پیوست فرهنگی نیاز دارد.

وی ادامه داد: پیش‌نویس قطعنامه اتحادیه اروپا را محکوم می‌کنیم و امیدواریم اتحادیه اروپا به عملکرد گذشته خود در دخالتی که در کشورهای دنیا داشته است بیشتر توجه کند چرا که دیگر سیاست‌های استعماری اروپا جوابگو نیست.

**دولت ابتدا مبلغ نیازمندی را اعلام کرده و پس از آن از مردم برای یارانه‌ها ثبت نام کند

نماینده مردم اصفهان در مجلس در خصوص یارانه‌ها گفت: فراخوانی که برای انصراف از فاز دوم یارانه‌ها داده شده در حد خود خوب است. اما در حد معقول، چرا که گاهی بیش از حد تبلیغ کردن آن را به ضد خود تبدیل می‌کند. لذا باید به مصوبه مجلس در بودجه نیز دقت کافی شود.

فولادگر ادامه داد: ما از دولت درخواست می‌کنیم که ابتدا مبلغ نیازمندی را اعلام کرده و پس از آن از مردم برای یارانه ها ثبت نام کند. چرا که این روشی که ابتدا از مردم می‌خواهیم ثبت نام کنند و تشویق به انصراف می‌کنیم، منجر به این می‌شود ۹۰ درصد ثبت نام کنند. بنابراین این انصراف پس از ثبت نام که کار مشکل‌تری است. دولت ابتدا مبلغ را اعلام و بعد از مردم بخواهد که در مورد یارانه‌ها ثبت‌نام کنند. ضمن اینکه این روش خود اظهاری است، ولی ممکن است اشکالاتی نیز داشته باشد.

در ادامه غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی طی تذکر شفاهی خطاب به وزیر راه اظهار داشت: در تعطیلات مردم همیشه تمایل بیشتری برای سفر به گیلان و رشت دارند ولی ما شرمنده مردم هستیم. چرا که آزادراه قزوین به رشت ۱۱ کیلومتر در منجیل گره بزرگ ترافیکی شده است.

**اعتراض نمایندگان خطه شمال از خارج شدن آزادراه تهران شمال از لیست اولویت‌ها

وی ادامه داد: من تقاضا می‌کنم که جهت تقویت صنعت توریسم اقدام جدی در مورد تکمیل کمربندی رشت صورت گیرد ضمن اینکه خارج شدن آزادراه تهران شمال از لیست اولویت‌ها اعتراض نمایندگان خطه شمال را برانگیخته است و باید فکر جدی در این زمینه صورت گیرد.

نماینده مردم رشت در مجلس در خصوص قطعنامه پارلمان اروپا نیز خطاب به وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا بی ادبی و دخالت در امور کشور ما کرد و در حوزه‌های مختلفی که ارتباطی به آن نداشت اظهار نظر کرد؛ انتظار می‌رفت وزارت امور خارجه و دیپلماسی کشور هرچه زودتر از مردم و مجلس عکس العمل نشان دهد . من از وزارت امور خارجه تقاضا دارم به صورت جدی وارد عمل شود چرا که سکوت وزارت امور خارجه تحت هیچ عنوان پذیرفته شده نیست.

در پایان علی کائیدی نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی به وزیر امور خارجه اظهار داشت: این سوال مطرح است که چرا اتحادیه اروپا به دنبال عربستان که زنان آن از رفتن به دانشگاه و رانندگی محروم هستند نمی‌رود. جواب این است که اینها با اسلام آمریکایی کار ندارند بلکه با اسلامی که در رأس مقام معظم رهبری و امام (ره) است، کار دارند. آنها نرم افزاری جلو می‌آیند و مردم از مجلس توقع دارند که موضع قاطعانه‌ای در برابر بی ادبی اتحادیه اروپا داشته باشد.

وی در تذکری به حجت‌الاسلام روحانی گفت: تذکر بعدی من به رئیس جمهور در مورد آسیب‌های آزادراه خرم زال بر پلدختر است، چرا که سه هزار سرپرست خانوار براثر ایجاد این آزادراه کارشان را از دست داده‌اند. نرخ بیکاری در لرستان دوبرابر شده است و ۵۲ درصد بیکاری دارد. لذا از دولت می‌خواهیم با تشکیل کارگروهی این مشکل را حل کند.

**تذکر ۱۶۰ نماینده مجلس به وزیر ارشاد به دلیل برخورد با رسانه‌های منتقد

ضرغام صادقی عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی تذکرات کتبی نمایندگان مجلس به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

تذکر ۱۶۰ نماینده مجلس به علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی علیرغم تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اساس باید حمایت از جریان‌های فرهنگی مومن و انقلابی باشد، چرا با رسانه‌های منتقد از جمله هفته‌نامه ۹ دی به دلیل انتقاد از دولت برخورد و توقیف می‌شود، در حالی که وزارت ارشاد نسبت به توقیف رسانه‌های هتاک به مقدسات اظهار تأسف می‌کند و رئیس‌جمهور از آزادی منتقدان سخن می‌گوید.

**اعلام وصول سوال ۳ نماینده از وزرای کشور و اطلاعات

ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی پیش از پایان جلسه علنی صبح امروز پارلمان سوال ملی ۳ تن از نمایندگان مجلس از وزرای کشور و اطلاعات را اعلام وصول کرد.

به گفته وی سوال ملی حجت‌الاسلام ناصر موسوی‌لارگانی نماینده مردم فلاورجان از وزیر کشور درباره علت عدم توجه وزارت کشور نسبت به اجرای قانون گسترش عفاف و حجاب اعلام وصول شد.

این عضو هیئت رئیسه افزود: سوال ملی علی مطهری نماینده مردم تهران از وزیر کشور درباره علت بی‌تفاوتی وزارت کشور نسبت به پوشش ناهنجار برخی بانوان در سطح کشور اعلام وصول می‌شود.

صادقی همچنین گفت: سوال ملی حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران از وزیر اطلاعات درباره عملکرد وزارت اطلاعات در خصوص مسئله شنود اعلام وصول شد.

**پایان جلسه علنی/جلسه بعدی سه‌شنبه

جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی با اعلام حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد عضو هیئت رئیسه پارلمان خاتمه یافت و وی زمان نشست علنی بعدی را سه‌شنبه ساعت ۸ صبح اعلام کرد.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد پیش از به صدا درآمدن زنگ پایان جلسه علنی صبح امروز مجلس، درگذشت مادر همسر علیرضا منظری‌توکلی نماینده مردم کرمان در مجلس را تسلیت گفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا