مخالف توقیف نشریه «۹ دی» بودم

 

به گزارش بصیر به نقل از گروه سیاسی – رجانیوز: توقیف هفته‌نامه ۹ دی در آخرین روزهای کاری سال ۹۳ از جمله اتفاقات عجیبی بود که توسط دولت یازدهم صورت گرفت و با انتقادات فراوانی از سوی اهالی رسانه و همچنین افکار عمومی روبرو شد؛ اقدامی که سخنان مکرر رئیس‌جمهور روحانی درباره لزوم آزادی بیان و احترام به انتقادات را برای یکبار دیگر مخدوش کرد و نشان داد که شعارهای دولت تناسبی با رفتارهای آن ندارد.

در همین راستا، دکتر علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو هیات نظارت برمطبوعات در گفتگو با «رجانیوز»، ضمن اشاره به مخالفت خود با توقیف این نشریه انقلابی گفت: «من با توقیف هفته‌نامه ۹ دی مخالف بودم ولی خب طبق نظر دوستان و بر اساس تعداد آرای اکثریت این حکم صادر شد. من معتقدم که در شرایط فعلی این اقدام اصلا به صلاح نیست و دولت هم از این مساله ضربه می‌بیند و متهم به برخورد با منتقدین و مخالفت با آزادی بیان می‌شود.»
 
وی با تاکید بر اینکه «من به سختی از عدم توقیف این نشریه دفاع کردم»، علت عدم بیان صریح نظر خود درباره این اقدام آن هم در روزهای پایانی سال ۹۲ را اینگونه عنوان کرد: «گفتن مسائل داخل جلسه هیات نظارت بر مطبوعات کار درستی نیست ولی به هر حال من مخالف بودم. من کلا معتقدم دولت نباید نسبت به انتقادات حساسیت نشان بدهد؛ هر چند در برخی از انتقادات شائبه توهین هم وجود داشته باشد.»
 
مطهری اضافه کرد: «در دولت گذشته ما مخالف سرسخت بودیم و خیلی حرف‌ها می زدیم. البته آن موقع هم دولت دوبار از من شکایت کرد ولی کلا تحمل آنها بد نبود؛ در مجموع خوب بود. خب این دولت هم منتقدینی و مخالفینی دارد. باید بگذاریم حرف هایشان را بزنند و جلوی آنها را نگیریم.»
 
این عضو هیات نظارت بر مطبوعات با متفاوت دانستن مساله توقیف روزنامه بهار توسط این هیات، گفت: «من در ماجرای روزنامه بهار موافق توقیف بودم چون مساله اعتقادی بود.»
 
علی مطهری در پایان گفتگوی خود با رجا نیز ضمن تاکید مجدد بر لزوم حفظ فضای آزادی انتقاد در کشور، اظهار داشت: «دولت نباید خیلی نسبت به این مسائل و اظهارنظرهای افراد حساس باشد و باید نسبت به انتقادات و با منتقدین مراعات کند. نباید به سرعت این افراد را متهم به توهین و نشر اکاذیب و اینگونه عناوین کرد؛ چرا که این مفاهیم می‌توانند براحتی بسیاری از انتقادات را نیز شامل شوند. باید به گونه‌ای رفتار کنیم که آزادی بیان محدود نشود.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا