هند: اختلاف با آمریکا همچنان پابرجاست

 

به گزارش بصیر به نقل از  ایرنا، خانم ˈسوجاتا سینگˈ معاون وزیر امور خارجه هند با اعلام این موضع گفت: دهلی نو انتظاراتش را در مورد مساله بازداشت ˈدویانی خبراگادˈ دیپلمات هندی شفاف با واشنگتن درمیان گذاشته و امیدوار است مسایل باقی مانده حل و فصل شوند.

خانم سینگ بدون پرداختن به جزییات اقداماتی که دولت آمریکا لازم است برای حل مسایل سیاسی انجام دهد،تصریح کرد: هنوز مسایلی باقی مانده اند و از نظر دهلی نو مشکلات خاتمه نیافته است.

وی با ابراز نارضایتی از محکومیت مجدد دیپلمات هندی پس از حکم رفع اتهامات وی در آمریکا اعلام کرد: هند از به جریان افتادن مجدد پرونده دیپلمات خود و محکومیت وی ناراضی است.

دیپلمات هندی درتاریخ ۱۲ دسامبر سال گذشته درخارج از مدرسه ای که کودکان او در آنجا مشغول به تحصیل بودند به اتهام مسایلی در مورد روادید، دستگیر شد.

وی سپس به قید وثیقه به ارزش ۲۵۰هزار دلار آزاد شد و توانست با کسب مصونیت دیپلماتیک ازآمریکا خارج و به هند بازگردد.

چندی بعد دادگاهی در آمریکا در حکم خود اتهامات وارده به دویانی خبراگاد را در زمینه اظهارات نادرست در فرم روادید برای پرستار کودکش مردود دانست. اما به جریان افتادن پرونده این دیپلمات هندی برای بار دوم سبب ایجاد تنش های تازه در روابط دو جانبه دهلی نو – واشنگتن شده است .

دهلی نو در واکنش به دستگیری و بازجویی دیپلمات خود، مزایای خاص دیپلمات های آمریکایی مقیم در هند را از آنان سلب کرده است.

دولت هند دیروز نیز با تایید دستگیری یک نیروی پلیس آمریکا در فرودگاه بین المللی ایندیراگاندی به دلیل همراه داشتن سه عدد گلوله جنگی، اعلام کرد که این مورد هیچ ارتباطی با بازداشت دپیلماتش در نیویورک ندارد.

رسانه های آمریکایی با اذعان به دستگیری این نیروی پلیس آمریکا آن را اقدام تلافی جویانه از سوی دهلی نو در قبال بازداشت دیپلمات هندی دراواخر سال گذشته میلادی دانستند.

منابع رسمی هند در بیانیه ای با رد خبرهای منتشر شده از سوی رسانه های آمریکایی اعلام کردند، فرد پلیس آمریکا به هنگام ورود به دهلی نو سه عدد گلوله جنگی همراه خود داشته است .

یک مقام مسوول در فرودگاه بین المللی ایندیراگاندی امروز به شبکه خبری زی نیوز گفت: ˈمانی انکرناسیونˈ که در نیروی پلیس آمریکا مشغول به کار است در تاریخ ۱۱مارس سال جاری به دلیل به همراه داشتن سه گلوله جنگی در ساک همراهش دستگیر شد.

این شهروند آمریکایی یک روز پس از دستگیری در دادگاه دهلی نو حضور یافته و به قید وثیقه آزاد شده اما نمی تواند خاک هند را تا فرارسیدن جلسه بعدی دادگاه ترک کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا