قیمت آب شرب در اروپا ۳۱ برابر ایران است

به گزارش بصیر:علیرضا دائمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: هزینه ای که بابت عرضه آب در ایران از مصرف کننده گرفته می شود نه تنها از هزینه تمام شده استحصال، تصفیه، انتقال و توزیع آب کمتر است بلکه نسبت به نرخ مصرفی آب در کشورهای مختلف نیز تفاوت بسیار زیادی دارد.

وی افزود: قیمت هر مترمکعب آب در بخش عمده ای از اروپا و استرالیا ۳٫۱۴ دلار است، این قیمت در کانادا ۱٫۹۲ دلار و در ترکیه ۱٫۳۶ دلار است.

معاون وزیر نیرو اذعان داشت: قیمت هر مترمکعب آب در کشورهای دانمارک و فرانسه نیز به ترتیب ۴٫۳۲ دلار و ۳٫۲۴ دلار است در حالی که این رقم در ایران تنها ۱۰ سنت است.

دائمی هزینه تمام شده استحصال، تصفیه، انتقال و توزیع آب را در ایران حدود ۳۵ تا ۴۰ سنت عنوان کرد و گفت: قیمت تمام شده یک مترمکعب آب شرب در ایران بر اساس محاسبات دفتری حدود ۹۰۰ تومان است (حدود ۳۵ سنت با احتساب نرخ ۲۶۰۰ تومانی دلار در بودجه ۹۳) که این محاسبات دفتری قیمت فوق العاده ناچیزی است که قیمت واقعی یعنی قیمت بازار بیش از آن است.

معاون وزیر نیرو تصریح کرد: قیمت تمام شده آب را که حدود ۹۰۰ تومان محاسبه کردیم، بر اساس قیمت دفتری است که یک سری از هزینه‌هایمان را دولت می دهد و در این قیمت تمام شده، این هزینه ها محاسبه نمی شود.

وی افزود: ما هزینه ساخت سد را از مردم نمی گیریم، مثلا سد کرج یا امیرکبیر که ۵۰ سال پیش ساخته شده اکنون در محاسبات قیمت دفتری هزینه آنها صفر محسوب می شود ولی بخواهیم مشابه آنها سدی بسازیم باید ۵۰۰ میلیون تومان هزینه کنیم، از اینرو قیمت دفتری فقط هزینه بهره برداری است نه قیمت ساخت سازه و احداث زیرساختهای آبرسانی.

انتهای پیام/

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا