پنتاگون در سراسر دنیا “شبکه کماندوهای ویژه” تشکیل می‌دهد

 

به گزارش بصیر گروه بین‌الملل مشرق- علی شهاب کارشناس لبنانی حوزه امنیتی-نظامی در مقاله ای نوشت: پنتاگون در قالب استراتژی جدید خود برای مبارزه با القاعده در مکان‌هایی نظیر شمال آفریقا و در اقدامی تهاجمی “شبکه”ای از کماندوهای ویژه آمریکایی را تشکیل می‌دهد. مقامات ارشد وزارت دفاع آمریکا روز پنج‌شنبه به هیئتی از اعضای مجلس نمایندگان این کشور گفتند که اگر روسیه تا پیش از تکمیل گزارش چهارساله دفاعی ۲۰۱۴ در کریمه دخالت نظامی کرده بود، دولت اوباما باز هم سیاست خود مبنی بر تمرکز بیش‌تر بر منطقه آسیا – اقیانوسیه را تغییر نمی‌داد.
 

پنتاگون در سراسر دنیا

 
“کریستین ورموت” جانشین معاون وزیر دفاع آمریکا در امور راهبردی، برنامه‌ریزی و توسعه نیروها، به کمیته خدمات مسلح مجلس نمایندگان این کشور گفت که برنامه هزینه‌ای وزارت دفاع در سال ۲۰۱۵ و گزارش چهارساله دفاعی، شامل برنامه‌ریزی، تجهیزات، و بودجه و برای “ادامه” استفاده از “اقدام مستقیم” در مکان‌های مورد نیاز و به منظور هدف قرار دادن رهبران و عوامل القاعده است.

ورموت تأکید کرد که بخش بزرگی از استراتژی دولت اوباما برای مقابله با ماهیت جدید القاعده که اکنون در یمن و شمال آفریقا فعال‌تر است، در قالب اعزام تعداد بیش‌تری نیروی عملیات‌های ویژه به این مناطق و مناطق دیگر تعریف می‌شود. وی در پاسخ به سؤال “آدام اسمیت” نماینده دموکرات واشینگتن نیز گفت که ضرورت حمله مستقیم به اهداف القاعده دلیل اصلی است که در دوران کاهش بودجه دفاعی، پنتاگون و مقامات دولتی همچنان شمار نیروهای عملیات‌های ویژه خود را افزایش می‌دهند.
 

  پنتاگون در سراسر دنیا

 
دریاسالار “ویلیام مک‌ریون” رئیس فرماندهی عملیات‌های ویژه آمریکا برای اجرای برنامه “شبکه جهانی نیروهای عملیات‌های ویژه” خود بسیار فشار آورده و ورموت، نامزد تصاحب سمت رئیس سیاست‌گذاری پنتاگون، نیز کاملاً از این برنامه حمایت کرده است. این مقام آمریکایی می‌گوید: دولت اوباما می‌خواهد با متحدانش در مبارزه با القاعده همکاری نزدیک‌تری نسبت به “ده سال گذشته” داشته باشد. وی می‌افزاید: راهبرد مک‌ریون اساس کار این تلاش‌ها خواهد بود.

آخرین گزارش چهار ساله دفاعی آمریکا به صراحت نشان می‌دهد که دولت اوباما همچنان به نقش نیروهای عملیات‌های ویژه در مبارزه با القاعده کاملاً معتقد است. در این گزارش آمده: “آمریکا رویکرد جهانی خود در مقابله با افراطی‌های خشونت‌طلب و تهدیدات تروریستی را با ترکیب ابزارهای اقتصادی، دیپلماتیک، اطلاعاتی، اجرای قانون، توسعه و نظامی حفظ خواهد کرد. وزارت دفاع اقدامات ضدتروریستی ما را به سمت تمرکز بیش‌تر بر ایجاد ظرفیت همکاری به ویژه در کشورهای آسیب‌پذیر تنظیم خواهد کرد، و همزمان ظرفیت گسترده در اقدام مستقیم، از جمله اطلاعات، نظارت دائم، حمله دقیق و نیروهای عملیات‌های ویژه را حفظ خواهد کرد.”

در قسمتی از این گزارش آمده که دولت برنامه دارد تا “توان کل نیروهای عملیات‌های ویژه را نهایتاً به ۶۹۷۰۰ نفر پرسنل برساند.” چنین افزایشی، به گفته این گزارش، برای حفاظت از “توان ما در حفظ عملیات‌های دائم، شبکه‌ای و توزیع‌شده برای شکست القاعده، مقابله با تهدیدهای نوظهور برون‌کشوری، مقابله با سلاح‌های کشتار جمعی، ایجاد ظرفیت در شرکا، و حمایت از عملیات‌های متعارف” ضروری است. این گزارش همچنین تصریح می‌کند که کادر قوی‌تری از کماندوهای ویژه برای “حفظ عامل غافل‌گیری” لازم است.

پنتاگون در سراسر دنیا

در همین حین، ورموت و دریاسالار “جیمز سندی وینفیلد” معاون رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، به هیئت مجلس اطمینان داد که اگر روسیه پیش از تکمیل گزارش چهار ساله دفاعی وارد خاک اوکراین شده بود، عمده محتوای این گزارش همچنان بدون تغییر باقی می‌ماند. وینفیلد به “مک تورنبری” نماینده جمهوری‌خواه تکزاس و معاون رئیس کمیته مجلس اطمینان داد که در صورت اقدام زودتر روسیه، “لحن” بخش‌هایی از این گزارش تغییر می‌کرد. ورموت هم به تورنبری گفت در این صورت باز هم استراتژی زیربنایی گزارش و افزایش تمرکز آن بر منطقه آسیا – اقیانوسیه تغییری نمی‌کرد.

برخی قانونگذاران و تحلیلگران به خاطر شکست در پیش‌بینی اقدام روسیه، و آن‌چه به نظر آن‌ها برخورد بیش از حد “ضعیف” با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه بود، از دولت اوباما انتقاد کرده‌اند. گزارش وزارت دفاع آمریکا هم ۱۰ بار به روسیه اشاره می‌کند. بخش‌های مربوط به روسیه بیش‌تر بر این نکته تمرکز دارند که مقامات آمریکا با همتاهای خود در مسکو همکاری خواهند کرد تا از درگیری جلوگیری، و ثبات در اروپا و آسیا را حفظ کنند و حجم زرادخانه‌های هسته‌ای آمریکا و روسیه را کاهش دهند. ورموت درباره موضوع آخر به قانونگذاران آمریکا اطمینان داد که هیچ گفتگویی با موضوع سلاح‌های هسته‌ای با روسیه در جریان نیست و او انتظار ندارد چنین گفتگویی در آینده نزدیک آغاز شود.

در بزرگ‌ترین بخش گزارش درباره روسیه آمده: “آمریکا مایل است تا همکاری امنیتی با روسیه داشته باشد، هم در چارچوب دو جانبه و هم برای یافتن راه‌حل برای چالش‌های منطقه‌ای، وقتی دو طرف منافع هم‌جهت دارند، از جمله در سوریه، ایران، و افغانستان پس از سال ۲۰۱۴٫ در عین حال، اقدامات و مدرنیزه‌سازی چندجانبه دفاعی روسیه که حاکمیت همسایگانش را نقض می‌کند، خطرناک است. ما با روسیه همکاری خواهیم کرد تا شفافیت را افزایش و خطر اشتباه در محاسبات نظامی را کاهش دهیم.”
 
تورنبری که نامزد قوی تصاحب سمت ریاست کمیته مجلس پس از بازنشستگی قریب‌الوقوع “باک مک‌کئون” نماینده جمهوری‌خواه کالیفرنیا است، با سؤالی درباره این‌که آیا گزارش وزارت دفاع بیش از حد نقص دارد وینفیلد را تحت فشار گذاشت و سپس به صراحت پرسید که آیا قانونگذاران باید قانون الزام‌آور تهیه این گزارش هر چهار سال یک بار را الغا کنند. وینفیلد با دفاع از این گزارش تأکید کرد که به عقیده وی گزارش وزارت دفاع یک  “روند ارزشمند” درون پنتاگون و برای دولت‌های جدید آمریکا است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا