تخلف انتخاباتی دو نامزد ریاست جمهوری/ افغانستان آماده برگزاری انتخابات در دور دوم است

به گزارش بصیر  به نقل از خبرگزاری صدای افغان، یوسف نورستانی رئیس کمیسیون انتخابات در یک برنامه تلویزیونی گفت: در صورتیکه انتخابات به دور دوم کشیده شود، آمادگی های لازم را برای همکاری با برخی از کشورهای کمک کننده در این رابطه داریم و در این راستا هیچ مشکلی وجود ندارد.

خبر دیگر اینکه کمیسیون شکایات انتخاباتی از تخلف انتخاباتی دو نامزد ریاست جمهوری در زمانیکه نامزدها حق انجام مبارزات انتخاباتی را نداشتند، خبر داد.

بر این اساس ستاد انتخاباتی زلمی رسول به کمیسیون رسیدگی به شکایات گزارش داده که هنگام قطع پیامک ها ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله نامزد ریاست جمهوری با سه شرکت مخابراتی قرارداد بسته و میلیون‌ ها پیام کوتاه تلفنی ارسال کرده است.

همچنین گفته می شود که ستاد انتخاباتی زلمی رسول در این زمان به حمایت از این نامزد انتخابات ریاست جمهوری پرداخته است، این درحالیست که نماینده رسول ضمن ابراز بی اطلاعی تاکید کرده که با هیچ سایتی چنین قراردادی را نبسته است.

همچنین چندی پیش شکایات انتخاباتی از برخی نامزدها گزارش شده و برخی از نامزدها به جریمه‌ های نقدی محکوم شدند. افغان ها نیز همکاری خوبی را با کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی در این باره داشتند.

در انتخابات این دوره که برای اولین بار تحت نظارت افغان ها برگزار شد، بیش از ۱۲ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن بودند که ۳۵ درصد از آنها را زنان تشکیل دادند. این رای گیری تحت تدابیر شدید امنیتی و آماده باش نیروهای امنیتی ساعت هفت صبح روز شنبه آغاز شد و تا ساعت ۱۷ ادامه داشت.

بر این اساس برای جلوگیری از تقلب در انتخابات، کارت رای دهی واجدین شرایط در انتخابات افغانستان با وسیله مخصوصی سوراخ شده و انگشت رای دهندگان با دو نوع رنگ، رنگ می‎ شود تا مانع شرکت دوباره افراد در انتخابات شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا