از اعلام ایران به عنوان دومین کشور آلوده به مین جهان تا ایجاد شورای عالی پاکسازی مین در کشور

از اعلام ایران به عنوان دومین کشور آلوده به مین جهان تا ایجاد شورای عالی پاکسازی مین در کشوربه گزارش بصیر به نقل از گروه دفاع و امنیت مشرق، امروز مراسم گرامیداشت روز جهانی آگاهی از خطر مین با حضور نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی و وابستگان نظامی مقیم ایران و همچنین جمعی از مقامات مسئول داخلی ، صبح امروز در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد.

در این مراسم پیام دکتر روحانی ، رییس جمهور کشور قرائت شده و مسئولین مرتبط نیز به بیان آخرین دستاوردها و اعداد و ارقام در حوزه مبارزه با مین پرداختند.

پیام روحانی به مناسبت روز جهانی‌”آگاهی و خطر مین”

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور پیامی را به مناسبت روز جهانی “آگاهی از خطر مین و همکاری مین‌زدایی” صادر کرد که متن این پیام به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

صلح و ثبات از جمله آرزوهای دیرینه بشر در طول تاریخ حیات می‌باشد.

این موضوعی است که همواره از سوی انسان‌ها و دولت‌های متجاوز مورد تهدید قرار گرفته است.

بدیهی است ایجاد جنگ و درگیری مسلحانه موجب به کارگیری خشونت از جمله از طریق جنگ‌افزارهای خشن می‌گردد.

هر چند دستیابی به تسلیحات متعارف برای مقابله با تهدیدهای احتمالی و نیز ایجاد بازدارندگی در مقابل دولت‌های متجاوز و گروه‌های تروریستی ضروری است، لیکن متاسفانه برخی از این تسلیحات نیز آثار و تبعاتی فراتر از اهداف ترسیم شده دارند که از جمله این موارد مین می‌باشد.

کاربرد مین در درگیری‌ها نه تنها موجب بازماندن آنها در زمین پس از درگیری می‌شودف بلکه به تبع آن موجب مشکلات فراوان انسانی، اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی در زمان صلح خواهد شد.

جمهوری اسلامی ایران با الهام از تعالیم انسانی دین مبین اسلام همواره منادی صلح، ثبات و آرامش جهانی بوده است و نیز از آنجایی که خود به دلیل ۸ سال جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق در گستره‌ای به مساحت حدود ۴۲ هزار کیلومتر مربع آلوده به مین، مهمات خوشه‌ای و مواد منفجره باقیمانده از جنگ شده است، پشتیبان و حمایت‌کننده اقدامات ملی، منطقه‌‌ای و بین‌المللی در حوزه مناطق آلوده به این گونه مهمات می‌باشد و در این زمینه به مسئولیت‌ سازمان‌های بین‌المللی مربوط و نیز کلیه کشورها تاکید دارد.

از همین رو جمهوری اسلامی ایران راهکار مقابله با مشکل مین را نه مختص به محدود کردن استفاده از مین و یا ممنوع کردن انواعی از مین بلکه در ایجاد جهانی  عاری از خشونت و افراطی‌گری مطابق با اصول منشور ملل متحد از جمله توسعه روابط دوستانه در بین‌الملل و همکاری‌های بین‌المللی در حل مسائل بین‌المللی بر مبنای احترام به اصل تساوی حقوق ملل می‌داند.

لذا معتقدیم جامعه جهانی می‌بایست تلاش خویش را در جهت حذف علت‌العلل ایجاد درگیری‌های مسلحانه و در راس آن محدود کردن کشورهای قدرتمند در دخالت در امور داخلی دیگر کشورها به هر نحوی و نیز ممنوعیت استفاده از زور و تهدید به زور در روابط میان کشورها متمرکز نماید.

با توجه به وجود ۴۲ هزار کیلومتر مربع مناطق آلوده به مین، مهمات خوشه‌ای و مواد منفجره باقیمانده از جنگ و کاشت حدود ۱۶ میلیون مین در خاک جمهوری اسلامی ایران لازم می‌دانم از فعالیت دست‌اندرکاران مین‌زدایی جمهوری اسلامی ایران که با ایثار و اخلاص خالصانه، همت و تلاش خویش را در جهت پاکسازی مناطق آلوده به مین، مهمات خوشه‌ای و مواد منفجره به جای مانده از جنگ متمرکز نموده‌اند تقدیر و تشکر نمایم.

ضمن تاکید بر اتمام پاکسازی اولیه مناطق آلوده و ادامه پاکسازی تکمیلی، امیدوارم برگزاری چنین مراسمی موجبات افزایش همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و تسریع در رفع مشکل مناطق آلوده در جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورها گردد.

لذا اعلام می‌نمایم که جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا تجربیات کسب شده در این زمینه را در جهت تسریع پاکسازی مناطق آلوده در اختیار دیگر کشورها قرار دهد.

به امید آن روز که خشونت، استفاده از زور و تهدید از روابط انسانی رخت بربسته، انس و الفت و محبت، همدلی و همیاری جایگزین گردد.

۲۸ هزار هکتار اراضی آلوده به مین است

 سردار حسین دهقان وزیر دفاع در مراسم گرامیداشت روز جهانی آگاهی از خطر مین که با حضور نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی و وابستگان نظامی مقیم ایران صبح امروز در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد، اظهارداشت: امروز حدود یک ربع قرن از پایان جنگ تحمیلی می‌گذرد اما هنوز مناطق مختلفی از کشور آلوده به مین است.

وی افزود: کمبود تجهیزات، شکل زمین مناطق آلوده و عدم ورود نقشه‌های مناطق مین‌گذاری شده کار را برای ما دشوار کرده است.

دهقان تاکید کرد: از حدود ۴٫۵ میلیون هکتار اراضی کشور که آلوده به مین و مواد منفجره جنگ تحمیلی است کمتر از ۲۸ هزار هکتار هنوز آلوده است و مابقی رفع آلودگی اولیه شده است.

وزیر دفاع خاطرنشان کرد: به‌رغم ادعاهای بشر دوستانه کشورهای جهانی و دلایلی که رنگ و بوی سیاسی دارد به ما در این امر کمک نکردند و حتی از کمک دیگران هم جلوگیری کردند.

دهقان در پایان خاطرنشان کرد: آرزوی ما این است جهانی عاری از خشونت، تهدید، زورگویی، تجاوز و هر نوع اقدام علیه بشر داشته باشیم و صلح و ثبات و آرامش و امنیت به عنوان یک محصول تعامل بشر بوجود بیاید.

ایجاد شورای عالی پاکسازی مین در کشور

 سردار محمدحسین امیر احمدی رئیس مرکز مین زدایی کشور در مراسم گرامیداشت روز جهانی آگاهی از خطر مین که صبح امروز با حضور وزیر دفاع، سفرا، نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی و وابستگان نظامی مقیم ایران در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد، گفت: بنا به اظهارات فرماندهان عراقی ۱۶ تا ۲۰ میلیون مین در جنگ تحمیلی در ایران کاشته شده است.

وی افزود: با این آمار، ایران دومین کشور آلوده جهان و زیان‌های بسیاری به کشورمان تحمیل شد و هنوز شاهد از دست دادن عزیزانمان در این مناطق هستیم.

امیراحمدی با بیان اینکه این موضوع همواره دغدغه مسئولان مین‌زدایی کشور بوده است، گفت: در این راستا ما همواره نیازمند همکاری سایر وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی بوده‌ایم.

رئیس مرکز مین‌زدایی کشور خاطرنشان کرد: وزیر دفاع به عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امر مین‌زدایی، شورای عالی پاک‌سازی را با حضور نمایندگان سازمان‌های مختلف ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: همچنین مرکز مین‌زدایی اقدام به ساماندهی شبکه همکاران پاکسازی کرده و از سوی دیگر ۵ قرارگاه پاکسازی در ۵ استان ایجاد شده که برنامه‌های مرکز مین‌زدایی را اجرا می‌کنند.

امیراحمدی تاکید کرد: مرکز مین‌زدایی کشور استانداردها و روش‌های اجرایی پاکسازی را تهیه و تدوین کرده است.

وی در پایان اظهار داشت: متاسفانه به رغم ادعاهای بشردوستانه هیچگونه تجهیزاتی برای پاکسازی در اختیار کشور ما از سوی دیگران قرار نگرفته و نیروهای داخلی اقدام به طراحی و ساخت چندین ماشین پاکسازی کرده‌اند.

اعلام آمادگی ایران برای مین زدایی در سایر کشورها

 معاون شورای عالی پاکسازی مناطق آلوده به مین جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه در مراسم گرامیداشت روز جهانی آگاهی از خطر مین در تهران افزود: ایران آماده انجام اقدامات بشر دوستانه با همکاری نهادهای مرتبط از جمله کمیته بین المللی صلیب سرخ، جمعیت هلال احمر و سازمان بهزیستی برای پاکسازی مناطق آلوده به مین است.

وی اظهار داشت: با وجود آلوده به مین بودن سرزمین های ۸۰ کشور دنیا، سازمان ملل بر آن شد تا در چهارم آوریل سال ۲۰۰۵ میلادی قطعنامه ای به منظور پاکسازی مناطق آلوده به مین تصویب کند.

محمود زاده با بیان اینکه بزرگداشت این روز توسط سازمان ملل و کشورهای مختلف به منظور ایجاد حساسیت موضوع برگزار می شود، گفت: حساسیت این موضوع دلیلی برای تایید مجدد بر مسئولیت بین المللی سازمان ها و نهادهای بین المللی دولتی ،غیر دولتی و کشورهای جهان بر پاکسازی مناطق آلوده است .

وی ادامه داد: ایران با این نگرش مراسم امروز را برگزار کرده و عزم و اراده خود را بر ادامه روند پاکسازی و کمک به سایر کشورهایی که سرزمین آنها به مین آلوده است، جزم کرده است.

وی تاکید کرد: نتیجه این اقدامات منتهی به دستاورد و تجربیات ارزشمند جمهوری اسلامی و مرکز مین زدایی کشور شده تا ایران اسلامی این تجربیات را در اختیار سازمان های دیگر نیز قرار دهد.

وی اظهار داشت: فعالیت ۱۴ نهاد وابسته به سازمان ملل متحد در حوزه مین زدایی در مناطق آلوده حایز اهمیت است و در این بین همکاری این سازمان جهانی و سایر کشورهای فعال در این حوزه با مرکز مین زدایی ایران گسترش می یابد.

همایش مزبور امروز در دفتر مطالعات وزارت خارجه با حضور شماری از سفرای خارجی مقیم تهران و نمایندگان سازمان ها و نهادهای بین المللی مستقر در ایران برگزار می شود.

ایران دومین کشور آلوده به مین در دنیا

سردار امیر احمدی رئیس مرکز مین‌زدایی کشور در مراسم روز جهانی آگاهی از خطر مین، با بیان اینکه حدود ۱۶ تا ۲۰ میلیون تعداد مین‌های کاشته شده در طول ۸ سال جنگ دفاع مقدس را داشته‌ایم، اظهار داشت: ایران دومین کشور آلوده به مین و قربانی داده از خطرات مین است و هنوز هم با گذشت چند سال از جنگ تحمیلی تعدادی از هموطنان ما در مناطق مرزی جانشان را از دست می‌دهند.

وی افزود: وزیر دفاع به عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور در مین‌زدایی شورای عالی پاکسازی زمین‌زدایی را تشکیل داده که در این زمینه ۶۳ شرکت تاسیس شده است.

رئیس مرکز مین‌زدایی کشور ضمن ارائه گزارشی از اقدامات این مرکز در طول سال‌های اخیر در جهت پاکسازی مناطق آلوده به مین تصریح کرد: ما پس از پایان جنگ تحمیلی شاهد بوده‌ایم که بسیاری از کشورهایی که حامی صدام حسین بودند، از در اختیار گذاشتن ماشین‌های مخصوص مین یابی خودداری کردند ولی با این حال ما با اتکا به توانایی داخلی موفق به ساخت ماشین‌های مخصوص این کار شده‌ایم و به دستاوردهای خوبی نیز رسیده‌ایم اما باید تلاش‌هایمان را مضاعف کنیم تا تمام مناطق آلوده به مواد منفجره را از بین ببریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا