لحظه به لحظه/ دور دوم نشست معاونان هیئت‌های مذاکره‌کننده ایران و ۱+۵ آغاز شد

به گزارش بصیر به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم؛ سومین دور از مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ برای دستیابی به توافق نهایی از فردا (سه‌شنبه ــ ۱۹ فروردین) در مقر اروپایی سازمان ملل در وین برگزار خواهد شد.

ریاست تیم مذاکره کننده ایرانی را در این دور از مذاکرات به‌مانند دوره‌های پیشین محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، و ریاست گروه ۱+۵ را کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به‌عهده خواهند داشت.

در سومین دور مذاکرات هسته‌ای به‌میزبانی وین همچنین یک تیم مشاوره حقوقی به‌سرپرستی امیرحسین زمانی‌نیا مشاور حقوقی وزیر امور خارجه گروه مذاکره کننده هسته‌ای را همراهی می‌کند.

مذاکرات کارشناسی و فنی بین ایران و گروه ۱+۵ نیز هفته گذشته در وین انجام شد.

۱۷:۴۹ دور دوم نشست معاونان هیئت‌های مذاکره‌کننده ایران و ۱+۵ آغاز شد. دور دوم مذاکرات بین ایران و گروه ۱+۵ در سطح معاونان لحظاتی پیش آغاز شد. (لینک خبر)

۱۶:۰۸ جلسه معاونان ایران و ۱+۵ پایان یافت؛ ادامه مذاکرات ساعت ۱۷:۳۰ به وقت تهران. مذاکرات بین ایران و گروه ۱+۵ در سطح معاونین پایان یافت و ادامه مذاکرات به ساعت ۱۷:۳۰ به وقت تهران موکول شد. (لینک خبر)

۱۴:۱۲ مذاکرات به ریاست عراقچی و اشمید در هتل کوبورگ آغاز شد. پس از پایان جلسه مقدماتی میان ایران و گروه ۱+۵ جلسه بعدی به ریاست معاون وزیر خارجه کشورمان و معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ برگزار شد.(لینک خبر)

۱۳:۴۳ مان: ایران و ۱+۵ سعی در کاهش اختلافات دارند. سخنگوی مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از پایان نشست مقدماتی بین ایران و شش قدرت جهانی با حضور در میان خبرنگاران به سؤالات آنها پاسخ داد.(لینک خبر)

۱۳:۰۹ منابع غربی: توافقنامه هسته‌ای نهایی و جامع در نیویورک امضاء می‌شود. منابع نزدیک به مذاکره کننده‌های غربی با اشاره به این که گفتگوها بین ایران و قدرت‌های جهانی روند مثبتی داشته است مدعی شده‌اند که احتمال دستیابی به توافق نهایی در پایان شش ماه مقرر در توافقنامه موقتی بسیار زیاد است. (لینک خبر)

۱۳:۰۷ نشست افتتاحیه مذاکرات وین پایان یافت؛ ادامه مذاکرات در سطح معاونین. نشست افتتاحیه مذاکرات وین به ریاست وزیر امور خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دقایقی پیش در مقر سازمان ملل در شهر وین پایان یافت. (لینک خبر)

 

۱۲:۲۰ سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، پیش از شروع نشست ایران و شش قدرت هسته‌ای با نمایندگان چین و روسیه دیدار کرد. (لینک خبر)

۱۲:۰۶ سومین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ در اتریش آغاز شد. در افتتاحیه این دور از مذاکرات که به وین ۳ موسوم است، محمد جواد ظریف و کاترین اشتون برای دقایقی حضور یافتند و با ریاست آنها این دور از مذاکرات شروع شد.پس از آن هیات های مذاکره کننده در سطح معاونان وزارت ا مور خارجه هفت کشور ادامه می یابد. (لینک خبر)

 

۱۰:۰۸ ظریف: اهمیت احترام متقابل را برای موفقیت مذاکرات برای اشتون تشریح کردم. وزیر خارجه کشورمان گزارشی مختصر از برنامه‌های سفر گروه ایرانی به وین و همچنین مسائل مطرح شده در دیدار شب گذشته‌اش با کاترین اشتون ارائه داد. (لینک خبر)

۰۹:۴۳ ظریف: تداوم مذاکرات برای دستیابی به توافق نهایی مسؤولیتی سنگین و جمعی است. وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه تداوم گفتگوها برای دستیابی به توافق نهایی مسؤولیتی سنگین و جمعی است مسأله مهمتر را هم‌راستا بودن این توافق نهایی با منافع تمام طرف‌ها دانست. (لینک خبر)

۰۱:۱۲ظریف: برخورد با مردم ایران باید بر اساس احترام باشد. وزیر امور خارجه کشورمان درباره قطعنامه ضدایرانی پارلمان اتحادیه اروپا گفت: “روش برخورد با مردم ایران باید براساس احترام و موضع متقابل باشد، این مسایل حتماً مردم ایران را نسبت به نیات کسانی که از روش‌های غیر احترام‌آمیز استفاده می‌کنند، بدبین می‌سازد. (لینک خبر)

۰۰:۴۲ ظریف: اوایل اردیبهشت نگارش و تدوین پیش‌نویس توافق نهایی را شروع می‌کنیم. وزیر امور خارجه پس از دیدار با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی گفت: “قرار بر این شد که فردا و پس‌فردا دوستان ما موضوعاتی را که باقی مانده است بحث کنند. اوایل اردیبهشت هم نگارش و تدوین [پیش‌نویس توافق نهایی] را شروع می‌کنیم.” (لینک خبر)

۰۰:۳۴ جن پساکی: ایران به تعهدات خود در برنامه مشترک عمل کرده است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیش از آغاز مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ اذعان کرد که ایران تا کنون به تعهدات خود درباره برنامه مشترک عمل کرده است. (لینک خبر)

                                                                                                                                        ۱۹ فروردین                                                                                                                      

۲۲:۳۳ ظریف و اشتون وارد شام کاری شدند. وزیر امور خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی در شام کاری درباره چگونگی پیشبرد مذاکرات در سه روز آتی به گفت‌وگو می‌نشینند. (لینک خبر)

 

۲۲:۰۴ مان: توافق نهایی به این دور از مذاکرات بستگی دارد. سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این دور از مذاکرات را سخت خواند و اعلام کرد که توافق نهایی میان ایران و ۱+۵ به این دور از مذاکرات بستگی دارد. (لینک خبر)

۱۸:۵۱  وین۳، رسیدن به درک مشترک و آمادگی برای تدوین پیش‌نویس توافق نهایی. تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران با حضور در وین و شرکت در سومین دور نشست با گروه ۱+۵ به‌دنبال کاهش اختلافات در موضوعات اصلی و تدوین پیش‌نویس توافق نهایی در گام بعدی است. (لینک خبر)

معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرده است که تهیه پیش‌نویس موافقت‌نامه نهایی در مورد برنامه هسته‌ای ایران احتمالاً از اوایل اردیبهشت آغاز می‌شود.

۱۷:۳۷ شام کاری ظریف و اشتون ساعت ۲۲:۳۰ به‌وقت تهران. وزیر امور خارجه کشورمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از آغاز دور سوم مذاکرات میان ایران و ۱+۵ امشب در یک مراسم شام کاری شرکت خواهند کرد. (لینک خبر)

۱۵:۴۳ظریف: قطعنامه پارلمان اروپا تأثیری بر مذاکرات هسته‌ای ندارد. وزیر خارجه کشورمان در جمع خبرنگاران در وین با بی‌تأثیر دانستن تصویب قطعنامه پارلمان اروپا بر روند مذاکرات ابراز امیدواری کرد تا پایان مهلت ۶ماهه طرفین به توافق نهایی دست یابند.(لینک خبر)

۱۴:۵۷ تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران وارد وین شد. هیئت مذاکره کننده ایران که برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای با شش قدرت جهانی تهران را ترک کرده بود دقایقی پیش وارد وین شد. (لینک خبر)

 

۱۰:۱۸ عضو گروه مشاوره حقوقی به‌همراه تیم مذاکره کننده هسته‌ای عازم وین شد. یکی از اعضای گروه مشاورین حقوقی که به‌دلیل فنی و پیچیده شدن مذاکرات هسته‌ای تشکیل شده است، کنار اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای عازم وین شد.(لینک خبر)

۰۹:۵۸ تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران عازم وین شد. اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان به‌‌ریاست وزیر امور خارجه به‌همراه چند گروه رسانه‌ای دقایقی پیش عازم وین شدند. (لینک خبر)

۰۹:۳۴ تیم مذاکره کننده ایرانی برای عزیمت به وین وارد فرودگاه مهرآباد شد. خبرنگاران نیز تیم مذاکره کننده ایرانی را در این سفر همراهی خواهند کرد.

۰۹:۱۹ اعضای تیم مذاکره کننده آمریکا اعلام شد. آمریکا اسامی هیئت نمایندگی خود را در دوره جدید مذاکرات جامع اتمی ایران و گروه ۱+۵ که قرار است این هفته در وین، پایتخت اتریش، برگزار شود اعلام کرده است. (لینک خبر)

انتهای پیام/*

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا