دولت برای یارانه ها دست به دامن چین شد/ بخشنامه انصراف از یارانه ها در سریال های نوروزی!

به گزارش بصیر به نقل از فرهنگ نیوز، در روزهای آغازین سال جدید اولین بهار دولت جدید نیز رقم خورده است. جشنی که هم دولت، از طریق صدا و سیما و هم از طریق پیامک (حتی گاهی چهار بار) به تک تک مردم تبریک گفته شد. پیامک هایی که اولین عکس العمل بیشتر هم میهنان پس از دریافت آن به جای خوشحالی از دریافت، محاسبه هزینه ارسال بود.

دولت ارتباطش را با مردم از کانال دیگری نیز پیگیری می کند و آن زیرنویس هایی است که در شب و روزهای دید و بازدید در تلویزیون دیده می شد. زیرنویس هایی که حرف از ایثار و گذشت و برکت و شاید تمام معارف دینی در آن  مشاهده می شود و اصل کلام  در این جمله خلاصه می شود: “مردم! از گرفتن یارانه انصراف دهید”
 
در شرایطی که به روزهای خوداظهاری برای دریافت یارانه  نزدیک می شویم این موضوع از چند جنبه قابل بررسی است:
 
۱- این تبلیغات رسانه ای در حالی رخ می دهد که هنوز ابعاد مختلفی از  این اتفاق مشخص نیست. نه هزینه حامل های انرژی در سال جدید، نه نقدی یا غیر نقدی بودن یارانه ها و همچنین سؤالات دیگر که برای تصمیم گیری درباره انصراف یا عدم انصراف از دریافت یارانه دانستن آن ضروری است. تا جایی که صدای رسانه های همسو نیز از این بی تدبیری در آمده است.
 
۲- تجربه توزیع سبد کالا، محک خوبی از نحوه مدیریت دولت در توزیع کالا در بین مردم بود. صف های عریض و طویلی که در برخی شهرستانها مشاهده شد و هویتی که از جامعه شهید پرور ایران به تاراج رفت. اگر فقط از جنبه مشمولین یارانه به این موضوع نگاه شود به این نتیجه می رسیم که دولت اطلاع درست و دقیقی از آنها نداشته است و با پیامک های مختلف سعی در دریافت اطلاعات از مردم نموده است.
این بی تدبیری تا بدانجا پیش رفت که اسحاق جهانگیری در یکی از آخرین مصاحبه های خود اعلام کرد: «بر اساس آخرین آمار در بهمن سال گذشته، ۷۷ میلیون و ۳۸۴ هزار نفر در کشور یارانه دریافت کرده اند که این تعداد بیشتر از جمعیت ایران است و اگر جمع قابل توجهی از این آمار حذف شود، منابع حاصل از این محل می تواند برای کارهای مهم کشور ذخیره شود.»
 
۳- در مجموعه های تلویزیونی شاهد بودیم که به موضوع یارانه ها و انصراف از آن به صورت کاملاً خام و دیکته شده پرداخته شده بود. تا جائی که این موضوع در برخی مجموعه ها بعد از صداگذاری و تدوین نهایی صورت گرفته شد. در مجموعه ای همچون “پایتخت۳” که حساسیت کارگردان در تدوین، فیلمبرداری و … باعث متفاوت شدن و جذاب شدنش با سایر آثار شده بود، ابتدایی و غیر حرفه ای گنجانده شدن این موضوع در آخرین قسمت، نشان از تحمیل این اتفاق از سمت دولت می توانست تلقی شود. تحمیلی که احتمالاً در صورت نادیده گرفته شدن، تنبیه ها و ابزارهایی همچون قطع بودجه صدا و سیما در قالب بخشنامه و … به عنوان  برگ برنده دولت در پی خواهد داشت.
 
بخشی از سریال پایتخت | دانلود فیلم
 
بخشی از سریال خوب بد زشت | دانلود فیلم
 
۴- دولت در مصاحبه ها و اعلامیه های پیشین خود اعلام کرده بود که اگر پس از بررسی ها و تحقیقی که در این زمینه انجام خواهد شد، مشخص شود که افراد با درآمد بیشتر از مبلغ تعیین شده توسط دولت اقدام به ثبت نام برای دریافت یارانه نقدی کرده اند، تا ۳ برابر یارانه دریافتی جریمه به آنها تعلق خواهد گرفت. 
این اطلاعیه در حالی صورت می گیرد که هیچ کس اطلاع دقیقی از شرایط هزینه ها و دریافتی های آینده ندارد و این سردرگمی با تهدیدات دولت تکمیل می شود تا دیگر همه چیز برای شروع یک سال  با حیرانی اقتصادی برای شهروندان رقم بخورد. 
 
 
سال ۹۳ تا کنون با سردرگمی فعلی، نه نشان از تدبیر دولتمردان داشته است و نه پیام آور امید برای مردم بوده است. مگر اینکه در روزهای باقی مانده تا شروع ثبت نام یارانه، اتفاق جدیدی باعث شود تا مردم بر اساس آن اقدام به تصمیم گیری نمایند؛ در غیر اینصورت توقع انصراف دادن از یارانه (با وجود هاله ای از ابهام)، توقعی است که حتی از زندگی شخصی دولتمردان نیز نمی رود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا