امروز در تاریخ

از روز هنر انقلاب اسلامی تا روز ملی انرژی هسته ای

به گزارش بصیر، امروز ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ خورشیدی برابر با ۹ جمادی الثانی ۱۴۳۵ هجری و ۹ آوریل ۲۰۱۴ میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

 

قطع رابطه سیاسی ایران با آمریکا (۱۳۵۹ ش)
سلطه بلامنازع آمریکا در ایران از کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ به مدت بیش از ۲۵ سال در ایران ادامه داشت و تصویب کاپیتولاسیون و مصونیت برای اتباع آن کشور، دست آنان را در انواع دخالت‌ها باز گذاشته بود. سرانجام پس از اشغال لانه جاسوسی و استعفای دولت موقت، دولت آمریکا دست به اقداماتی علیه ایران زد و در این روز، رابطه دو کشور با حمایت قاطع حضرت امام قطع شد. 

از آن زمان تاکنون، آمریکا، علاوه بر قطع روابط سیاسی، توطئه‌های متعددی در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی علیه جمهوری اسلامی ایران طراحی و اجرا کرده و این روند هم‌اکنون نیز ادامه دارد. اما این اقدامات با شکست مواجه شده و بر عزم مردم ایران برای ایستادگی در برابر آمریکا و بر تلاش این ملت برای خودکفایی، افزوده است.

آغاز عملیات بزرگ والفجر یک در منطقه فکه توسط ارتش و سپاه (۱۳۶۲ ش)
عملیات والفجر یک در بیستم فروردین ۱۳۶۲ با هدف انهدام نیروهای دشمن و آزادسازی بخشی از نوار مرزی به وسعت ۱۵۰ کیلومتر مربع صورت گرفت. در این عملیات که با رمز یا محمد (ص)، یا امیرالمؤمنین (ع)، یا فاطمةالزهرا (س) در منطقه عملیاتی شمال غرب فکه آغاز شد، علاوه بر آزادسازی چندین روستا و منطقه مرزی، صدها دستگاه تانک، نفربر و سلاح‌های سنگین و نیمه سنگین منهدم گردیده و ۶۵۰۰ نفر کشته و زخمی و ۲۵۰ نفر اسیر شدند.

شهادت هنرمند متعهد و سید شهیدان اهل قَلَم “سیدمرتضی آوینی” (۱۳۷۲ ش)
شهید سیدمرتضی آوینی در سال ۱۳۲۶ ش در شهر ری متولد شد و پس از اخذ دیپلم، مدرک فوق لیسانس معماری را از دانشگاه تهران گرفت. وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به فعالیت در جهاد سازندگی مشغول شد و عازم روستاها گردید. از آن پس به سوی فیلم سازی برای جهاد کشانده شد و بعدها در این گروه، مجموعه فیلم‌های “روایت فتح” را به انجام رسانید. شهید آوینی از سال ۱۳۶۷ به فعالیت در حوزه هنری پرداخت و آثار متعددی را در این زمینه از خود به یادگار گذاشت. شهید از سال ۱۳۷۱ با تأکید مقام معظم رهبری فعالیت دوباره‌ای را در جهت ساخت سری جدید روایت فتح آغاز کرد و همزمان با فعالیت گروه تفحص، تصاویر جدید روایت فتح را ضبط نمود. سیدمرتضی آوینی سرانجام در بیستم فروردین ۱۳۷۲، در یکی از فیلمبرداری‌هایی که گروه روایت فتح در منطقه فکّه داشتند، بر اثر انفجار مین به خیل شهدا پیوست. پیکر پاک آن شهید با حضور مقام معظم رهبری تشییع شد و از جانب معظم‌له، وی “سید شهیدان اهل قلم” نامیده شد. در مراسم تشییع شهید آوینی، حضرت آیت‌اللَّه خامنه‌ای، خود را بزرگ‌ترین داغدار آن عزیز خواندند.

رحلت عالم نامی و فقیه جلیل، آیت اللَّه “سید مرتضی حسینی مرعشی نجفی” (۱۳۷۵ ش)
آیت‌اللَّه سیدابوالمجد ضیاءالدین مرتضی حسینی مرعشی نجفی، برادر آیت‌اللَّه سید شهاب الدین مرعشی نجفی، در سال ۱۲۸۶ ش در نجف به دنیا آمد. وی در ۲۱ سالگی راهی قم گردید. در قم از محضر آیت‌اللَّه شیخ عبدالکریم حائری یزدی و محمدتقی خوانساری بهره برد و سپس برای ادامه تحصیل رهسپار نجف اشرف شد. آیت‌اللَّه مرعشی در نجف به درس حضرات آیات سید ابوالحسن اصفهانی، میرزای نائینی و سید حسین بادکوبه‌ای حاضر شد و علاوه بر اخذ اجازات متعدد اجتهاد و روایت، به تدریس پرداخت. این فقیه وارسته در سال ۱۳۲۰ ش در ایران اقامت گزید و در تبریز به تدریس خارج فقه، تألیف و تصنیف، امامت جماعت و ارشاد مردم اشتغال ورزید. رجال الحدیث، حاشیه عُروة الوُثقی و روضَةُ العارفین، از جمله آثار ایشان می‌باشند. سرانجام این عالم جلیل پس از عمری تلاش و کوشش در راه بزرگداشت شعائر دینی، در ۲۰ فروردین ۱۳۷۵ ش برابر با ۱۹ ذی قعده ۱۴۱۶ ق در ۸۹ سالگی بدرود حیات گفت و در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.

درگذشت “اِبنِ‌فَرَحِ اِشبیلی” شاعر و محدث قرن هفتم هجری (۶۹۹ ق)
شهاب الدین ابوالعباس احمد بن فَرَح بن احمد لَخمی اِشبیلی در سال ۶۲۵ ق در اِشبلیّه در اندلس قدیم واقع در اسپانیای امروز به دنیا آمد. وی به هنگام حمله‌ی ارتش اسپانیا به این شهر، در سال ۶۴۶ ق به اسارتِ سربازانِ اسپانیایی افتاد، اما پس از مدتی گریخت و به کشور مصر رفت. ابن فَرَح در مصر از محضر درس علمای مشهور قاهره کسب فیض کرد و بعد ازمدتی عازم دمشق شد و در آن‌جا تحصیلات خود را ادامه داد. ابن فرح اشبیلی سپس در دمشق به عنوان عالمی آگاه در علم حدیث به تدریس پرداخت و شاگردان بسیاری از دانشِ او بهره‌مند شدند. از این محدّث برجسته، منظومه‌های معروفی در شرح احادیث به جای مانده است که از لحاظ اصول شعری نیز قابل توجه می‌باشد.

پایان جنگ‌های داخلی امریکا معروف به جنگ‌های انفصال (۱۸۶۵ م)
مدتی قبل از آغاز ریاست جمهوری آبراهام لینْکُلْنْ در امریکا، ایالات این کشور به دو دسته جنوبی (طرفدار برده‌داری) و شمالی (مخالف برده‌داری) تقسیم شده بودند. در نتیجه جنگ‌های انفصال، برده‌داری رسماً لغو گردید. با این حال، مدت کوتاهی پس از پایان جنگ، آبراهام لینکلن، رهبر ضدبرده‌داری توسط یکی از مخالفانش ترور شد و به قتل رسید. در آن زمان تصور جمهوری‌خواهان این بود که در صورت آزادی بردگان، آراء میلیون‌ها سیاه‌پوست، تضمین محکمی برای برقرار ماندن قدرت در دست جمهوری خواهان خواهد بود. طرز تلقی جمهوری‌خواهان از سیاست آزادسازی سیاهان، همان نتیجه مطلوبی را که آنان برای خود تصور می‌کردند به ارمغان آورد و این حزب توانست پنج رئیس جمهور را برای شش دوره حکومت پی‌درپی در طی مدت ۲۵ سال، از میان اعضای خود برگزیند. از این‌رو باید گفت که آزادی بردگان تنها شعاری بود در راستای اهداف قدرت‌طلبانه حزب جمهوری‌خواه حاکم. وگرنه دولت‌مردان امریکا، همگی بدون استثنا، سیاست‌هایشان مبتنی بر تمایلات و گرایشات نژادپرستانه بوده و همواره سیاه‌پوستان و سرخ‌پوستان را به دیده تحقیر و نفرت می‌نگرند. براساس اسناد به دست آمده، حتی خودِ آبراهام لینکلن نیز از برتری نژادی سفید بر سیاه حمایت کرده و مخالف تساوی آن دو بوده است.

روز هنر انقلاب اسلامی
روز ۲۰ فروردین سال ۱۳۷۲، یادآور عروج هنرمند فرزانه، راوی باصفای روایت فتح، سردبیر مجله ادبی و هنری سوره و مسؤول واحد تلویزیونی حوزه هنری، سید مرتضی آوینی است. 

از این رو، بیستم فروردین روز شهادت این هنرمند متعهد انقلاب اسلامی و دلسوخته جبهه‌های حق علیه باطل و بیانگر حقایق و رشادت‌ها و شجاعت‌های رزمندگان اسلام، بنا به پیشنهاد شاعران، نویسندگان و هنرندان حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به مقام معظم رهبری، روز هنر انقلاب اسلامی نامگذاری شد.

روز ملی انرژی هسته ای
فروردین ماه سال ۱۳۸۵ خبر دستیابی ایران به فن آوری غنی سازی اورانیوم و راه اندازی یک زنجیره کامل غنی سازی در نطنز اعلام شد. 

در پی این خبر با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، به پاس قدردانی از تلاش های افتخار آمیز دانشمندان جوان ایران اسلامی، بیستم فروردین ماه، مقارن با تکمیل چرخه سوخت هسته ای در تقویم رسمی ایرانیان روز ملی فن آوری هسته ای نام گرفت.

حاج محمد نمازی مؤسس شبکه لوله کشی آب شیراز و بیمارستان نمازی درگذشت (۱۳۵۱ ش)

هنرسرای عالی، دانشگاه علم و صنعت شد (۱۳۵۱ ش)

ایران و جمهوری خلق چین اولین موافقتنامه بازرگانی را در پکن امضاء کردند. (۱۳۵۲ ش)
در این قرارداد برای اولین بار (ریال) مبنای محاسبات بازرگانی بین دو کشور قرار گرفت. از این پس ایران به جمهوری خلق چین، اتوبوس، کامیون، وانت، کود شیمیایی، ماشین های کشاورزی، روغن نباتی و پودر رختشویی صادر می کند و در عوض کاغذ لوازم التحریر، چای و مواد غذایی دریافت می دارد

آغاز ساخت شهرک اکباتان در غرب تهران (۱۳۵۴ ش)
قرار بود ظرف ۵ سال چهل هزار آپارتمان در آنجا احداث شود.

درگذشت سیدجلال یحیی زاده نماینده مردم تفت و میبد (۱۳۹۲ ش)
سیدجلال یحیی زاده نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی نیمه شب گذشته دار فانی را وداع گفت. نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: مرحوم یحیی زاده ۱۵ اسفند ۹۱ بر اثر سکته مغزی به کما رفت و از آن زمان در بیمارستان بستری بود.

گشایش جبهه غربی با حمله آلمان به نروژ در اوایل جنگ جهانی دوم (۱۹۴۰ م)
در اواخر سال ۱۹۳۹ م، هیتلر تصمیم گرفت از ادامه تلاش برای صلح در غرب دست بردارد و در اوایل سال ۱۹۴۰ م، در جبهه غرب دست به حمله بزند. نقشه تعرّض آلمان در غرب به علت زمستان سرد و سخت و بدی وضع هوا که مانع عملیات نیروی هوایی آلمان می‌شد تا فصل بهار به تعویق افتاد و در این مدت، صنایع جنگی آلمان با تمام ظرفیت برای ساختن اسلحه و مهمات جنگی به ویژه هواپیما و بمب کار می‌کردند. در این میان، تمرکز ناوگان جنگی و دریایی انگلیس در بنادر نروژ و دانمارک در ماه‌های فوریه و مارس سال ۱۹۴۰ م، نقشه‌های جنگی هیتلر را تغییر داد و روز دوم آوریل، هیتلر فرمان حمله به نروژ و دانمارک را صادر کرد. سحرگاه روز هفتم آوریل، پنج گروه از ناوگان جنگی آلمان، عازم بنادر نروژ شدند و بامداد نهم آوریل، نبرد سختی در پنج بندر نروژ بین نیروی دریایی آلمان و انگلیس درگرفت. در سه بندر، قبلا کشتی‌های تجارتی آلمان که مملو از سربازان آلمانی بود لنگر انداخته بودند و در نزدیکی کشتی‌های جنگی، در ساحل پیاده شدند. هم‌زمان، دانمارک نیز از زمین و هوا و دریا مورد حمله قرار گرفت و بدون مقاومت زیادی تسلیم شد. نروژ تا اواخر آوریل با کمک ناوگان جنگی انگلیس در برابر آلمان مقاومت کرد، ولی بروز مخالفت‌های داخلی با ادامه جنگ و تشکیل یک حکومت طرفدار آلمان در اسُلو پایتخت نروژ، مقاومت نروژی‌ها را در هم شکست و با خروج خانواده سلطنتی نروژ و اعضای دولت سابق از نروژ، نیروهای انگلیسی نیز در دوم و سوم مه ۱۹۴۰ م، بنادر نروژ را ترک کردند. فتح نروژ زمینه حمله هیتلر به سمت فرانسه را فراهم ساخت و جنگ را گسترده‌تر کرد. نروژ تا پایان جنگ، تحت اشغال آلمان بود و پس از شکست هیتلر، آزادی خود را بازیافت.

کشتار فلسطینیانِ روستای “دیریاسین” توسط صهیونیست‌های تروریست (۱۹۴۸ م)
– پس از تصویب در قطعنامه سازمان ملل، در ۲۹ نوامبر ۱۹۴۷ م، تصمیم بر این شد که فلسطین به دو قسمت عرب و یهود تقسیم شود که این امر با اعتراض فلسطینیان روبرو گردید. در این میان گروه‌های تروریستی صهیونیستی با سنگدلی تمام دست به عملیات کشتار اعراب فلسطینی و آواره کردن آنها زدند. یکی از بی‌رحمانه‌ترین کشتارهای این مزدوران صهیونیستی، یورش به روستای فلسطین‌نشین دیریاسین بود که در این حمله بیش از ۲۷۰ نفر را به طرزی وحشیانه به خاک و خون کشیدند. در میان این افراد، ۱۳۷ زن که بین آنها، ۲۵ زن باردار بودند نیز کشته شدند. این قتل‌عام در جریان جنگ اول اعراب و اسرائیل انجام شد و زیر نظر مناخیم بگین نخست‌وزیر اسبق این رژیم صورت گرفت. دیریاسین از آن جهت برای صهیونیست‌ها با اهمیت بود که بر جاده بیت‌المقدس به ساحل دریا اشراف داشت. این کشتار بی‌رحمانه باعث شد تا عده زیادی از فلسطینی‌ها از ترس تکرار این‌گونه قتل عام‌های وحشیانه، سرزمین خود را ترک کنند.

درگذشت “هارولْدْ لِمْبْ” خاورشناس و مورخ معروف امریکایی (۱۹۶۲ م)
هارولْدْ لمْبْ، نویسنده، مورخ و خاورشناس امریکایی، در اول سپتامبر ۱۸۹۲ م در ایالت نیوجرسی امریکا به دنیا آمد. وی پس از طی تحصیلات دانشگاهی، وارد ارتش شد و چند سالی نیز در جریان جنگ جهانی دوم، در سرویس‌های جاسوسی محرمانه ارتش فعالیت کرد. هارولد لمب علاوه بر زبان انگلیسی، به زبان‌های عربی و چینی مسلط بود و با مسافرت به چین، ایران، روسیه و منطقه خاورمیانه، ماه‌ها در این ممالک به تحقیق و مطالعه تاریخی و ادبی پرداخت. وی به دانشمندان، شاعران و سخن‌سرایان ایران علاقه فراوان داشت و قسمتی از عمر خود را به مطالعه درباره تاریخ ایران و زندگی‌نامه شعرا و نویسندگان ایران صرف کرد. او عضو انجمن روابط امریکا و آسیا و اتحادیه نویسندگان امریکایی و عضو انجمن ملی خاورمیانه بود. از هارولد لمب آثار متعددی درباره تاریخ و شخصیت‌های ایران بر جای مانده که کورش کبیر، حکیم عمرخیام، زندگی‌نامه امیر تیمور، چنگیزخان، اسکندر مقدونی و صلیبی‌ها از آن جمله است. هارولد لمب سرانجام در نهم آوریل ۱۹۶۲ م در ۷۰ سالگی درگذشت.

سقوط “صدام حسین” دیکتاتور سفاک عراق در پی سقوط بغداد (۲۰۰۳ م)
صدام حسین دیکتاتور عراق، از ژوئیه ۱۹۷۹، قدرت اول عراق شد. وی پس از استحکام موقعیت خویش و تسلیح ارتش عراق، در سپتامبر ۱۹۸۰ م جنگ خونینی را که در حدود هشت سال ادامه یافت با کشور همسایه‌اش ایران، آغاز کرد. صدام یک سال بعد از پایان جنگ با ایران اسلامی با خیال مشابهی به همسایه دیگرش، کویت حمله کرد و پس از شش ماه اشغال، با یورش سنگین امریکا و نیروهای متحد، با ذلت عقب‌نشینی کرد. در این زمان شورش‌های داخلی به انتفاضه‌ای مردمی تبدیل شد که علیه صدام خروشید، اما صدام با قساوتی بی‌نظیر، صدها هزار نفر را به خاک و خون کشید و با بی‌رحمی هر چه تمام‌تر، تمامی حرکت‌های اعتراض را سرکوب کرد. 

او هم‌چنین در طول سالیان حکومت خود، هزاران هزار نفر مرد و زن و جوان و سالخورده را به اتهامات واهی روانه زندان‌های مخوف خود نمود که کمتر کسی از میان آنان، زنده بیرون آمد. پس از حملات یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ م و تصمیم امریکا برای حمله به عراق، سیل تبلیغات امریکا و انگلیس علیه عراق به اتهام تولید و تکثیر سلاح‌های کشتار جمعی باعث شد تا نیروهای این دو کشور در بیستم مارس ۲۰۰۳ م به عراق حمله برند. پس از سه هفته از آغاز جنگ، ارتش و مقامات عالی رتبه عراق، یکباره دست از مقاومت کشیدند و با حرکتی از پیش تعیین شده، کشور را به اشغال‌گران سپردند. با سقوط بغداد در نهم آوریل ۲۰۰۳ م، دوران حکومت سیاه و ننگین دیکتاتوری از نسل چنگیز خان و تیمور لنگ و هیتلر پایان یافت و زمانه عربده‌کشی‌های مستانه از قدرت و ایجاد جو رعب و وحشت خاتمه پذیرفت. با این حال مدتی بعد در حرکتی نمایشی، صدام توسط اشغال‌گران گرفتار آمد و دور تازه‌ای از فریب افکار عمومی جهان آغاز شد.

 

 

منبع: بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا