آبی نفتی یا فولاد سرخ؛ جام سیزدهم چه رنگی می‌شود؟ + فرمول قهرمانی و بقا

به گزارش بصیر به نقل از خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، سیزدهمین قهرمان لیگ برتر فوتبال ایران جمعه ۲۲ فروردین مشخص خواهد شد در حالی که هرکدام از ۵ مدعی قهرمانی معادله پیپچیده‌ای برای خود دارند.

مدعیان کار را به جایی رساندند که حتی در ایستگاه پایانی هم نمی‌توان شانس قطعی را برای یک تیم متصور بود. همان اندازه که فولاد و نفت در دیدارهای خارج از خانه مقابل گسترش فولاد و سپاهان شانس و امید دارند، استقلال هم در تهران برابر تراکتورسازی امیدوار است. با این حال پرسپولیس و سپاهان باید با شرایطی معجزه گونه روبه‌رو شوند تا قهرمانی لیگ برتر را به دست آورند.

زمان برگزاری مسابقات هم تغییر کرده و از ساعت ۱۹ اوج هیجان در فوتبال باشگاهی ایران آغاز خواهد شد و تنها حدود ساعت ۲۱ جمعه شب است که مشخص شده همای سعادت روی شانه کدام تیم نشسته است.

در پایین جدول هم همین اندازه التهاب وجود دارد. مس دیگر امیدی ندارد و سقوط کرده اما استقلال خوزستان، ذوب‌آهن، فجر و داماش نبرد بی‌امانی را پیش رو دارند. تیمی که از این جمع به پلی‌آف برود امید به بقا خواهد داشت اما تیمی که در رده پانزدهم بایستد باید چمدان‌هایش را برای رفتن به لیگ یک ببندد.

ابتدا برنامه کامل مسابقات هفته سی‌ام و پایانی لیگ برتر را مرور می‌کنیم و سپس به بررسی معادلات قهرمانی و سقوط می‌پردازیم.

جمعه ۲۲ فروردین ۱۳۹۳ – ساعت ۱۹

سپاهان – نفت (ورزشگاه فولادشهر – اصفهان)

گسترش فولاد – فولاد خوزستان (ورزشگاه اختصاصی گسترش – تبریز)

استقلال – تراکتورسازی (ورزشگاه آزادی – تهران)

استقلال خوزستان – پرسپولیس (ورزشگاه غدیر – اهواز)

راه آهن سورینت – ذوب آهن (ورزشگاه اکباتان – تهران)

فجر – ملوان (ورزشگاه حافظیه – شیراز)

داماش – مس (ورزشگاه عضدی – رشت)

صبا – سایپا (ورزشگاه یادگار امام (ره) – قم)

معادله قهرمانی
نفت (۵۴ امتیاز – تفاضل گل ۱۷) – در صورت برتری مقابل سپاهان: این تیم قهرمان لیگ سیزدهم می‌شود. حتی اگر نفت با یک گل پیروز شود، فولاد برای پیش رفتن از این تیم باید ۷ یا ۸ گل بزند تا قهرمان شود.

در صورت تساوی مقابل سپاهان: شکست فولاد مقابل گسترش فولاد، شکست یا تساوی استقلال برابر تراکتورسازی، شکست یا تساوی پرسپولیس

در صورت شکست مقابل سپاهان: اگر هر ۳ تیم فولاد، استقلال و پرسپولیس بازنده شوند و این تیم تنها با یک گل مقابل سپاهان شکست بخورد با تفاضل گل برابر با تیم اصفهانی و به دلیل گل زده بهتر قهرمان خواهد شد. گل زده نفت ۳۹ و گل زده سپاهان ۳۵ است.

فولاد خوزستان (۵۴ امتیاز – تفاضل گل ۱۱) – در صورت برتری مقابل گسترش فولاد: با شکست یا تساوی نفت قهرمان می‌شود و نتایج سایر دیدارها هم تاثیرگذار نخواهد بود.

در صورت تساوی مقابل گسترش فولاد: شکست نفت مقابل سپاهان و تساوی یا شکست استقلال و پرسپولیس.

در صورت شکست مقابل گسترش فولاد: با توجه به بازی رودرروی نفت و سپاهان حتی در صورت شکست استقلال و پرسپولیس هیچ بختی برای قهرمانی نخواهد داشت.

استقلال (۵۳ امتیاز – تفاضل گل ۱۱) – در صورت برتری مقابل تراکتورسازی: تساوی یا شکست نفت و فولاد این تیم را فارغ از نتیجه دیدار پرسپولیس با استقلال خوزستان قهرمان خواهد کرد.

در صورت تساوی مقابل تراکتورسازی: شانسی نخواهد داشت چراکه باید نفت و فولاد مغلوب شوند و البته نفت با ۶ گل شکست بخورد که در این صورت سپاهان قهرمان خواهد شد.

در صورت شکست مقابل تراکتورسازی: شانسی ندارد.

پرسپولیس (۵۲ امتیاز – تفاضل گل ۱۸) – در صورت برتری مقابل استقلال خوزستان: باید هر ۳ تیم نفت، فولاد و استقلال شکست خورده یا مساوی کنند تا این تیم قهرمان شود.

در صورت تساوی یا شکست مقابل استقلال خوزستان: هیچ شانسی ندارد.

سپاهان (۵۱ امتیاز – تفاضل گل ۱۵) – در صورت برتری مقابل نفت: حتماً باید حداقل با اختلاف ۳ گل پیروز شود تا تفاضل گلش از نفت بهتر شود، چراکه گل زده این تیم کمتر از نفت است. ضمن آنکه فولاد هم باید شکست بخورد، استقلال و پرسپولیس هم مساوی کرده یا شکست بخورند.

در صورت تساوی یا شکست مقابل نفت: شانسی ندارد.

معادله سهمیه لیگ قهرمانان آسیا

نفت: برتری مقابل سپاهان – در صورت تساوی یا شکست مقابل سپاهان تنها در صورت تساوی یا شکست فولاد، استقلال و پرسپولیس سهمیه خواهد گرفت.

فولاد: برتری مقابل گسترش فولاد – در صورت تساوی یا شکست مقابل گسترش فولاد تنها در صورت تساوی یا شکست استقلال و پرسپولیس سهمیه خواهد گرفت.

استقلال: برتری مقابل تراکتورسازی – در صورت تساوی یا شکست مقابل تراکتورسازی تنها با تساوی یا شکست پرسپولیس و تساوی یا شکست سپاهان سهمیه خواهد گرفت.

پرسپولیس: در صورت برتری مقابل استقلال خوزستان به شکست یا تساوی هر ۳ تیم نفت، فولاد و استقلال نیاز دارد – در صورت تساوی یا شکست مقابل استقلال خوزستان بختی برای کسب سهمیه ندارد.

سپاهان: تنها در صورت برتری مقابل نفت و شکست هر دو تیم استقلال و پرسپولیس به سهمیه آسیا خواهد رسید.

به گزارش تسنیم، ملوان، تراکتورسازی، سایپا، گسترش فولاد، صبای قم و راه‌آهن جایی در معادله قهرمانی و سقوط نداشته و رده ششم تا یازدهم جدول را به خود اختصاص دادند تا معادله سقوط برای تیم‌های دوازدهم به بعد باشد.

معادله سقوط

استقلال خوزستان (۲۹ امتیاز – تفاضل گل ۱۰-) – برتری یا تساوی مقابل پرسپولیس: بقایش در لیگ برتر قطعی می‌شود.

شکست مقابل پرسپولیس: خطر سقوط مستقیم تهدیدش نمی‌کند اما در صورت شکست با اختلاف گل بالا یا برتری ذوب‌آهن و فجر با تفاضل گل مناسب به مرحله پلی‌آف خواهد رفت.

ذوب‌آهن اصفهان (۲۶ امتیاز – تفاضل گل ۱۳-) –  برتری مقابل راه‌آهن: با شکست یا تساوی فجر در لیگ برتر ماندنی می‌شود اما در صورتی که فجر هم پیروز شود، تفاضل گل وضعیت این ۲ تیم و البته استقلال خوزستان (در صورت باخت به پرسپولیس) را برای تعیین تیمی که به پلی‌آف خواهد رفت، روشن می‌کند.

تساوی مقابل راه‌آهن: آنگاه تنها در صورت تساوی یا شکست فجر و داماش از رفتن به پلی‌آف یا سقوط مستقیم نجات پیدا می‌کند.

شکست مقابل راه‌آهن: در این صورت فقط شکست هر ۲ تیم فجر و داماش از سقوط مستقیم ذوب‌آهن جلوگیری خواهد کرد.

فجرسپاسی (۲۶ امتیاز – تفاضل گل ۱۵- ) برتری مقابل ملوان: در آن صورت شکست یا تساوی ذوب‌آهن این تیم را در لیگ برتر نگه خواهد داشت و در صورتی که ذوب‌آهن هم پیروز باشد این تیم به برتری حداقل با ۴ گل مقابل ملوان احتیاج خواهد داشت.

تساوی مقابل ملوان: در آن صورت تنها شکست ذوب‌آهن با دریافت حداقل ۳ گل و شکست داماش مانع از رفتن به پلی‌آف و یا سقوط فجر خواهد شد.

شکست مقابل ملوان: این تیم تنها در صورت شکست داماش سقوط نکرده و  راهی پلی‌آف خواهد شد.

داماش گیلان (۲۵ امتیاز – تفاضل گل ۱۰-) – برتری مقابل مس: در صورت تساوی یا شکست هر یک از ۲ تیم فجر و ذوب‌آهن بقایش در لیگ برتر قطعی است اما در صورت برتری هر ۲ تیم ذوب‌آهن و فجر این تیم حتی با شکست دادن مس هم سقوط می‌کند.

تساوی مقابل مس: تنها در صورت شکست هر ۲ تیم ذوب‌آهن و فجر در لیگ برتر ماندنی می‌شود.

شکست مقابل مس: سقوط می‌کند.

نکته جالب توجه اینکه داماش یا در لیگ برتر می‌ماند یا سقوط می‌کند و هیچ حالتی برای رفتن این تیم به پلی‌آف وجود ندارد.

مس کرمان (۲۱ امتیاز): به لیگ یک سقوط کرده است.

انتهای پیام/

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا