موضوع ابوطالبی ربطی به آمریکا ندارد

به گزارش بصیر، علاء‌الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در واکنش به اقدام اخیر سنا و کنگره آمریکا مبنی بر صادر نکردن روادید از سوی دولت این کشور برای نماینده جدید ایران در سازمان ملل، گفت: دخالت آمریکا در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای سازمان ملل، تخلف آشکار آمریکا از مقررات بین‌المللی و سوء استفاده از قرار گرفتن سازمان ملل در خاک آمریکاست که بنده معتقدم که دستگاه دیپلماسی کشور نباید ذره‌ای در این زمینه کوتاهی کند.


وی با بیان اینکه سازمان ملل متحد متعلق به همه کشورهای عضو است و حق انتخاب نمایندگان با کشور اعزام‌کننده سفیر برای این سازمان است، افزود: یکی از اهدافی که آمریکایی‌ها از این اقدام دنبال می‌کنند، این است که آن‌ها می‌خواهند استقلال سازمان ملل متحد را به عنوان یک سازمان بین‌المللی زیر سؤال ببرند؛ البته این سازمان در حال حاضر و پیش از این اقدام آمریکا از استقلال لازم برخوردار نبوده و تصمیماتش مبتنی بر خواست و سیاست‌های آمریکاست که وزارت‌خارجه باید به این نکته توجه جدی داشته باشد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه اظهار داشت: به اعتقاد بنده قبل از اینکه هر کشوری در رابطه با این موضوع واکنش نشان دهد، دبیرکل سازمان ملل باید نسبت به چنین اقداماتی واکنش نشان داده و علیه آن موضع‌گیری کند.

بروجردی در همین زمینه ادامه داد: لازم است که وزارت‌خارجه نسبت به این مسئله اعتراض رسمی خود را به سازمان ملل مبنی بر دخالت آمریکا در امور داخلی جمهوری اسلامی و نقض قوانین بین‌المللی داشته باشد. البته یکی دیگر از مورادی که لازم است وزارت‌خارجه آن را دنبال و پیگیری کند، این است که در این زمینه با سایر کشورهای عضو این سازمان که با این اقدام آمریکا موافق نیستند، همسو شده و به جمع‌بندی قاطعی برسد.

وی در ادامه تأکید کرد: طبق قاعده وزارت‌خارجه باید با جدیت این مسئله را دنبال کند. واقعیت این است که این موضوع هیچ ارتباطی به آمریکا ندارد، اما آن‌ها برای سفرای ما در سازمان ملل محدودیت تردد قائل هستند، حتی اجازه نمی‌دهند که نماینده ایران در سازمان ملل به پایتخت‌ آمریکا سفر کند و وی فقط می‌تواند در محدوده سازمان ملل تردد داشته باشد.

**اقدام جدی وزارت‌خارجه در رابطه با نماینده ایران در سازمان ملل را رصد می‌کنیم

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادمه تصریح کرد: بنده معتقدم که دخالت بی جای آمریکا در این موضوع نقض آشکار مقررات بین‌المللی است و باید با جدیت از سوی وزارت‌خارجه مورد بررسی قرار گیرد.

بروجردی خاطر نشان کرد: معمولا مسائل مختلف سیاست خارجی در کمیسیون از طرق مختلف با وزارت‌خارجه پیگیری می‌شود که در این زمینه نیز ارتباطات لازم را با این وزارتخانه داریم و موضع‌گیری و اقدام جدی وزارت‌خارجه در این موضوع را دنبال و رصد می‌کنیم.

 

منبع: بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا