رسوایی جدید سازمان «سیا»

به گزارش بصیر به نقل از  فارس،  نشت یکسری یافته‌ها درباره تحقیق و تفحص سنا در خصوص شیوه‌های بازجویی «سیا» از زندانیان موجب شده است که فشارها بر دولت آمریکا و سیا برای انتشار گزارش کامل این شیوه‌های بازجویی که شامل شکنجه می‌شده است، افزایش یابد.
 
گزارش محرمانه ۶ هزار صفحه‌ای که توسط کمیته منتخب اطلاعات سنا تهیه شده است، به این نتیجه رسیده است که تکنیک‌های بازجویی سیا، ظالمانه و بسیار بدتر از چیزی است که این سازمان به نمایندگان کنگره ابلاغ کرده است.
 
طبق این نتایج نشت شده، کمیته منتخب اطلاعات سنا به این مطلب رسید که سیا از متدهای بازجویی سوء استفاده کردند و برای طراحی و اجرای این متدها، به شدت به پیمانکاران بیرون از سیا وابسته بودند.
 
سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به سیا، ادعاهای زیادی درباره تعداد افرادی که در معرض تکنیک‌های شکنجه چون غرق مصنوعی قرار گرفتند، مطرح کرده‌اند.
 
این گزارش همچنین می افزاید، بعلاوه، سیا از متدهای شکنجه‌ای که وزارت دادگستری آمریکا آن را تأیید نکرده است، استفاده کرده است و مانع نظارت کاخ سفید شده‌ است و فعالانه از نظارت کنگره و بازرس کل طفره می‌رفت.
 
بر اساس این گزارش، سیا همچنین اطلاعات نادرستی به وزارت دادگستری آمریکا داده بود و همین امر موجب شده بود که این وزارتخانه آمریکایی با استفاده از این اطلاعات نادرست به این نتیجه برسد که این متدهای بازجویی قانون را نقض نمی‌کند.
 
نشت این اطلاعات موجب شده است که فعالان حقوق بشر خواستار افشای گزارش کامل کمیته اطلاعات سنا که هنوز محرمانه است، شوند.
 
۴۰ عضو دموکرات کنگره در نامه‌ای روز پنجشنبه هفته گذشته از اوباما خواستند که خلاصه این گزارش کمیته اطلاعات سنا را منتشر کنند.
 
در این نامه آمده بود: مردم آمریکا می بایست و شایسته آن هستند که حساب کامل اقداماتی که به نام آنها از طریق استفاده از شکنجه و بازجویی پیشرفته از زندانیان صورت گرفته را در اختیار داشته باشند. همانطور که آشکارا گفتنید، این گزارش باید آشکار شود به طوریکه مردم آمریکا بفهمند که در گذشته چه اتفاقاتی روی داده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا