روحانی یک اصلاح طلب کامل نیست

به گزارش بصیر به نقل از  فرهنگ نیوز  ،غلامحسین کرباسچی، مرد شماره یک کارگزاران و چهره همیشه نزدیک به هاشمی که در دهه ۷۰ بواسطه شهرداری تهران و عملکرد پر حاشیه اش، به عنوان چهره ای جنجالی و بدنام در میان مردم شناخته شد، این روزها دوباره به  میدان آمده و در صدد است تا با جا زدن خود به عنوان یکی از چهره های قدیمی اصلاحات، نسخه حمایت همه جانبه از روحانی را برای اصلاح طلبان تجویز کند.

رجا نیوز -وی در گفتگویی که اخیرا با روزنامه اعتماد انجام داده است، ضمن نسخه پیچی برای اصلاح طلبان و تاکید بر اینکه حمایت از روحانی «واجب» است، ناخواسته به مناظره با خبرنگار این روزنامه پرداخته و در پاسخ به این سوال که «در صورتي كه روحاني به خاطر عملكردش شكست بخورد، شكست روحاني صددرصد به حساب شكست اصلاح‌طلبان هم گذاشته خواهد شد در حالي كه روحاني صددرصد اصلاح‌طلب نيست و نبايد در اين مورد تعارف سياسي كنيم.» می گوید:
 
«يعني دولت خاتمي كه صددرصد از او حمايت كرديم در همه كارهايش موفق بود يا به سرازيري افتاد؟ وقتي به سرازيري افتاد و اصلاح‌طلبان هم چنان در كنارش ماندند، آيا اشتباه كردند و شكست خوردند؟ چه فرقي هست بين اينكه روحاني شكست بخورد با وقتي كه خاتمي شكست خورد؟»
 
در بخش دیگری  از این گفتگو خبرنگار اعتماد از وضعیت و حال و هوای این روزهای اصلاح طلبان به کرباسچی خبر می دهد و می گوید: «اين هشدار از بدنه اصلاح‌طلبي شنيده مي‌شود كه وقتي ما در قدرت سهمي نداريم چرا بايد در شكست‌هاي احتمالي روحاني سهيم شويم و هزينه اين شكست را در انتخابات مجلس بعد بپردازيم معتقدند وقتي در قدرت سهم نداريم در شكست نبايد شريك باشيم.»
 
در ادامه خبرنگار اعتماد از کرباسچی می پرسد: «خاتمي اصلاح‌طلب بود و خودش باني اصلاحات. اصلاح‌طلب‌ها در دولت خاتمي در راس تصميم‌گيري و قدرت بودند اما در دولت روحاني در تصميم‌گيري‌هاي دولت سهيم نيستند. چرا در شكست بايد سهيم باشند؟»
 
کرباسچی پاسخ می دهد:
 
«من كاري به تصميم‌گيري‌هاي دولت و سهيم بودن در تصميم‌گيري‌هاي دولت ندارم. اينكه مديران اصلاح‌طلب در تصميم‌گيري‌هاي دولت روحاني سهيم هستند يا نه، موضوع ديگري است … اما آيا ما اصلاح‌طلبان اين دولت را قبول داريم يا نه؟ حرف از برنامه‌هاي اين دولت است. برنامه‌هايش را رده‌بندي كنيم و ببينيم برنامه‌هاي كلان اين دولت چيست؟ قطعا هيچ اصلاح‌طلبي نمي‌تواند بگويد كه ما در دوره خاتمي تمام برنامه‌هاي كلان و جزيي را قبول داشتيم. يادمان باشد نخستين تهاجم به خاتمي از دفتر تحكيم و حاميان او در دانشگاه بود. تا جايي كه ايشان عصباني شدند و گفتند كه دستور مي‌دهم بيرون‌تان كنند. در حالي كه اصلا به ادبيات آقاي خاتمي نمي‌خورد اين صحبت و نشان مي‌داد كه چطور تحت فشار قرار گرفتند. حالا ما پايان آن دوره گفتيم شكست خاتمي شكست اصلاح‌طلب‌هاست يا گفتيم در انتخاب خاتمي اشتباه كرديم؟»
 
کرباسچی در بخش دیگری از اظهاراتش نیز تلویحا به گلایه از اصلاح طلبان می پردازد که از الان به فکر جدا کردن خط خود از روحانی برای ننوشته شدن اشتباهات دولت در کارنامه خود هستند:
 
«اين‌طور نمي‌شود كه فقط در برد شريك باشيم و در شكست ترك‌شان كنيم … صحنه سياسي هم برد دارد و هم باخت. صحنه جنگ ابرقدرت‌ها نيست كه بگوييم هر كس موشك بيشتري داشت، مي‌برد. در صحنه سياسي شما فعاليت مي‌كنيد و رقبا هم كارشكني مي‌كنند. شما بايد نيروهايتان را براي پيروزي متمركز كنيد و اگر از الان بخواهيد فكر كنيد كه مي‌توانيم كنار بايستيم تا در اشتباهات هزينه ندهيم، نه جوانمردانه است و نه كار سياسي به اين معناست. اگر اصلاح‌طلبان بخواهند اين‌گونه رفتار كنند، بعيد مي‌دانم مردم به اين نوع اصلاح‌طلبي راي دهند.»
 
این اظهارات کرباسچی و در مقابل اصرار رونامه اعتماد مبنی بر اینکه روحانی یک اصلاح طلب کامل و مورد انتظار نیست و از همین رو نباید اشتباهات وی به پای این جریان نوشته شود، به خوبی نشان می دهد اصلی ترین شکاف میان حامیان دولت فعلی در ماه های آینده حول کدام محور شکل خواهد گرفت، کما اینکه طی ماه های گذشته نیز انتقادات تند و تیز برخی اصلاح طلبان از جمله محمد رضا عارف از روحانی را باید در همین راستا تفسیر کرد.
 
گفتنی است مساله عبور از روحانی توسط اصلاح طلبان، موضوعی است که هر روز با صدای بلندتری نسبت به گذشته از اردوگاه حامیان دولت و این طیف سیاسی شنیده می شود و آنطور که از شواهد و قرائن بر می آید، تمام تلاش جریان اصلاحات سرمایه گذاری موقت روی روحانی برای عبور از بحران و خروج از انزوای سیاسی است تا در اولین فرصت با علم کردن گزینه مورد نظر خود، به مرزبندی با رییس جمهور فعلی برسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا