فرهنگ فراگیر ، محتاج اقتصاد پویا

بصیر، با شکل گیری انقلاب اسلامی تحوّل شگرف و عظیمی در بینش مردم نسبت به خود ،خدا  و خلق اتفاق افتاده است. با عنایت به  روی کار آمدن قانونِ مُلهَم از قوانین الهی و پذیرش ۵/۹۸ درصدی مردم، جمهوری اسلامی را بعنوان ایدئولوژی برتر، امید در آحاد افراد جامعه برای اجرای احکام الهی زنده شده است  و از آنجائیکه ایدئولُوژیک بزرگ در تبیین ایدئولوژی انقلاب خود و خط  و مشی آن ، اصلی ترین و عالی ترین هدف انقلاب را انقلاب فرهنگی بیان فرمودند،

اکثریت قاطع مردم هم روی همین اصل ، با جان و دل آنرا پذیرفته و به میدان آمده اند و در این راستا حاضر شدند برای تحقق آرمانهای امام راحل عظیم الشأن که آرمان پیامبران الهی بوده با تمام وجود و با تقدیم صدها هزار شهید وجانباز و آزاده و تحمّل و صبر زینبی بانوان این مرز و بوم صداقت خویش را در  پایبندی به اسلامیّت نظام اعلام نموده اند. امّا با همه اینها و با تمام پیشرفتی که انقلاب اسلامی در طول عمرِ بیش از سه دهه خود ، از تسخیر فضا،شکافتن اتم ، دست یابی به انرژی “هسته ای” پیشرفتهای نظامی ، علوم پزشکی ، نظامی ، نانو، ناباروری و… از خود به یادگار گذاشته ، با کمال تأسف روز به روز شاهدفاصله گرفتن از فرهنگ  صحیح اسلامی و ایرانی یعنی همان اصلی ترین هدف انقلاب می باشیم.

مصداق این فاصله ها و دور شدن از فرهنگ اسلام امروز در جامعه به وضوح قابل معاینه و رؤیت است، از عدم احترام به حرمت والدین ، بزرگترها و ریش سفیدان که کم کم در حال رنگ باختن است تا در جا زدن مردمی که تا دیروز برای همسایه و خویشاوندان  و هم نوعانِ محتاج قدمی از سرِ صدق و الهی بر می داشتند!

دیروز مرد ایرانی که از روی تعصّب و غیرت نسبت به ناموس ومذهب و کیان  از جان می گذشت، امروز به راحتی از کنارش عبور می کند کَأَنَّهُ عِرق غیرتش پاره شده و یا خشکیده است! دیروز زنان جامعه اسلامی ایران برای حفظ عفت و حجاب با تقدیم خون عزیز ترین عزیزان خود ، خون دلها خورده، امروز بی توجه ، ساکت و تماشاچی می باشند.

دیروز فرهنگ عمومی جامعه شعار” بنی آدم اعضای یکدیگرند … ” بود و امروز نه اینکه باری از دوش همدیگر بر نمی دارند از روی دوش دیگران نیز عبور می کنند!

و خلاصه اینکه دیروز حال مردم ما ،سوختن و آب شدن بود برای روشنایی بخشیدن به جامعه تاریک! و امروز در حال خاموش کردن نورهای روشن!!

این باید و نباید های دیروز و امروز است که جانهای تشنه را  وا می دارد تا یک بار دیگر به مسئله هدف امام “انقلاب فرهنگی”توجّه خاص کنند، و آنچه که می شود در یک جمله کوتاه بعنوان علّت اصلی این دگرگونی و واپسگرایی بیان نمود”مسئله اقتصاد و معیشت خانواده” هاست.زیرا سختی معیشت و نیاز به ابراز آن در جامعه و نگرانی تأمین آینده فرزندان از مهمترین عواملی است که به فرهنگ جامعه آسیب رسانده و آنرا تحت الشعاع خود قرار می دهد.

لذا راه احیاء فرهنگ اسلامی سامان بخشیدن به امر معاش مردم از طریق “اقتصاد” اسلامی است یعنی توجّه و ملاقّه و همّت جهادی در برآوردن حداقّل خواسته های مردم که در «اجرای عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه ثروت ملّی» خلاصه می شود.

اگر بی عدالتی در جامعه رواج پیدا کند هر کسی به فکر سهم بیشتر است  و لازمه گرفتن سهم بیشتر ، هزینه کردن در “فرهنگ ” آن جامعه است که بی تردید به فکر تعالی بودن، نردبانی می طلبد تا در این مسیر پُر از هرج و مرج فرزند از پدر و زن از شوهر  برای دستیابی به سهم بیشتر سبقت بگیرد. در چنین اوضاع نابسامانی است که باید شمع ها خاموش شود از ترس رؤیت شدن و این یعنی همان «از دیگران هزینه کردن » که این مسیر منتهی به ناکجا آباد ، آنرا مطالبه می کند!

گرچه دستیابی به”اقتصاد” پویا،کارآمد و سالم در این وجیزه نمی گنجد و البته بحث تخصّصی می باشد که آنرا به اهلش واگذار می کنیم لکن تذکّر چند نکته کوتاه  ضروری می نماید که به آنها اشاره می شود؛

۱ – اقتصادی می تواند به مدد ما بیاید که از الگوی اسلامی ایرانی بهره داشته باشد، چه بسا یک اقتصاد در کشور دیگری پویا باشد اما در کشور ما نتیجه معکوس بدهد.

۲ – اقتصاد امروز متکی به دانش خاصی می باشد و می طلبد که متخصصین متعهّد در این حوزه ، آستین همّت را بالا زده و آنرا از روند سنّتی بیرون آورده و علم و سنّت را به هم آمیزند.

۳ – از استعداد های درخشانی که در این حوزه توفیق نسبی داشته اند گرچه درس اقتصاد نخوانده باشند بعنوان پیشکسوتان عرصه اقتصاد برای تربیتِ افراد سرمایه گذار به معنای عامّ آن در شهرها و قصبات در حوزه های مختلف تولید و صنعت و … استفاده شود.

۴ – در تدوین قوانین ضمن لحاظ کردن فراگیر و روشن بودن قانون راههای فرار سرمایه و سوء استفاده های احتمالی را مسدود کنند.

۵ – با توجه به اینکه اقتصاد شاه کلید توسعه وپیشرفت یک نظام و کشور می باشد لازم است اداره مسائل اقتصادی کشور توسط شورایی از اقتصاد  دانان متعهّد و متخصّص  و متدیّن اداره شود نه یک نفر یا شخص وزیر اقتصاد!

۶ – از بسته ابلاغی مقام معظم رهبری که تیمی متخصّص و مؤمن در تهیه آن ، معظم له را همراهی نموده اند  و در قابِ کارآمدِ “اقتصاد مقاومتی” تدوین و ابلاغ شده حداکثر استفاده را با آماده ساختن بستر آن یعنی “فرهنگ” سازی  در سطح وسیع در جامعه، داشته باشند.

۷ – “اقتصاد” کشور ما زمانی به یاری “فرهنگ” اسلامی ما خواهد آمد که بدون جهان خارج اقتصادمان را تعریف کرده باشیم و هر آنچه نیاز خودمان  تأمین کنیم بدون اتکا به بیگانه و به عبارت دیگر همان نظر کارگشای مقام معظم رهبری که فرموده اند:”اقتصاد برون گرا و درون زا ” را نصب العین قرار دهیم تا انشاءالله بتوانیم برای پیروزی و تعالی دو بال “اقتصاد و فرهنگ” استفاده کنیم .  

 

منبع: بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا