در سالروز وفات ام البنین(س) معلم قهرمان علقمه

مادر مهتاب ام البنین(س)،نمونه تبعیت از امامت

به گزارش بصیر، سیزدهم جمادی الثانی با رحلت مادر پسران علی (ع) ، حزن و اندوه برای همگان فراگیرشد ، مادری فداکار و بانویی با عظمت از تبار دلاوران که با اهدای ۴ فرزند رشید خود عباس علیه السلام ، عبداللّه ، جعفر و عثمان به پیشگاه امام زمانش ، حسین بن علی(ع) به سوی معبود پر کشید و در بقیع رحل اقامت افکند.

اما در باب شناخت عظمت این بانوی بزرگ اسلام باید به تاریخ مراجعه نمود زمانی که حضرت زهرا(س) به شهادت رسید و بنا بر نقل مورخین على(ع) مخصوصا به برادرش عقيل توصيه مى‏ كند كه زنى براى من انتخاب كن كه «ولدتها الفحولة»‏ از شجاعان زاده شده باشد ، از شجاعان ارث برده باشد «لتلد لى ولدا» شجاعا مى ‏خواهم از او فرزند شجاع به دنيا بيايد.

عقيل ، ام البنين را انتخاب مى ‏كند . به آقا عرض مى ‏كند كه اين زن از نوع همان زنى است كه تو مى ‏خواهى. چهار پسر كه ارشدشان وجود مقدس اباالفضل العباس(ع)  است ، از اين زن به دنيا مى ‏آيند، هر چهار پسر در كربلا در ركاب ابا عبد الله حركت مى‏ كنند و شهيد مى‏ شوند.

اما نکته کلیدی در ایمان و معرفت حضرت ام البنین(س)به مقام امامت است که پس از ورود بشیر(پیام آور کربلا به مدینه)، در راه، ام البنين سلام الله عليه او را ملاقات كرد و فرمود : اى بشير، از امام حسين عليه السلام چه خبر دارى ؟ بشير گفت : اى ام البنين ، خداى تعالى ترا صبر دهد كه عباس ‍ تو كشته گرديد.

ام البنين سلام الله عليه فرمود: از حسين سلام الله عليه مرا خبر ده . بدينگونه ، بشير خبر قتل يك يك فرزندانش را به او خبر داد اما ام البنين پياپى از امام حسين عليه السلام خبر مى گرفت.

وى گفت : فرزندان من و آنچه در زير آسمان است ، فداى حسينم باد! و چون بشير خبر قتل آن حضرت را به او داد صيحه اى كشيد و گفت : اى بشير، رگ قلبم را پاره كردى ! و صدا به ناله و شيون بلند كرد.

مامقانى گويد: اين شدت علاقه ، كاشف از بلندى مرتبه او در ايمان و قوت معرفت او به مقام امامت است كه شهادت چهار جوان خود را كه نظير ندارند در راه دفاع از امام زمان خويش سهل مى شمارد.

در باب عظمت مقام و علو معرفت حضرت ام البنين سلام الله عليه به مقام و موقعيت اهل بيت عليه السلام همين بس که نوشته اند: چون ازدواج اميرالمؤ منان عليه السلام در آمد، امام حسن و امام حسين عليه السلام بيمار بودند، و او بسان مادرى دلسوز و پرستارى مهربان به مراقبت و دلنوازى از آنان پرداخت و چنين امرى از همسر سرور اهل ايمان ، كه از انوار معارف حضرتش بهره ها گرفته ، در بوستان علوى تربيت يافته و به آداب و اخلاق مولاى متقيان علی عليه السلام مؤدب متخلق شده ، شگفت نيست .

هم چنین  عظمت و بزرگی مقام و منزلت حضرت ام البنین(ع) را باید در نقش کلیدی این بانوی فداکار در تربیت فرزندان رشیدش به ویژه حضرت عباس(ع)جستجو نمود، این مادر نمونه آنچنان در رشد و تعالی حضرت عباس(ع) نقش مادرانۀ خود را به نحو احسن اجرا نمود که همه فرزندانش به ویژه حضرت ابالفضل(ع) در خدمت به امام حسن و امام حسين عليهم السلام از هیچ فداکاری دریغ ننمودند.

لذا عشق و اشتیاق همۀ انسانها به حضرت ابالفضل(ع) را باید مرهون الگوئی تربیتی به نام حضرت ام البنين سلام الله عليه دانست، بنابراین شخصیت حضرت عباس (ع) با دو مولفۀ کلیدی اطاعت پذیری از امام زمان خود و آموختن وفا و ادب از حضرت ام البنين سلام الله عليه به جایگاه رفیع منتهی گردید، از این رو باید گفت حضرت ابالفضل(ع) هر آنچه دارد ، از مادر و معلم خویش یعنی حضرت ام البنين(ع) کسب کرده است.

در آستانۀ میلاد حضرت زهرا(س) شایسته است مهمترین شباهت رفتاری حضرت ام البنین(س) به برترین زنان عالم را در صفت حسنه شجاعت دانست ، لذا اهتمام حضرت علی(ع)به لزوم وجود مولفۀ شجاعت در انتخاب همسر پس از شهادت حضرت زهرا (س) یادآور شجاعت حضرت زهرا(س) در دفاع از ولایت امیرالمونین علی(ع) است که این دغدغه مولا علی (ع) به انتخاب مادری شجاع به نام ام البنین(س) منتهی می گردد.

زیرا مادر شجاع قطعاً صفت شجاعتش را به فرزندش منتقل خواهد نمود از این رو شجاعت بی نظیر حضرت عباس (ع) در حماسۀ عاشورا مرهون شجاعت ام البنین(س) و شباهت آن بانوی فداکار اسلام به برترین زنان عالم است.

اين بانوي مکرمه در سيزدهم جمادي الثاني سال شصت و چهار هجري قمري يعني سه سال بعد از حادثه شهادت اباعبدالله الحسين عليه السلام از دنيا ميروند و اين نقل مشهور در تاريخ ارتحال اين بانوي مکرمه است .

امید است جامعۀ زنان کشور با الگوگیری از این بانوی شجاع و عارف به امام زمان خود در راه رشد و تربیت و تعالی فرزندان خود بکوشند و در مسیر شناسائی مبانی اسلام برای فرزندان خود از الگوئی بی نظیر و نمونه به نام حضرت ام البنین(س) بهره گیرند.

 

منبع: بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا