چه کسانی ممکن است جانشین اردوغان شوند؟

به گزارش بصیر، سومین دوره از نخست وزیری رجب طیب اردوغان در سال ۲۰۱۵ به پایان می رسد و طبق قوانین داخلی حزب عدالت و توسعه او دیگر نمی تواند این پست را تصدی کند.  قوانین داخلی این حزب می گوید اعضای این حزب نمی توانند بیش از سه بار در انتخابات پارلمانی و سمت نخست وزیری شرکت کننداز همین رو اردوغان دو راه در پیش دارد یا اینکه دست به اصلاحاتی در قوانین داخلی حزب عدالت و توسعه بزند تا در صورت پیروزی مجدد حزبش در انتخابات سراسری این کشور بتواند برای چهارمین بار پست نخست وزیری را تصدی کند و یا اینکه این پست را به افراد دیگر این حزب واگذار کرده و خود جامه ریاست جمهوری به تن کند. 

همین موضوع سبب شده است تا تحلیلگران احتمال حرکت اردوغان به سمت پست ریاست جمهوری در ترکیه را بیشتر از تلاش برای اصلاح قوانین داخلی حزب عدالت و توسعه بدانند. 

اما فارغ از اینکه اردوغان رئیس جمهور ترکیه می شود یا نه این سوال مطرح است که چه کسانی شانس بیشتری برای تصدی پست نخست ویری ترکیه در صورت پیروزی مجدد حزب عدالت و توسعه خواهند داشت؟ 

روزنامه القدس العربی چاپ لندن به این سوال پاسخ داده است و با ارائه تحلیلی درباره علاقمندی اردوغان به پست رئیس جمهوری در ترکیه پیش بینی کرده است که عبدالله گل بهترین گزینه برای این سمت خواهد بود. 

این روزنامه با استناد به برخی منابع نزدیک به حزب عدالت و توسه نوشته است آنها اکنون به دنبال برخی اسامی برای احراز سمت نخست وزیری ترکیه بعد از استعفای اردوغان از این سمت هستند. 

در این خصوص اسامی سه نفر یعنی عبد الله گل رئیس جمهوری کنونی ،‌احمد داوود اغلو وزیر امورخارجه و علی باباجان معاون نخست وزیری بیش از دیگران مطرح است.
این روزنامه همچنین پیش بینی کرده است که احتمال رئیس جمهور شدن اردوغان با توجه به پیروزی چشمگیر حزب او در انتخابات شهرداری ها روز به روز بیشتر می شود. 

 

منبع: صدخبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا