تاثیرات عدم صدور روادید برای ابوطالبی بر مذاکرات هسته ای

به گزارش بصیر،  منابع دیپلماتیک در تهران می گویند با وجود همه تلاش دولت ایران برای ارتباط ندادن مسئله عدم صدور روادید برای حمید ابوطالبی با مذاکرات هسته ای، این دو مسئله نهایتا بر یکدیگر اثر خواهند گذاشت.

دولت امریکا هفته گذشته رسما اعلام کرد از صدور ویزا برای ابوطالبی که به عنوان نماینده دائم ایران در سازمان ملل معرفی شده خودداری می کند.

سنا و مجلس نمایندگان در امریکا هم قانونی را تصویب کردند که ابوطالبی را از ورود به امریکا منع می کند ولی این قانون هنوز از سوی باراک اوباما امضا نشده است.

این در حالی است که ابوطالبی یکی از چهره های نزدیک به حسن روحانی محسوب می شود.

وی در ایام مبارزات انتخاباتی عضو کمیته سیاست خارجی ستاد روحانی بود، پس از انتخابات نقشی مهم در چینش تیم سیاست خارجی روحانی ایفا کرد و اکنون نیز مدیر کل سیاسی دفتر رییس جمهور است.

به لحاظ تقسیم بندی های سیاسی ابوطالبی کاملا اصلاح طلب محسوب می شود و دیدگاه های رادیکالی دارد.

استدلال دولت امریکا برای عدم پذیرش ابوطالبی این بوده که وی در ماجرای تسخیر لانه جاسوسی امریکا در تهران در سال ۱۳۵۸ بوده در حالی که اولا وی نقش مهمی در آن موضوع نداشته، ثانیا، اکنون بعید است که دیدگاه های سال ۵۸ را داشته باشد و ثالثا طبق قوانین سازمان ملل امریکا فقط می تواند از اعطای ویزا به آن دسته از دیپلمات ها خودداری کند که «تهدیدی مستقیم» برای امنیت ملی آن محسوب شوند و ابوطالبی آشکارا چنین خطری ندارد.

با وجود اینکه دولت روحانی تلاش می کند این موضوع را چندان برجسته نکرده و از کانال های حقوقی پیگیری نماید، کارشناسان می گویند این مسئله تاثیری عمیق بر مذاکرات هسته ای جاری میان ایران و ۱+۵ خواهد گذاشت.

از یک سو این موضوع نشان دهنده آن است که با وجود همه سخاوت دولت روحانی در امتیاز دهی به غرب باز هم حداقلی از اعتماد و احترام از جانب امریکا نسبت به دولت ایران شکل نگرفته است و این به نوبه خود ثابت می کند مسیر اعتمادسازی میان ایران و امریکا بسیار ناکارآمدتر از چیزی است که ادعا می شود.

از سوی دیگر نکته مهم تر این است که این سوال اکنون در تهران بوجود آمده است که در حالی که دولت و کنگره امریکا از اعطای ویزا به یک دیپلمات ایرانی خودداری می کنند چگونه می توان باور کرد که آنها تحریم ها علیه ایران لغو کنند و این درونمای هرگونه توافق جامع میان ایران و ۱+۵ را کاملا زیر سوال می برد.

کارشناسان می گویند فهرست اقدامات خصمانه امریکا و اروپا علیه ایران در ماه های گذشته آنچنان عمیق است که به سادگی می تواند سرنوشت مذاکرات هسته ای را با مشکل بسیار جدی مواجه کند.

 

منبع: تیتر یک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا