اهانت افراطیون به منتقدان دفن فرای/ ابوطالبی عذرخواهی کند!

به گزارش بصیر، ابراهيم اصغرزاده که اخیرا گفته حاضر است از خانواده‌هاي گروگان‌هاي امريكايي عذرخواهی کند، در گفتگو با اعتماد عنوان کرد: صحبت عذرخواهي يك دولت از يك دولت ديگر نيست. بلكه صحبت همدردي با خانواده افرادي است كه به هر دليل دچار آسيب روحي و رواني شده‌اند. نه من نه آنها هيچ يك داراي پست دولتي نيستيم. اين كار انساني در نوع خود ابتكار جديدي هم نيست چيزي حدود ۱۶،۱۵ سال پيش حتي در سطح رييس دولت آقاي خاتمي در مصاحبه با CNN و خانم كريستين امانپور نسبت به آلام و رنجي كه ديپلمات‌هاي امريكايي در طول ۴۴۴ روز گروگانگيري كشيده‌اند ابراز همدردي كرد. خانم آلبرايت وزير خارجه دولت كلينتون هم نسبت به مداخله سابق امريكا در امور داخلي ايران و ساقط كردن دولت ملي دكتر مصدق عذرخواهي كرد. به هر حال روابط ايران و امريكا نمي‌تواند كه تا ابد گروگان گذشته باشد وقتي يكي از وزراي دولت قصد داشت از محل ساختمان سفارت امريكا براي دفتر كارش استفاده كند امام خميني(س) مخالفت كردند و گفتند مگر قرار است قطع رابطه با امريكا تا ابد طول بكشد. حالا هم ملت ايران تجربه دوران احمدي‌نژاد را پشت سر گذاشته‌اند و هوشمندانه با انتخاب شخصي مانند حسن روحاني سايه جنگ و انزوا را از سر كشور دور ساخته‌اند بايد به ابتكار عمل دولت ميدان داد. تاكيد مي‌كنم كه روابط ايران و امريكا نمي‌تواند تا ابد در بن بست باقي بماند و بايد گره‌گشايي شود. مسائلي در روابط دو كشور وجود دارد كه اگر گره گشايي نشود به صورت مزمن سايه بر حوادث بعدي خواهد انداخت. رابطه ايران و امريكا چه بخواهيم و چه نخواهيم گروگان يك اتفاق تاريخي است كه در ۳۵ سال پيش رخ داده است.

وی در ادامه به موضوع دفن ریچارد فرای در اصفهان پرداخت و منتقدان این اقدام را مورد اهانت قرارداد: همين ماجراي ايرانشناس و ايران دوست شهير امريكايي مرحوم ريچارد فراي كه وصيت كرده است در كنار استادش پروفسور آرتور پوپ در اصفهان دفن شود چگونه بازيچه دست عده‌يي كم خرد و خودسر قرار گرفت كه هيچ دركي از موقعيت و تمدن ايراني ندارند. من از سكوت آقاي رييس‌جمهور و اعضاي كابينه ايشان تعجب مي‌كنم كه خودشان را به نديدن و نشنيدن زده‌اند.

اصغرزاده درباره حمید ابوطالبی، دیپلمات معرفی شده ایران برای نمایندگی سازمان ملل هم پیشنهاد عجیبی مطرح کرده است: تقاضاي شخصي من از آقاي ابوطالبي اين است كه به خاطر حل مساله و گره‌گشايي، خود ايشان از اين مسووليت انصراف دهند. اين اقدام ابوطالبي سبب مي‌شود كه هم موضوع حل شده و هم دولت ايران عقب‌نشيني نكند. چون ديگر موضوع از مجاري ديپلماتيك به سطح عمومي كشيده شده و براي طرفين تبديل به موضوعي حيثيتي و پرستيژي شده عقب‌نشيني آقاي روحاني از معرفي ابوطالبي باعث مي‌شود كه در داخل كشور براي رييس‌جمهور مشكلاتي پيش بيايد.

 

منبع: بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا