مجوز دانشگاه آزاد برای نصب دوربین

به گزارش بصیر، چندی پیش خبری در رسانه ها مبنی بر گرفتن مراسم عروسی در ایام فاطمیه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد امیدیه منتشر شد، مراسمی که به گفته رسانه ها همراه با رقص و پایکوبی و …  همراه بوده است. آن هم در سالی که می بایست توجه دوچندانی به مقوله فرهنگ شود.

در آن گزارش که با عنوان ” مراسم عروسی در واحد دانشگاه آزاد” منتشر شده است به سایر تخلفات این واحد دانشگاهی از جمله نصب دوربین های مدار بسته در دانشگاه اشاره شده است. دانشگاه ازاد اسلامی واحد امیدیه اخیراً در واکنش به این مطلب جوابیه ای بر روی سایت خود منتشر کرده که نکته مهمی در این جوابیه به چشم می خورد ، در این جوابیه آمده است:
“در دانشگاه آزاد اسلامی کلیه فعالیت ها به خصوص فعالیت های مالی که بسیار حساس می باشد تحت نظر حسابرسان و بازرسان استانی و سازمانی می باشد و هیچ گونه فعالیتی بدون اخذ مجوز سازمانی امکان پذیر نمی باشد و مواردی مانند نصب دوربین های مدار بسته قطعاً نادرست  و فاقد هرگونه سند و مدرک معتبری می باشد می باشد. لازم به ذکر می باشد.  این دانشگاه با مجوزهای سازمانی و موافقت حراست سازمان مرکزی دانشگاه اقدام به نصب دوربین های مدار بسته نموده است.” 
 
فارغ از مثبت یا منفی بودن نصب دوربین های مداربسته این رویداد و این جوابیه از چند زاویه قابل بررسی است که در ادامه به آن اشاره خواهد شد:
۱- تضاد در میان حرف و عمل مدعیان آزادی و امنیت در دانشگاه ها که این روزها سکاندار دانشگاه آزاد هستند و روزی از منتقدان جدی نصب دوربین در دانشگاه  بودند عجیب به نظر می رسد. به عنوان نمونه می توان به سخنان اخیر محمد رضا عارف از چهره های برجسته اصلاح طلب اشاره کرد: 
“نصب دوربین در دانشگاه خلاف آرمان انقلاب فرهنگی است، انقلاب فرهنگی می‌خواست در واقع نگاه امنیتی و نظامی و اسلحه را از دانشگاه بیرون ببرد و به همین خاطر دانشگاه را تعطیل کرد. در واقع می‌خواست دانشگاه را دانشگاه کند، اما ما نتیجه برعکس گرفتیم و نگاه امنیتی را در دانشگاه حاکم کردیم. نتیجه انقلاب فرهنگی آن چیزی که باید نشد، و آن چیزی شد که برایش انقلاب فرهنگی کردیم…”
 
رئیس جمهور نیز چندی پیش با انتقاد از امنیتی کردن فضای دانشگاه ها گفته بود: 
“نیازمند محیطی امن در دانشگاه‌ها هستیم. اما نیاز به محیط امنیتی نداریم. دانشگاه باید فضایش، فضای علم باشد، نه سیاست‌زدگی. فضای دانشگاه باید فضای آرام داشته باشد، اما نه فضای خاموش. به دانشگاهی نیاز داریم که در آن آموزش، تعلیم و پژوهش، تحقیق و بینش باشد و دانشوری و روشنفکری آن دانشگاه بتواند فضای جامعه را عوض کند.
در صورت تایید گفته های آن واحد دانشگاهی، معلوم نیست  مسئولین دانشگاه آزاد با چه هدفی اقدام به نصب دوربین های مدار بسته در راهروها ، آزمایشگاه ها و جای جای این دانشگاه کرده اند.”
از یک طرف سخنرانی هایی خصوصا در زمان انتخابات توسط مسئولین منتشر می شود که انتقادات جدی را به فضای امنیتی در دانشگاه ها (که از آن جمله نصب دوربین های مداربسته است ) می کنند و از طرفی دانشگاهی منتسب به همین مسئولین، اقدام به نصب دوربین های مدار بسته می کند. اینجاست که عقل سلیم می پذیرد که این سخنان رنگ و بویی جز تبلیغات نداشته و ندارد.
 
۲- این دانشگاه در جوابیه خود در زمینه برگزاری مراسم ازدواج مدعی شده است که این برنامه بدون موسیقی و در جوار شهدای گمنام این دانشگاه صورت گرفته است.
برگزاری مراسم معنوی ازدواج و توجه به این امر، موضوعی است که مورد تایید هر مسلمانی می باشد و  هیچ کس مخالفتی با این سنت رسول گرامی اسلام نداشته و ندارد. اما این اتفاق زمانی جنبه منفی به خود می گیرد که در روزهای عزاداری ایام فاطمیه اقدام به جشن و پایکوبی به بهانه مراسم ازدواج می شود. آن هم در کنار مزار مطهر شهیدان و در دانشگاهی که واژه اسلامی را در نام خود جای داده است و در روزهایی که شیعیان در جای جای شهر مشغول عزاداری هستند.
 
بی توجهی دانشگاه آزاد اسلامی به این موضوعات می تواند تبعات جبران ناپذیری را در بافت فرهنگی جامعه داشته باشد. در سالی که قرار بر همت جهادی مسئولین و مردم در عرصه فرهنگی است سکانداران فرهنگ جامعه باید توجه خود را به اصول فرهنگی در جامعه معطوف دارند.
 
 
منبع: بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا