برنامه‌های دولت ویژه سیستان و بلوچستان را امشب اعلام می‌کنم

به گزارش بصیر به نقل از خبرگزاری تسنیم از چابهار، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی دقایقی پیش در جمع مردم چابهار در محل ورزشگاه شهید کلانتری این شهرستان در ابتدای سخنان خود اظهار کرد: از اینکه مدت طولانی در هوای گرم و زیر آفتاب با لطف و محبت‌تان به این خادمتان در اینجا مانده‌اید سپاسگزار و متشکرم، گرمای هوا کجا و گرمای محبت شما و لطف شما کجا؛ افتخار این دولت این است که در نخستین سفر سال ۹۳ چهره شما مردان و زنان با ایمان و قهرمان دلاور این سرزمین را زیارت می‌کند. 

وی افزود: دولت نسبت به استان مرزی و استراتژیک سیستان و بلوچستان به عنوان قلب ارتباط ایران با دنیای شرق و شمال ایران نگاه می‌کند، همچنین مناطق مختلف شرقی و شمالی و حتی جنوبی این منطقه را بندر مهم چابهار متصل می‌کند.

حجت‌الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: توسعه در یک استان و یک منطقه تنها به مفهوم ایجاد یک کارخانه، یک مجتمع یا یک بندر و امکانات اقتصادی نیست، توسعه الزاماتی دارد و باید آن را همه جانبه ببینیم، اگر همه جانبه نبینیم نمی‌توانیم تعالی و سعادت معنوی را شاهد باشیم.

وی افزود: نخستین قدم توسعه ایجاد محیط امن در یک منطقه است، امروز من اراده مصمم همه اقوام در این استان اعم از بلوچ و سیستانی، زن و مرد و همه اقوام و طوایف و شیعه و سنی را مشاهده می‌کنم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه شما مردم اگر مصمم به ایجاد توسعه پایدار در این استان باشید بی‌تردید موفق می‌شوید، گفت: همانطور که این توفیق را می‌بینید و دولت هم در کنار شما و نیروهای انتظامی، سپاه و بسیج هم در کنار شما مردم امنیت این سرزمین را مستحکم و پایدار می‌کنند.

وی اضافه کرد: در کنار آن ایجاد دوستی و محبت، تعاون و همکاری و آنچه که امروز به عنوان ایثار و تعاون و محبت در این استان و این منطقه شاهد آن هستیم در کنار امنیت و اراده برای همکاری و تعاون؛ شاهد فرهنگ و توسعه فرهنگی در سطح استان هستیم دولت و مسئولان کمک خواهند کرد تا این توسعه فرهنگی روز به روز بیشتر شود.

حجت‌الاسلام روحانی افزود: سیستان و بلوچستان، استانی مرزی است به طوری که از جنوب با کشورهای مسلمان حاشیه دریای عمان و خلیج فارس، در شرق با پاکستان و افغانستان و نیز از طریق راه آهن این استان را به کشورهای آسیای میانه و مناطق شمالی متصل می‌کنیم.

وی تاکید کرد: اراده این دولت و تصمیم دولت رابطه بسیار مناسب با همسایگان و رابطه خوب با همه کشورهایی است که به حقوق ملت ایران به منافع ملی ما و به جایگاه بلند ایران و ایرانی احترام می‌گذارند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ما قدم اول را برای ارتباط خوب با همسایگان و ارتباط متعادل با جهان برداشته‌ایم، امروز شرایط ما در رابطه با جهان با دیروز بسیار متفاوت است، درکنار حفظ عزت و سربلندی ایران عزیز ما می‌خواهیم با همه کشورهای منطقه و جهان که قصد خصومت با ایران را ندارند، ارتباط خوب و دوستانه‌ای داشته باشیم.

وی تصریح کرد:‌ در دنیای امروز هیچ کشوری نمی‌تواند به تنهایی و یا در سایه انزوا به توسعه مطلوب و رفاه مطلوب ملت خود دست یابد.

حجت‌الاسلام روحانی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: چابهار نقطه اتصال ایران عزیز با آب‌های آزاد دریای عمان و حتی ساحلی است که این کشور را به اقیانوس متصل می‌کند، ما برای توسعه این شهرستان مهم و کل استان قدم‌های لازم را به یاری خدا برخواهیم داشت، بی تردید باید چابهار مرکز صنعتی باشد.

 وی افزود: برای اینکه این منطقه یک منطقه صنعتی شود ناچار باید گاز به این منطقه متصل شود، براساس برنامه دولت تدبیر و امید انشاءالله در سال ۹۳ و ۹۴ با تلاش‌هایی که انجام خواهد گرفت از ایران شهر گاز به چابهار متصل خواهد شد البته درصورتی که شرایط برای گازرسانی به منطقه محیا شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه برای مراکز صنعتی، پتروشیمی، فولاد و صنایع معدنی این منطقه آماده خواهد شد، گفت: امسال بودجه لازم برای اکتشاف معادن شرق کشور و استان را پیش بینی می‌کنیم، قطعا با پیش بینی معادن ذی قیمتی که برای استان در برنامه داریم و با کشف این معادن، شاهد توسعه در سراسر استان خواهیم بود؛ در زمینه سایر نیازمندی‌های این استان در سال ۹۳ و ۹۴ قدم‌های جدی برخواهیم داشت.

وی اضافه کرد: نخستین مسئله، آب است که به عنوان یک معضل در سراسر کشور و به ویژه در سیستان و بلوچستان مطرح است ما هم برای اینکه آب‌هایی به‌عنوان آب‌های مرزی وارد کشور می‌شود اقدامات سیاسی و حقوقی لازم را انجام داده و خواهیم داد.

حجت‌الاسلام روحانی تاکید کرد: برای حق‌آبه هیرمند و دریاچه هامون از نظر حقوقی و قانونی راه‌هایی که برای آن مقرر شده را دنبال می‌کنیم، همچنین آب‌هایی که به دریای عمان می‌ریزد سدهایی پیش بینی شده که در برنامه ۵ ساله ساخته می‌شود و انشاالله شروع آن در سال ۹۳ خواهد بود، برای گنجایش بیشتر سد پیشین و برای اینکه آب‌های سدهای موجود به مناطق مسکونی متصل شود نیز برنامه داریم.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه از نظر جاده‌ای نیز اقداماتی انجام شده است، گفت: اصلاحات و توسعه جاده‌ای مسیر چابهار تا جاسک را در سال ۹۳ و ۹۴ براساس بودجه انجام می‌دهیم؛ ساخت راه‌اهن از چابهار به زاهدان نیز شروع شده که آن‌را تسریع خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: راه آهن می‌تواند نه تنها منطقه جنوب استان را به شمال استان متصل کند بلکه با اتصال به راه‌آهن سراسری و کشورهای شرق افغانستان و شمالی شاهد تحولی بزرگ در کل منطقه خواهیم بود، هم ایران و هم افغانستان و آسیای مرکزی و چین در فکر و برنامه برای اتصال راه آهن هستند، انشاالله بندر چابهار تا کشورهای آسیای مرکزی قرقیزستان و تا چین در سال‌های آینده متصل خواهد شد.

حجت‌الاسلام روحانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به موضوع اشتغال، خاطرنشان کرد: برای اینکه کشورمان بتواند با مشکلات متعدد اقتصادی مقابله کند و معضلات اشتغال در این کشور حل و فصل شود باید در زمینه‌های مختلف زمینه اشتغال پایدار را ایجاد کنیم، باید آن شغل بتواند از نظر اقتصادی مولد باشد، دانش بنیان و صادراتی باشد.

وی تاکید کرد: براساس اقتصاد مقاومتی و سیاست کلی پیش بینی شده قدم‌های موثری را برداریم؛ معضل بیکاری یک معضل سراسری است، به‌ویژه در استان سیستان و بلوچستان، ما در این استان در ابتدا توسعه کشاورزی را مدنظر داریم و در این زمینه بهره‌ور کردن آب‌های کمی که وجود دارد نیز مدنظر است، همین آب کم هم امروز استفاده بهینه نمی‌شود، به دلیل گرما این آب در مسیر تبخیر بوده و از دست می‌رود و به مزارع کشاورزی نمی‌رسد.

رئیس جمهور ادامه داد:‌ برای این منظور برنامه آبیاری تحت فشار را برای کل استان و آبیاری با لوله در شمال استان مدنظر است، در این راستا ۴۶ هزار هکتار زمین برای کشاورزی در برنامه داریم که براین اساس در سال ۹۳ و ۹۴ این برنامه محقق می‌شود، ما برای مسئله گاز، برای مسئله بهره وری آب، برای معادن، برای ایجاد پتروشیمی در ایرانشهر، بعد از چابهار و برای تثبیت شن های روان در استان اقدامات زیست محیطی برنامه‌های خوبی داریم که همه این برنامه‌ها در جلسه شورای اداری استان اعلام می‌شود.

حجت‌الاسلام روحانی تاکید کرد: مجموعا برای شهرستان‌های مختلف استان ۸۸ برنامه در سال ۹۳ و شش ماهه سال ۹۴ در نظر گرفته ایم که امشب در جلسه شورای اداری اعلام می‌شود،‌ ما برای رفاه مردم عزیز این استان از جمله منطقه چابهار اقدامات جدی انجام خواهیم داد و شما نیز در امسال و سال‌های ۹۳ و ۹۴ شاهد تحول در بخش‌های مختلف خواهید بود.

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به موضوع توسعه گردشگری به ویژه در منطقه چابهار، گفت: برای توسعه گردشگری نیازمند سرمایه گذاری هستیم و زمینه های لازم برای سرمایه گذاری بخش خصوصی را آماده می‌کنیم، جلسه‌ای با کارآفرینان در زاهدان که شامل کشورهای مختلف و ایران عزیز و اهالی استان و نیز ۱۰ کشور جهان می‌شدند، تشکیل شد، دولت با آن‌ها مذاکره خوبی داشته و زمینه را برای سرمایه گذاری کل استان محیا می‌کند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: باید وجب به وجب مرزهای ما تبدیل به فرصت شود، به کمک شما مردم به جای اینکه در مرزهای این استان شاهد قاچاق کالا و مواد مخدر باشیم شاهد تجارت و توسعه اقتصادی در سراسر مرزهای شرقی و جنوبی استان خواهیم بود؛ استانی که ۱۲۰۰ کیلومتر مرز زمینی و حدود ۳۰۰ کیلومتر مرز دریایی دارد، یعنی آمادگی لازم برای ظرفیت و پتانسیل لازم ویژه توسعه استان و حتی زمینه توسعه کشور و ملی را دارد.

وی افزود: با یک فرودگاه بین المللی توسعه منطقه را تأمین کنیم، فرودگاه کنارک نظامی است که با مذاکراتی که دولت آغاز کرده تبدیل به یک فرودگاه مشترک بین المللی می‌شود و یک پایه اساسی و اصلی برای توسعه این منطقه خواهد بود، امروز همه دست به دست هم داده‌اند، دولت نیز به شما کمک خواهد کرد و در ماه های آینده شاهد توسعه در سراسر این استان و برای مردم خونگرم این استان خواهیم بود.

انتهای پیام/ آ

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا