تعجب رسانه های غربی از تداوم اعتماد سازی های ایران

گاردین: توقیف اموال بنیاد علوی هیچ تاثیری در تغییر طراحی راکتور اراک ندارد!

به گزارش بصیر به نقل از بلاغ، در ادامه اقدامات خصمانه ایالات متحده علیه ایران، در روزهای گذشته جهان باز هم شاهد رفتاری غیرعادلانه از مقامات امریکایی بود. اخیرا دادگاهی در منهتن بنیاد خیریه علوی را به بهانه دور زدن تحریم ها و مراوده مالی با بانک ملی ایران محکوم کرده و دستور مصادره و توقیف و فروش اموال یکی از ساختمان های این موسسه را صادر کرد.

این در حالی است که گفته می شود بنیاد علوی کاملا مستقل از دولت ایران بوده و طبق ادعای مسئولین فرهنگی امریکا، اجازه فعالیت در این کشور را فارغ از دعواهای سیاسی داشته است اما باز هم در پی سلسله دشمنی های کاخ سفید علیه حکومت اسلامی رای به مصادره این ساختمان سی و شش طبقه داده شد.
 

بنیاد فرهنگی علوی که از سالها پیش فعالیت های فرهنگی و مذهبی بسیاری در نقاط مختلف ایالات متحده امریکا داشته طی سالهای فعالیت خود در امریکا همواره با مشکلاتی مواجه بوده که می توان ریشه آنها را در واهمه امریکا از نفوذ و گسترش اسلام شیعی در این کشور جستجو کرد.

اما این بار و پس از امتیازات فراوانی که دولت ایران جهت اعتمادسازی به کاخ سفید اعطا کرده است، چنین اقدام سخیفی تحت پوشش شاکیان اصطلاحا خصوصی عملی دور از ذهن بود. خاطرنشان می گردد که ایران اخیرا در اقدامی قابل تامل به گروه ۱+۵ وعده داد با کاهش پلوتونیوم تولیدی رآکتور آب سنگین اراک به میزان یک پنجم، قلب این رآکتور را بازطراحی می کند که این کار عملا بخشی از کارکردهای بسیار حائز اهمیت آن –مانند انجام امور تحقیقاتی و تولید رادیو داروی صنعتی- را تعطیل می کند.

اما امریکا در جواب این وعده ی سخاوتمندانه ایران که با این کار، خود را از حقوق مسلم خود محروم کرده است، باز هم دست به خصومت زده و این بار عقده های خویش را بر سر یک بنیاد مذهبی-فرهنگی خالی کرد. اگر ایران نتواند در دادگاه تجدیدنظر پیروز شود، اموال این ساختمان بین افرادی تقسیم می گردد که به گفته ی مقامات امریکایی، قربانیان اقدامات تروریستی علیه شهروندان امریکایی –مانند بمبگذاری مقر تفنگداران دریایی آمریکا در بیروت در سال ۱۹۸۳ و بمب گذاری برج «خوبر» در عربستان سعودی- هستند که ایران در آنها مشارکت داشته است؛ ادعایی که هیچگاه اثبات نشد!
 

نکته قابل تامل در این قضیه را می توان در یکی از معتبرترین منابع خبری امریکایی دید، آنجا که روزنامه گاردین در مطلبی پیرامون این دعوی می نویسد: ”البته به نظر نمی رسد نتیجه این دادگاه تاثیری در مذاکرات هسته ای داشته باشد زیرا دولت اعتدال گرای ایران به شدت به دنبال این است که به هرطریقی از فشار تحریم ها فرار کند!

طبق نوشته ی گاردین، تصوری که دولت اعتدالی یازدهم در اذهان امریکایی ها برجای گذاشته این است که چنین ظلم هایی در حق حتی بنیادهای غیردولتی فرهنگی ایرانی نیز باعث تجدیدنظر دولت ایران نسبت به دشمنی های امریکا نخواهد شد و ایران به هر طریق ممکن و حتی با وجود اینهمه بی عدالتی نیز باز هم به اقدامات اعتمادساز نظیر موضوع آب سنگین اراک ادامه می دهد.

بنابراین امریکا هیچ نگرانی از بابت تاثیر اقدامات خود بر مذاکرات ندارد، حتی اگر عزت ملی ایرانیان هدف دشمنی های امریکا قرار گیرد.

خاطرنشان می گردد که اخیرا شخص اوباما با امضاء مصوبه کنگره، مانع از ورود حمید ابوطالبی، نماینده ایران در سازمان ملل، به امریکا شد. حال سوال این است که چگونه می توان بین اقدامات اعتمادساز ایران که اوج آنها را در توافق نامه ژنو دیده ایم، و اقدامات امریکایی ها جمع کرد؟!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا